X

فرق استیل بگیر و نگیر چیست؟

02135089 شماره تماس
فرق استیل بگیر و نگیر چیست؟

برخی از انواع ورق استیل مغناطیسی هستند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. این رفتار به نوع آلیاژ و ترکیب شیمیایی ورق استیل بستگی دارد.

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه:

اکثر مردم مطمئن نیستند که ورق استیل یک فلز مغناطیسی یا غیر مغناطیسی است. برخی معتقدند که می تواند مغناطیسی باشد زیرا دارای رگه هایی از آهن است، اما به معنای واقعی، پاسخ نمی تواند بله یا نه کامل و قطعی باشد. برخی از انواع ورق استیل مغناطیسی هستند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. این رفتار به نوع آلیاژ و ترکیب شیمیایی ورق استیل بستگی دارد.

چه چیزی ورق استیل را مغناطیسی می کند؟

برای اینکه ورق استیل مغناطیسی باشد، باید شرایط خاصی را برآورده کند.

در ذیل به ذکر برخی از این شرایط پرداخته شده است:

  • آلیاژ باید دارای آهن باشد.
  • ساختار کریستالی آلیاژ باید در ساختار مارتنزیتی یا فریتی قرار گیرد.

تمام فلزات استنلس استیل نوعی فولاد هستند. یعنی ترکیب شیمیایی آنها حاوی آهن است. در بیشتر موارد، انواع ورق استیل با ترکیب آهن، مغناطیسی هستند. اگر آلیاژ دارای ساختار بلوری آستنیتی باشد، پس مغناطیسی نیست. به عبارتی پایدار بودن ساختار آستنیت در آلیاژ می تواند تعیین کننده رفتار غیرمغناطیسی ورق استیل باشد.

کدام انواع ورق استیل مغناطیسی هستند؟

این که آیا یک نوع ورق استیل مغناطیسی است یا خیر، می توان آن را بسته به نوع ورق استیل گروه بندی کرد.

برخی از ورق های استیل مغناطیسی معمولی عبارتند از:

  • ورق استیل نمرات 409، 430 و 439 که به عنوان ورق های استیل فریتی نیز شناخته می شوند.
  • ورق استیل گریدهای 410، 420 و 440 که ورق های استیل مارتنزیتی هستند.

ورق های استیل فریتی:

این نوع ورق استیل در درجه اول مغناطیسی است، زیرا حاوی مقادیر زیادی فریت در ترکیب شیمیایی خود است که ترکیبی از آهن و سایر عناصر می باشد. ساختار کریستالی فریت و آهن چیزی است که این نوع ورق استیل را مغناطیسی می کند. با این حال، برخی از ورق های استیل با فریت دارای کشش مغناطیسی ضعیفی هستند.

قیمت ورق استیل

ورق های استیل مارتنزیتی:

اکثر ورق های استیل موجود در این دسته از نوع مغناطیسی هستند. اگر آهن وجود داشته باشد، ساختار کریستالی ورق استیل مارتنزیتی می تواند فرومغناطیسی باشد. از آنجایی که آهن ماده اولیه در ورق استیل است، فولادهای مارتنزیتی دارای خواص مغناطیسی می باشند.

ورق های استیل آستنیتی:

اکثر ورق های استیل که در این دسته قرار می گیرند، غیر مغناطیسی می باشند، زیرا حاوی مقادیر زیادی آستنیت هستند. اگرچه برخی از فلزات مانند ورق استیل 304 و ورق استیل 316 دارای آهن در ترکیب شیمیایی خود هستند، اما دارای ساختار آستنیتی بوده به این معنی که رفتار آن غیر فرومغناطیسی است. آنها را می توان تا حدی از طریق عملیات حرارتی خاص یا سخت کاری، مغناطیسی کرد که می تواند در برخی مکان ها فریت را تشکیل دهد. به همین دلیل است که درجات آستنیتی در هر لبه ای که به صورت مکانیکی کار شده است، مانند لبه ورق، مغناطیس جزئی را نشان می دهد.

چرا خاصیت مغناطیس در ورق های استیل مهم است؟

مغناطیس بر عملکرد و استفاده مورد نظر از مواد در طول کاربرد تأثیر می گذارد. در طول ساخت و فرآیندهای دیگر مانند جوشکاری، مواد مغناطیسی می توانند فرآیندهای انجام شده را پیچیده کنند. مواد مغناطیسی همچنین می توانند باعث شوند که جریان های الکتریکی رفتار متفاوتی داشته باشند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید