X

آنالیز ورق استیبل 316

02135089 شماره تماس
آنالیز ورق استیبل 316

ورق استیل 316 گرید استاندارد حاوی مولیبدن است که از نظر اهمیت بعد از 304 در میان ورق های استیل آستنیتی دارای رتبه دوم است. مولیبدن نسبت به درجه 304 به ورق استیل 316 ویژگی مقاوم در برابر خوردگی بهتری می دهد.

گروه فلز
گروه فلز

فرمول شیمیایی ورق استیل 316:

ورق استیل 316 گرید استاندارد حاوی مولیبدن است که از نظر اهمیت بعد از ورق استیل 304 در میان ورق های استیل آستنیتی دارای رتبه دوم است. مولیبدن نسبت به درجه 304 به ورق استیل 316 ویژگی مقاوم در برابر خوردگی بهتری می دهد، به ویژه مقاومت بالاتری در برابر خوردگی حفره ای و شکافی در محیط های کلریدی دارد. این آلیاژ ویژگی های شکل دهی و جوشکاری عالی دارد. برای کاربرد در زمینه های صنعتی، معماری و حمل و نقل به آسانی به صورت ترمز یا رول به قطعات مختلف تبدیل می شود. درجه 316 همچنین دارای ویژگی های جوشکاری برجسته است. هنگام جوشکاری مقاطع نازک نیازی به آنیلینگ پس از جوش نیست.

 

رسوب کاربید کروم:

درجه  L316، نسخه کم کربن 316 و از حساسیت (رسوب کاربید کروم در مرز دانه) مصون است. بنابراین به طور گسترده در قطعات جوش داده شده با گیج سنگین (بیش از حدود 6 میلی متر) استفاده می شود. درجه H316، با محتوای کربن بالاتر، در دماهای بالا کاربرد دارد، همانطور که درجه تثبیت شده Ti316 نیز وجود دارد. ساختار آستنیتی همچنین به این درجه ها حتی تا دمای برودتی، چقرمگی عالی می دهد،.

 

ویژگی های کلیدی:

این خواص برای محصول نورد تخت (صفحه، ورق و کلاف) در ASTM A240/A240M مشخص شده است. خواص مشابه اما نه لزوماً یکسان برای سایر محصولات مانند لوله و میله در مشخصات مربوطه آنها مشخص شده است.

 

مقاومت در برابر خوردگی:

ورق استیل 316 دارای مقاومت به خوردگی عالی است و عموماً در طیف وسیعی از محیط‌های جوی و بسیاری از محیط‌های خورنده مقاوم‌تر از 304 است. این آلیاژ در معرض خوردگی حفره‌ای و شکافی در محیط‌های گرم کلریدی بالاتر از حدود 60 درجه سانتی‌گراد و در برابر خوردگی تنشی و ترک خوردگی داری مقاومت خوبی است. همچنین دارای مقاومت در برابر آب آشامیدنی تا حدود 1000 میلی گرم در لیتر کلرید در دمای محیط است که در دمای 60 درجه سانتی گراد به حدود 500 میلی گرم در لیتر کاهش می یابد.

ورق استیل 316 معمولاً به عنوان "ورق استیل درجه دریایی" استاندارد در نظر گرفته می شود، اما در برابر آب گرم دریا مقاوم نیست. در بسیاری از محیط های دریایی، ورق استیل 316 خوردگی سطحی را نشان می دهد که معمولاً به صورت رنگ آمیزی قهوه ای قابل مشاهده است. این امر به ویژه با شکاف ها و سطح خشن مرتبط است.

 

مقاومت در برابر حرارت:

ورق استیل 316 دارای مقاومت در برابر اکسیداسیون خوب در سرویس متناوب تا 870 درجه سانتیگراد و در سرویس مداوم تا 925 درجه سانتیگراد است. استفاده مداوم از 316 در محدوده 425 تا 860 درجه سانتیگراد اگر مقاومت به خوردگی آبی بعدی مهم باشد، توصیه نمی شود. گرید L316 در برابر رسوب کاربید مقاومت بیشتری دارد و در محدوده دمایی فوق قابل استفاده است. درجه H316 در دماهای بالا استحکام بالاتری دارد و گاهی اوقات برای کاربردهای ساختاری و فشار در دماهای بالاتر از حدود 500 درجه سانتیگراد استفاده می شود.

 

قیمت ورق استیل

 

عملیات حرارتی:

برای عملیات محلول سازی (پخت) ورق استیل لازم است آلیاژ را در دمای 1010 تا 1120 درجه سانتیگراد گرم کنید و به سرعت سرد نمایید. این گریدها را نمی توان با عملیات حرارتی سخت کرد.

 

جوشکاری:

ورق استیل 316 دارای جوش پذیری عالی با تمام روش های همجوشی استاندارد، هم با فلزات پرکننده و هم بدون آن است. AS 1554.6 جوش پذیری 316 با گرید 316 و L316 را با میله ها یا الکترودهای درجه L316 (یا معادل های سیلیکونی بالای آنها) از پیش تعیین می کند. قطعات جوش شده سنگین در گرید 316 برای حداکثر مقاومت در برابر خوردگی نیاز به بازپخت پس از جوش دارند. این برای L316 مورد نیاز نیست. گرید Ti316 همچنین ممکن است به عنوان جایگزینی برای 316 برای جوشکاری مقاطع سنگین استفاده شود.

 

ماشینکاری:

یک نسخه ماشینکاری بهبود یافته "Ugima" درجه 316 در محصولات میله گرد و توخالی موجود است. این دستگاه به طور قابل توجهی بهتر از استاندارد 316 یا  L316 است و سرعت ماشینکاری بالاتر و سایش ابزار کمتری را در بسیاری از عملیات ارائه می دهد.

 

گواهینامه دوگانه:

معمول است که 316 و L316 به شکل "Dual Certified" - عمدتاً در صفحه و لوله ذخیره شوند. این اقلام دارای خواص شیمیایی و مکانیکی مطابق با مشخصات 316 و L316 هستند. چنین محصولی دارای گواهی دوگانه با مشخصات H316 مطابقت ندارد و ممکن است برای کاربردهای دمای بالا غیرقابل قبول باشد.

 

برنامه های کاربردی:

کاربردهای معمولی عبارتند از:

  • تجهیزات آماده سازی غذا به ویژه در محیط های کلرید.
  • نیمکت و تجهیزات آزمایشگاهی
  • تابلوهای معماری ساحلی، نرده، و تزئینات.
  • اتصالات قایق.
  • ظروف شیمیایی، از جمله برای حمل و نقل.
  • مبدل های حرارتی.
  • صفحات بافته شده یا جوش داده شده برای استخراج معادن، استخراج معادن و تصفیه آب.
  • بست های رزوه ای.
  • فنر.

 

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید