X

چرا ورق استیل 316 از 304 گران تر است؟

02135089 شماره تماس
چرا ورق استیل 316 از 304 گران تر است؟

با اینکه ورق استیل 316 و 304 برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، ولی کاربرد آنها چنان گسترده است و این دو آلیاژ به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند که تفاوت‌های میان آنها چندان واضح نیستند. 

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه:

با اینکه ورق استیل 316 و 304 برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، ولی کاربرد آنها چنان گسترده است و این دو آلیاژ به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند که تفاوت‌های میان آنها چندان واضح نیستند.

آیا تا به حال متوجه شده اید که ما در زندگی اعداد زیادی داریم؟

این اعداد معانی مختلفی را نشان می دهند و به زندگی ما جهت متفاوتی می دهند. مثلاً برای ظروفی که اغلب استفاده می کنیم متوجه می شویم که در این ظروف استیل برچسب متفاوتی نظیر 304 و 316 وجود دارد. در واقع، بسیاری از ما با ورق استیل 304 آشنا هستیم و می دانیم که 304 ورق استیل مخصوص مواد غذایی است، بنابراین 316 به چه معناست؟

چرا ورق استیل 316 از 304 گران تر است؟

از آنجا که این تفاوت ها قابل تشخیص نیستند، جای تعجب نیست که همیشه مورد کلاهبرداری افراد سودجو قرار می گیرند.

 

تفاوت ورق استیل 304 و 316:

بگذارید تفاوت های خاص بین 304 و 316 را به شما بگوییم. آنها در واقع در همه سطوح استفاده می شوند، اما از برخی جنبه ها کمی متفاوت بوده و قیمت آنها نیز متفاوت است. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته شده است:

1. راه های استفاده:

کاربرد این دو نوع ورق استیل متفاوت است، زیرا ورق استیل 316 و 304 استحکام متفاوتی دارند، بنابراین ما معمولاً از 304 در خانه استفاده می کنیم زیرا ورق استیل داخلی استحکام زیادی ندارد اما در مصارف پزشکی یا نظامی 316 استفاده می شود، زیرا تجهیزات مورد استفاده برای مصارف پزشکی یا نظامی به استحکام بالایی نیاز دارد. ورق استیل 304 در واقع در برابر خوردگی های خانگی مقاوم است، بنابراین ما معمولاً این ماده را برای ساخت قابلمه و تابه در خانه انتخاب می کنیم.

 

2. قیمت گذاری متفاوت:

شاخصه دیگر قیمت است، زیرا آنها برای اهداف مختلف استفاده می شوند، بنابراین قیمت آنها کمی متفاوت است.

 

3، شامل عناصر مختلف است:

عناصر موجود در آنها متفاوت است. ما می دانیم که 316 حاوی مولیبدن بیشتری نسبت به ورق استیل 304 است. با این حال، حتی اگر در عناصر موجود متفاوت باشد، برای ما مردم عادی دشوار است که تفاوت آنهارا تشخیص دهیم. چه کسی می تواند با چشم غیرمسلح تشخیص دهد که آلیاژ حاوی چه عناصری است؟

بنابراین اساساً تولیدکنندگان این آلیاژها را برای بازرگانان علامت گذاری می کنند. بر اساس این علامتگذاری ما معتقدیم چیزی که تولیدکننده علامت گذاری کرده مورد قبول ماست و گرید ورق استیل بر مبنای این علامتگذاری را می پذیریم، بنابراین این نیز فرصت های زیادی را برای مشاغل بی وجدان مهیا می دهد. آنها ممکن است مواد ارزانتر 304 را به عنوان مواد 316 گرانتر جایگزین کنند و عملاً اگر ما آن را بخریم، تشخیص تفاوت آن دشوار است و ما آن را به طور خاص برای این محصول آزمایش نمی کنیم که 316 هست یا 304؟

 

قیمت ورق استیل

 

در واقع، ما کمتر در ظروف غذاخوری از مواد 316 استفاده می کنیم. عمدتاً به دلیل هزینه بالای آن، بسیاری از افراد تمایلی به استفاده از این مواد برای ساخت ظروف ندارند. این ماده به طور کلی بیشتر در زمینه صنایع نظامی استفاده می شود.

مواد 304 نمی تواند دمای بسیار بالا را تحمل کند، بنابراین استفاده از مواد 304 در زمینه نظامی برای ما دشوار است. در واقع، بیشتر محصولاتی که در زندگی روزمره استفاده می کنیم، مواد فولادی ضد زنگ 304 هستند. اگر نیازی به سختی زیاد یا مقاومت در برابر حرارت ندارید، مواد 304 معمولی برای سرو غذا و سبزیجات در منزل کافی است.

 

ورق استیل مقاوم به اسید:

ورق استیل مقاوم در برابر اسید چیزی است که ما معمولاً آن را ورق استیل می نامیم و برای جلوگیری از زنگ زدگی فولاد، ساخت فولاد آلیاژی با افزودن برخی ناخالصی های فلزی (مانند افزودن کروم) بسیار ساده است. با این حال، وقتی می گویند این آلیاژ زنگ نمیزند، فقط به این معنی است که توسط هوا خورده نمی شود ولی عملکرد آن هنوز ضعیف است. ما همچنین برای مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی به آن نیاز داریم، بنابراین "فولاد ضد زنگ مقاوم در برابر اسید " وجود دارد.

 

ساخت ورق استیل:

برای ساخت ورق استیل، باید انواع زیادی از فلزات را به آهن اضافه کنید. اساساً یک فرمول وجود دارد. تنها سه فرمول رایج وجود دارد: ورق استیل مارتنزیتی، ورق استیل فریتی و ورق استیل آستنیتی.

در میان آنها، ورق استیل آستنیتی بهترین عملکرد جامع و فاقد مغناطیسی را دارد، بنابراین ورق استیل 304 و 316 آستنیتی بیشترین استفاده را در زندگی روزمره ما دارد.

وقتی در مورد تفاوت های ورق استیل 304 و 316 صحبت می کنیم، فرمول آن دقیقاً مانند دستور پخت ما است. با کنترل نوع و میزان چاشنی ها می توانیم طعم غذاهای خود را تغییر دهیم. ناخالصی های فلزی چاشنی هستند در حالی که مقاومت در برابر خوردگی طعم است.

304 و 316 دو دستور هستند. اولی با مقاومت در برابر خوردگی قوی بسیار خوب عمل کرده است و به عنوان فلز "غذایی" توسط استاندارد ملی تأیید شده است، به این معنی که می تواند با آب، چای، قهوه، شیر، روغن و سرکه سس نمک و غیره در تماس قرار بگیرد. 

 

 

 

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید