X

کاربرد ورق های استیل در صنایع غذایی چیست ؟

02135089 شماره تماس
آیا ورق استیل 316 بهترین آلیاژ برای صنایع غذایی است؟

صنعت تولید و ساخت مواد غذایی برای اطمینان از رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مواد غذایی بر کیفیت ورق استیل درجه مواد غذایی متکی است.

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه

از هر کسی که تا به حال مسمومیت غذایی داشته است بپرسید، قطعاً خواهند گفت که حس خوشایندی نیست. ایمنی غذا به قدری مهم است که 15 آژانس بر ایمنی مواد غذایی در ایالات متحده نظارت می کنند، اگرچه بخش عمده ای از کارهای نظارتی بر عهده سازمان غذا و دارو (FDA) و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) است. این آژانس‌ها تضمین می‌کنند که تولیدکنندگان مواد غذایی در ایالات متحده سطوح بالایی از ایمنی و بهداشت را برای جلوگیری از آلودگی محصول نظارت و حفظ می‌کنند.
به طور مشابه، فروشندگانی که تجهیزات و ابزار مورد نیاز تولیدکنندگان مواد غذایی را تامین می‌کنند، باید مطمئن شوند که تجهیزات آنها به این مقررات ایمنی مواد غذایی کمک می‌کند و آنها را تسهیل می‌کند. به طور خلاصه، صنعت تولید و ساخت مواد غذایی برای اطمینان از رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی مواد غذایی بر کیفیت ورق استیل درجه مواد غذایی متکی است.

ورق استیل چیست و چرا در صنایع غذایی از آن استفاده می شود؟

ورق استیل به آلیاژهای مبتنی بر آهن خاص با حداقل 11٪ کروم اشاره دارد. این آلیاژ شامل فلزات دیگر، به ویژه نیکل و عناصر دیگری مانند کربن است. این آرایش عنصری خاص و متنوع است که به ورق استیل خواصی می بخشد که آن را در صنایع مختلف، به ویژه در صنایعی که فلز در معرض شرایط محیطی سخت یا شدید قرار دارد، ارزشمند می کند.
به طور خاص، در صنایع غذایی، ورق استیل در معرض گرما، آب و مواد شیمیایی تمیزکننده خشن قرار می گیرد. بر همین اساس لازم است ورق استیل مورد استفاده در صنایع غذایی بادوام، عاری از زنگ زدگی و خوردگی باقی بماند و به راحتی ضدعفونی شود. علاوه بر این، مقاومت در برابر سوراخ شدن به این معنی است که سطحی را حفظ می کند که تمیز کردن و نگهداری آن آسان است. در نهایت، مقاومت حرارتی فلز به این معنی است که می توان آن را در معرض دماهای شدید بدون خطر آسیب قرار داد.

 

ورق استیل 304

 

بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی از سینی های ورق استیل در فرآیندهای تولید مواد غذایی خود استفاده می کنند. با این حال، چیزی که برخی ممکن است متوجه نشوند این است که هر نوع ورق استیل این کار را نمی کند. صدها نوع مختلف از ورق استیل در بازار وجود دارد که هر کدام ترکیبی از خواص منحصر به فرد خود را دارند. اینکه کدام ورق استیل بهتر است بستگی به کاربرد خاص آن دارد. به عنوان مثال، یک قنادی که شکلات تولید می کند، نیازهای عملکردی بسیار متفاوتی نسبت به یک پردازنده متخصص در سس گوجه فرنگی دارد.

ورق استیل 316 گرید غذایی

ورق استیل گرید 316 یک آلیاژ فولاد ضد زنگ آستنیتی با محتوای کروم و نیکل بالا است. مانند بسیاری از آلیاژهای فولادی، دمای استفاده مداوم آن چندین برابر بیشتر از آن چیزی است که اکثر فرآیندهای تولید مواد غذایی نیاز دارند. چیزی که آلیاژ 316 را به یک ماده غذایی ایده آل ورق فولادی تبدیل می کند این واقعیت است که مقاومت بالایی در برابر اسیدها، قلیاها و کلریدها (مانند نمک) دارد. سایر ورق های استیل آستنیتی، مانند گرید 304، هنگام قرار گرفتن در معرض نمک، که اغلب در محصولات غذایی وجود دارد، می توانند خوردگی حفره ای شدیدی را تجربه کنند.

ورق استیل 430 گرید غذایی

ورق استیل 430 به عنوان یک آلیاژ، بسیار شبیه به ورق استیل 316 است. این دارای همان محتوای کروم 316 است، اما فقط کسری از محتوای نیکل را دارا می باشد که آن را به یک جایگزین مقرون به صرفه تر برای برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی تبدیل می کند.
تفاوت عمده دیگر بین ورق استیل 430 و 316 این است که درجه 430 یک آلیاژ فریتی است، به این معنی که به طور پیش فرض مغناطیسی است. آلیاژهای فریتی مانند 430 نیز مقاومت خارق‌العاده‌ای در برابر ترک خوردگی تنشی دارند.
ورق استیل 430 مقاومت قوی در برابر اسیدهای نیتریک و آلی دارد و اغلب برای کاربردهایی که تماس طولانی مدت با ترکیبات اسیدی خفیف نگران کننده است استفاده می شود. این آلیاژ همچنین دارای مقاومت در برابر گوگرد و اکسیداسیون است. با این حال، به دلیل محتوای نیکل کم، این آلیاژ به اندازه ورق استیل 316 در برابر برخی اسیدهای احیا کننده رقیق مقاوم نیست.

 

ورق استیل 304

 

کدام یک برای برنامه های کاربردی ایمن مواد غذایی بهترین است؟

به طور کلی، ورق استیل 316 معمولاً در هنگام ساخت ظروف فولادی ضد زنگ درجه مواد غذایی بهترین انتخاب است. ورق استیل 316 در کاربردهای مختلف از نظر شیمیایی مقاوم‌تر است، به ویژه هنگامی که با نمک و ترکیبات اسیدی قوی‌تر مانند آب لیمو یا گوجه‌فرنگی سروکار داریم. با این حال، 430 جایگزین خوب و کم‌هزینه‌ای برای تولیدکنندگان مواد غذایی است که برای فرآیند تولید خود به ورق فولادی با مقاومت متوسط و درجه مواد غذایی نیاز دارند.
توجه به این نکته مهم است که خواص مقاومتی هر دو آلیاژ را می توان از طریق پولیش الکتریکی افزایش داد. این فرآیند نه تنها لایه اکسیدی را که از فولاد محافظت می‌کند بهبود می‌بخشد، بلکه قله‌ها و دره‌های میکروسکوپی روی سطح آلیاژ را حذف می‌کند و چسبیدن غذا به فولاد را سخت‌تر کرده و تمیز کردن آن را آسان‌تر می‌نماید.
با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که نگهداری یک سینی یا سبد ورق استیل سفارشی نقش مهمی در افزایش عمر مفید آن دارد. به عنوان مثال، ورق استیل نگیر هرگز نباید با استفاده از یک برس فولادی ساده یا برس آهنی تمیز شود، زیرا ممکن است ذرات آهن را روی سطح ضد زنگ منتقل کند و لایه اکسید محافظ آن را به خطر بیندازد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید