X

کاربردهای مهم ورق استیل در صنایع بزرگ

02135089 شماره تماس
کاربردهای مهم ورق استیل در صنایع بزرگ

ورق استیل دارای خواص خوردگی متفاوتی همچون رفتار مقاوم و غیر خورنده است که این امر باعث می شود ورق استیل یکی از موارد پر کاربرد و اساسی در بسیاری از صنایع مختلف قرار گیرد.

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه:

ورق استیل دارای خواص خوردگی متفاوتی است که شامل رفتار مقاوم و غیر خورنده است که به طور کل به عنوان ورق استیل شناخته می شود. در مقایسه با آلومینیوم، ورق استیل تقریبا 3 برابر سنگین تر است. ورق استیل، مانند خود فولاد، یک آلیاژ است. یک آلیاژ همیشه از مواد مختلفی تشکیل شده است.

از جمله رایج ترین عناصر آلیاژی در ورق استیل غیر خورنده، کروم است که در آن از نیکل، مولیبدن و عناصر دیگر نیز برای نیازهای خاص استفاده می شود. قابلیت مغناطیسی و همچنین مقاومت در برابر خوردگی، دو مورد از این الزامات هستند که توسط آلیاژهای مختلف کنترل می شوند.

 

موارد استفاده و خواص:

فولاد با محتوای کروم بیش از 10.5٪ و همچنین عناصر مختلف دیگر در مقادیر کمتر، ضد زنگ در نظر گرفته می شود. در ترکیب با اکسیژن، کروم یک لایه نازک، مهر و موم شده، چسبنده و ثابت به نام اکسید کروم را تشکیل می دهد که به اصطلاح یک لایه غیرفعال است. دقیقاً این لایه غیرفعال است که مسئول مقاومت ورق استیل می باشد. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، این فلز به عنوان مثال برای شستشوی درام ها استفاده می شود.

ورق استیل مقاوم در برابر زنگ با توجه به خواص آن می تواند بسیار خوب با آلومینیوم آندایز شده مقایسه شود. اگر پوست بیرونی مواد آسیب ببیند، مواد و سطح آن بیشتر آسیب خواهد دید.

 

موارد استفاده از ورق استیل:

در زیر برخی از رایج ترین کاربردهای ورق استیل آورده شده است.

 

غذا و پذیرایی:

در صنایع غذایی و پذیرایی از ورق استیل برای تولید لوازم آشپزخانه، ظروف آشپزی و کارد و چنگال استفاده می شود. ظروفی مانند چاقو با استفاده از درجه های انعطاف پذیری کمتر ورق استیل ساخته می شوند. از گریدهای انعطاف پذیر مانند ورق استیل 304 بیشتر برای ساخت گریل، اجاق گاز، قابلمه و سینک استفاده می شود.

ورق استیل همچنین می تواند برای تکمیل فریزر، ماشین ظرفشویی، یخچال و میز کار استفاده شود. در تولید مواد غذایی، ورق استیل ایده آل است زیرا بر طعم غذا تأثیر نمی گذارد. همچنین در برابر خوردگی مقاوم است و از این رو می تواند نوشیدنی های اسیدی از جمله آب پرتقال را در خود نگه دارد. سهولت تمیز کردن ورق استیل، نگهداری باکتری ها را دشوار می کند و به مفید بودن آن در نگهداری مواد غذایی می افزاید.

 

فناوری فراساحل:

در فناوری دریایی، ورق استیل 316 عمدتاً در لوله کشی استفاده می شود. از آنها برای انتقال هیدروکربن ها، پتروشیمی ها و غیره برای سیستم های آب دریا استفاده می شود. آنها اغلب بهترین انتخاب برای سیستم های فراساحلی با توجه به مقاومت آنها در برابر اثرات خورنده آب دریا هستند.

 

کارخانه های نمک زدایی آب دریا:

خواص مکانیکی عالی ورق استیل آن را به یک ماده ضروری برای واحدهای اسمز معکوس آب دریا (SWRO) تبدیل کرده است.

 

صنایع شیمیایی:

کارخانه های شیمیایی، فلزات و تجهیزات را در معرض محیطی بسیار خشن قرار می دهند. ورق استیل 316 بهترین راه حل را برای مقاومت در برابر عناصر خوردگی ارائه می دهد.

 

پل ها:

ورق های استیل دوبلکس، خانواده اخیر آلیاژهای ورق استیل، به طور فزاینده ای در پل ها و سایر سازه های مهندسی محبوب می شوند، زیرا این فولادها معمولاً دو برابر آلیاژهای فریتی استحکام دارند. به دلیل افزایش استحکام، مواد کمتری مورد نیاز است، بنابراین هزینه و وزن آن کارآمدتر می شود.

 

مخازن ذخیره سازی:

مخازن ساخته شده از ورق استیل 316 به طور منظم برای نگهداری مواد خورنده مانند مواد شیمیایی، گازها و بسیاری از مواد فله دیگر از جمله غذا و آب استفاده می شود. هیچ طعم یا بویی به غذاها و آب نمی دهد که مزیت دیگر آن است.

 

قیمت ورق استیل

 

صنعت پزشکی:

با آلیاژ کردن ورق استیل با کروم، نیکل و مولیبدن، جراح ویژگی های مهمی را برای مواد خود به دست می آورد.

کروم: مقاومت در برابر خراش و خوردگی تجهیزات را افزایش می دهد که برای تمیز کردن و استریل کردن ضروری است.

نیکل: سطح صاف و قابل جلا دادن را فراهم می کند که برای دقت دستگاه بسیار مورد نیاز است.

مولیبدن: پس از تشکیل سختی ایجاد می کند. بنابراین در لبه های برش مانند چاقوی جراحی استفاده می شود.

 

مهندسی عمران:

ورق استیل دارای خواص مطلوب مشابه فولاد معمولی است اما معایبی مانند خوردگی را از بین می برد. در نتیجه، ورق استیل به عنوان یک مصالح ساختمانی به طور فزاینده ای محبوب شده است.

 

نیروگاه ها:

یک نیروگاه تولید برق به موادی نیاز دارد که دماهای بالا و فشار شدید را تحمل کنند. به همین دلیل است که ورق استیل یک انتخاب واضح در مبدل های حرارتی، مخازن راکتور، لوله های تحت فشار، محفظه های ترانسفورماتور و موارد دیگر است.

 

صنعت کشتی سازی:

ورق استیل دوبلکس برای ساخت مخازن بار استفاده می شود در حالی که درجه آستنیت برای تانکرهای ناوبری داخلی استفاده می گردد. ورق استیل دوبلکس به دلیل کارایی مکانیکی آن به طور فزاینده ای در کشتی سازی استفاده می شود.

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید