X

ورق استیل 430 با ریز ساختار فریتی معروف به بگیر

02135089 شماره تماس
استنلس استیل 430 فریتی، دارای خواص مغناطیسی (معروف به بگیر)

ورق استیل 430 در برابر خوردگی ناشی از اسید نیتریک، گازهای حاوی گوگرد و بسیاری از اسیدهای آلی و غذایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

گروه فلز
گروه فلز

معرفی ورق استیل 430

معرفی ورق استیل 430
13/02/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ ای‌ ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق استیل 430 آلیاژی ضد زنگ است که زیرمجموعه ی فولادهای زنگ نزن فریتی بوده و دارای خواص مغناطیسی می باشد. این بدان معنی است که این آلیاژ تحت تاثیر میدان های مغناطیسی قرار می گیرد و در صورت نزدیک شدن به آهنربا، آن را به خود جذب می کند. به همین دلیل، ورق استیل 430 در سطح بازار تحت عنوان ورق استیل بگیر نیز شناخته می شود. این گرید جزو آلیاژهایی است که دارای قابلیت سخت شدن نیست و ترکیبی از خواص مکانیکی، مقاومت به خوردگی خوب و مقاومت به حرارت و اکسیداسیون تا دمای 816 درجه سانتی گراد را ارائه می دهد. از کاربردهای معمول ورق استیل 430 می توان به تزئینات و قالب خودرو، محفظه احتراق کوره ها، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، هود و اجاق گاز، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، ناودان ها، اتو بخار و ظروف آشپزی اشاره کرد. کاربردهای صنعتی و تجاری این آلیاژ همچنین از معماری داخلی تا تجهیزات مرتبط با اسید نیتریک، پالایشگاه های نفت، سقف و دیوار و تجهیزات رستوران و سلف را شامل می شود.

ورق استیل 430

ترکیب شیمیایی ورق استیل 430

ASTM A240 استانداری است که بر اساس آن، ترکیب شیمیایی و ویژگی های مکانیکی انواع آلیاژهای مقاوم به حرارت و خوردگی که در اشکال شیت، پلیت و نوار می توانند در تولید مخازن و تانکرهای تحت فشار و همچنین سایر کاربردهای عمومی مورد استفاده قرار بگیرند، در آن لیست شده است. با بررسی جداول مذکور، مشخصه های ورق استیل 430 نیز در آن ذکر شده که عیناً در جدول زیر آورده شده است. 
AMS 5503 دیگر استانداردی است که توسط اعضای انجمن مهندسین خودرو گردآوری شده و شامل آلیاژهای ضد زنگی است که در صنعت هوافضا می توانند کاربرد داشته باشند. در این استاندارد AMS 5503 همان ورق استیل 430 می باشد.

عناصر آلیاژی / گرید ورق استیل 430
حداقل حداکثر
کربن - 0.12
کروم 16.00 18.00
منگنز - 1.00
فسفر - 0.45
گوگرد - 0.030
سیلیسیوم - 1.00
نیکل - 0.75 (یا 0.5)

همانطور که در جدول فوق مشاهده می شود، ورق استیل 430 فاقد نیکل در ترکیب شیمیایی می باشد (یا در صورت وجود، مقدار آن ناچیز است). همین موضوع باعث می شود زمینه این آلیاژ فریتی شود و به آن خواص مغناطیسی ببخشد. از بین عناصر آلیاژی، کروم فریت زا و نیکل آستنیت زا می باشد. به همین دلیل آلیاژهای حاوی کروم مانند ورق استیل 430 دارای خاصیت مغناطیسی و آلیاژهای حاوی کروم-نیکل مانند گرید 304 دارای خواص غیرمغناطیسی هستند.

خواص مکانیکی ورق استیل 430

حداقل استحکام کششی (MPa) حداقل استحکام تسلیم (MPa) حداقل ازدیاد طول یا الانگیشن (% در 50 میلیمتر) سختی راکول B
450 205 22 89

ویژگی های مکانیکی ورق استیل 430 رابطه مستقیمی با ترکیب شیمیایی آن دارد. مثلاً محتوای 0.12 درصد کربن در این آلیاژ، منجر به کمتر شدن درصد الانگیشن آن در مقایسه با آلیاژهای زنگ نزنِ کم کربن می شود. درصد ازدیاد طول (الانگیشن) ورق استیل 430 معادل 22 درصد در هر 50 میلیمتر است و این مقدار برای استنلس استیل 304L معادل 40 درصد در هر 50 میلیمتر می باشد.

ویژگی های مکانیکی ورق استیل 430

اگر تنش اعمالی به ورق استیل 430 بیشتر از حد برگشت پذیر (الاستیک) باشد، تغییر شکلی که رخ می دهد به صورت برگشت ناپذیر (پلاستیک) خواهد بود. با افزایش این تغییر شکل، استحکام ورق استیل 430 نیز زیاد می شود. در نتیجه میزان نیرو به بالاترین سطح خود می رسد. این مقدار نیرو تقسیم بر سطح مقطع اولیه تحت عنوان استحکام کششی شناخته می شود. از طرفی استحکام تسلیم معادل تنشی است که مقدار تغییر شکل پلاستیک در آن کم می باشد. استحکام کششی و تسلیم با استحکام در ارتباطند و درصد الانگیشن یا ازدیاد طول بیانگر شکل پذیری ورق استیل 430 می باشند.

خواص فیزیکی ورق استیل 430

خواص فیزیکی / گرید ورق استیل 430
چگالی یا جرم حجمی (g/cm3) 7.74
مدول یانگ (GPa) 200
میانگین ضریب انبساط حرارتی 0-100°C (µm/m/°C) 10.4
0-538°C (µm/m/°C) 11.4
هدایت گرمایی 100°C (W/m.k) 26.1
500°C (W/m.k) 26.3
گرمای ویژه 0-100°C (kJ/kg.K) 0.46
مقاومت الکتریکی (mΩ.cm) 60

یکی از مزیت های جدول خواص فیزیکی، استفاده ی بهینه از چگالی یا جرم حجمی می باشد، به طوری که با در اختیار داشتن ضخامت و ابعاد یک آلیاژ به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن می توانیم وزن آن را به طور تقریبی و تئوری بدست آوریم. به عنوان مثال وزن ورق استیل 430 بگیر خشدار با ضخامت 1.5 میلیمتر و ابعاد 1 در 2 متر و با در نظر گرفتن عدد 7740 به عنوان چگالی (در واحد کیلوگرم بر متر مکعب)، حدوداً 23 کیلوگرم خواهد بود. البته این وزن دقیق نیست و به صورت تقریبی محاسبه می شود. برای آگاهی از وزن دقیق، ورق استیل 430 در بنگاه باسکول می شود.

مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون ورق استیل 430

ورق استیل 430 در برابر خوردگی ناشی از اسید نیتریک، گازهای حاوی گوگرد و بسیاری از اسیدهای آلی و غذایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. مقاومت این آلیاژ در برابر خوردگی حفره ای ناشی از اسیدهای احیاکننده رقیق، بر خلاف فولادهای زنگ نزن آستنیتی حاوی کروم و نیکل، ضعیف می باشد. ورق استیل 430 همچنین در کاربردهای متناوب تا دمای 870 درجه سانتی گراد و در کاربردهای مداوم بین 790 تا 815 درجه سانتی گراد مقاومت می کند. پوسته های ایجاد شده بر سطح این آلیاژ محکم می چسبند و در طول تغییرات ناگهانی دما به راحتی جدا نمی شوند. نرخ اکسیداسیون به عواملی چون شرایط اتمسفر، سیکل های حرارتی و سرمایش و طراحی سازه بستگی دارد و با توجه به متغیر بودن هر یک از این عوامل، هیچگونه اطلاعات ثابتی وجود ندارد که بتوان از آنها در همه شرایط استفاده کرد. با این حال، ورق استیل 430 به عنوان آلیاژی فریتی، پس از قرارگیری در دمای 400 تا 600 درجه سانتی گراد ممکن است شکننده شود. این آلیاژ همچنین در صورت کاربرد طولانی در دماهای زیر صفر نیز شکننده می گردد. در چنین مواردی، برای از بین بردن این مشکل ممکن است نیاز به عملیات عملیات آنیل وجود داشته باشد.

مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون ورق استیل 430

جوشکاری ورق استیل 430

جوشکاری فولادهای زنگ نزن فریتی و در رأس آنها ورق استیل 430 به طور کلی با انواع روش های رایج ذوبی و مقاومتی قابل انجام است. برای جلوگیری از شکستِ ترد جوش در حین فرآیندهای ساخت، به حداقل رساندن ناپیوستگی ها، حفظ حرارت ورودیِ کم و در برخی موارد حرارت دادن به آلیاژ قبل از شکل دهی جزو الزامات محسوب می شود. لازم به ذکر است که جوش پذیری ورق استیل 430 نسبت به دیگر گرید این خانواده یعنی آلیاژ 409 ضعیف تر می باشد. تفاوت عمده بین این دو آلیاژ، در محتوای کربن بالاتر و فقدان عناصر تثبیت کننده در ورق استیل 430 می باشد که برای بازیابی خواص مقاومت به خوردگی و شکل دهی بهینه، به یک مرحله عملیات حرارتی آنیل پس از جوشکاری نیاز دارد. در صورت نیاز به پرکننده ی جوش، فیلرهای AWS E/ER 308L و 430 مورد استفاده قرار می گیرند.

عملیات حرارتی ورق استیل 430

عملیات آنیل ورق استیل 430  بدین شکل است که آلیاژ باید در دمای 790 تا 835 درجه سانتی گراد حرارت داده شود، سپس دمای آن در کوره و با نرخ 30 درجه سانتی گراد در هر ساعت پایین آورده شده و در نهایت در هوا خنک گردد. در صورتی که دمای آنیل از 790 درجه سانتی گراد فراتر نرود، هنگام انجام این عملیات در خصوص ورق استیل نازک، به جای پایین آوردن دما در کوره، می توان قطعات را در هوا سرد کرد. عملیات آنیل بر ورق استیل 430 هیچگونه تغییر فازی در ساختار ایجاد نمی کند و هدف از انجام آن دستیابی کامل به نرمی و حداکثر شکل پذیری می باشد. عملیات آنیل باعث ایجاد رنگ حرارتی بر قطعات می شود که برای حصول مقاومت به خوردگیِ حداکثر، آنها را باید حذف نمود.

شکل پذیری ورق استیل 430

ورق استیل 430 به آسانی شکل داده می شود و تحت عملیات کشش قرار می گیرد. خواص کششی آن مشابه فولاد های کم کربن می باشد. اگرچه ورق استیل 430 در شرایط آنیل مستحکم تر است، اما برای انجام عملیات شکل دهی و کشش به ابزار قوی تر و افزایشِ نیرویِ اعمالی نیاز دارد. ورق استیل 430 را می توان با استفاده از اکثر فرآیندها و روش های شکل دهی گرم تحت شکل دادن قرار داد، زیرا این آلیاژ با تمام روش های موجود در این خصوص سازگار است.
ورق استیل 430 به راحتی تحت کشش عمیق قرار می گیرد و برای تولید بسیاری از محصولات مانند سینک های ظرفشویی استفاده می شود. یک قطعه ورق استیل 430 به راحتی می تواند کشش عمیق شود و به شکل یک فنجان در آید، بدون اینکه دچار شکست و گسیختگی شود. از آنجا که فولادهای ضد زنگ فریتی معمولاً ناهمسانگرد هستند، ایجاد دایره در کف، پس از عملیات کشش پیش بینی می شود. هم چنین نرخ کار سختی ورق استیل 430 نسبتاً کم می باشد که این موضوع در ازدیاد طول یا الانگیشن نسبتاً پایین آن منعکس می گردد (در مقایسه با فولادهای زنگ نزن آستنیتی). در نتیجه این آلیاژ نسبت به انواع ورق استیل آستنیتی سری 300 و 200 برای کاربردهای مرتبط با شکل دهی کششی مناسب تر است.

فرآیندهای ساخت ورق استیل 430

ورق استیل 430 نسبت به گرید 304 انعطاف پذیری کمتری دارد، با این حال به راحتی می توان آن را تحت کار سرد قرار داد. از طرفی، نرخ کارسختی ورق استیل 430 کمتر از 304 می باشد. در صورت اعمال کار گرم بر این آلیاژ، به محدوده ی ذوب آن (بین 1425 تا 1510 درجه سانتی گراد) باید دقت کرد. قبل از عملیات آهنگری، ابتدا کل آلیاژ باید به طور یکنواخت تا محدوده بین 816 تا 1038 درجه سانتی گراد گرم شود. ماشین کاری ورق استیل 430 نیز نسبتاً آسان است، با این حال ابزار برش باید کاملاً تیز باشند، زیرا کندیِ ابزار موجب کاهش کارسختی می شود. نیروی اعمالی باید سبک اما به اندازه ی کافی عمیق باشد. استفاده از تراشه شکن، روان کاری و خنک کاری نیز باعث افزایش عملکرد خواهد شد.

قیمت ورق استیل 430

کاربردهای ورق استیل 430

ورق استیل 430 به دلیل سطوح پرداخت عالی، زیبا و چشم نواز در بسیاری از کاربردهای مرتبط با تزئینات داخلی و خارجی که در آنها صرفه اقتصادی در کنار مقاومت به خوردگی و استحکام دارای اهمیت زیادی است، مورد استفاده قرار می گیرد. تولید سینک ظرفشویی، بک اسپلش، لوازم خانگی و روکش آنها، رویه پیشخوان، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، هود و اجاق، ظروف غذاخوری از جمله کاربردهای معمول ورق استیل 430 می باشد. دکوراسیون و معماری، سقف و بام، نمای ساختمان و تجهیزات رستوران از دیگر کاربردهای تجاری این آلیاژ می باشد. ترکیبی از خواص استحکام به وزن بالا و مقاومت خوب در برابر انواع خوردگی های عمومی و موضعی در کنار اقتصادی بودن قیمت ورق استیل 430 باعث شده تا از این آلیاژ در بسیاری از کاربردهای روزمره استفاده شود.

قیمت ورق استیل 430

قیمت ورق استیل 430 مانند اکثر محصولات متغیر است و این تغییرات عمدتاً توسط حجم عرضه و تقاضا تعیین می گردد. در صورت پایین بودنِ عرضه، قیمت محصول بسیار بالاتر از حد معمول خواهد بود. میزان عرضه و تقاضا بر قیمت ورق استیل 430 تاثیرگذار است، زیرا فروشندگان این آلیاژ در صورت مشاهده ی افزایش تقاضا، قیمت آن را افزایش می دهند. قوی یا ضعیف بودن صنایع، هزینه مواد تولید، هزینه حمل و اینکه در چه زمانی از سال قرار داریم، از دیگر عوامل تعیین کننده ی قیمت این آلیاژ می باشد. تولید ورق استیل 430 فرآیندی پیچیده است که تجربه و تکنیک از الزامات آن می باشد. این آلیاژ عمدتاً از ضایعات استیل ساخته می شود. در صورت محدود بودن این منابع، قیمت آلیاژ افزایش می یابد. هزینه انرژی نیز در این خصوص تاثیر زیادی دارد، زیرا برای ذوب فولاد حرارت بسیار زیادی لازم است. تولید فولادهای ضد زنگ می تواند تحت تاثیر تعطیلات و شرایط آب و هوا در فصل های مختلف قرار بگیرد. نتیجه ی این موضوع در بحث حمل مواد تاثیرگذار بوده و می تواند موجب افزایش هزینه حمل آنها شود. همه ی این موارد، در کنار برخی مولفه های دیگر باعث می شود تا قیمت ورق استیل 430 تعیین گردد. برای دریافت آخرین و بروز ترین قیمت ورق استیل 430 بگیر مات نورد سرد در ضخامت های 1.5 تا 3 میلیمتر، براق در در ضخامت های 0.3 تا 3 میلی متر، مات تک پولیش نورد گرم در ضخامت های 3 تا 12 میلی متر، بگیر خشدار روکشدار در ضخامت های 0.5 تا 1.5 میلی متر و طرحدار دانه گندمی در ضخامت های 0.5 و 0.6 میلی متر در شکل های کویل، پلیت، شیت برشی و فابریک با کارشناسان فروش مجموعه گروه فلز تماس حاصل نمایید.


  • مهمترین ویژگی های ورق استیل 430 چیست؟

    ورق استیل 430 یک فولاد زنگ نزن فریتی بوده که بیشترین میزان از فروش را در بین استنلس استیل های سری 400 به خود اختصاص داده است. در عرف بازار به علت داشتن خواص مغناطیسی به ورق استیل بگیر معروف نیز می باشد. این گرید حاوی 16 الی 18 درصد کروم می باشد. مقادیر نیکل در ترکیب آن به یک درصد هم نمی رسد. به همین دلیل قیمت ورق استیل 430 نسبت به گرید 304 پایین تر است. این آلیاژ در برابر اسیدهای ارگانیک و غذایی، گازهای سولفور و نیتریک اسید مقاومت خوبی از خود ارائه می دهد. عمده ترین کاربردهای ورق استیل 430 بکارگیری در ساخت لوازم خانگی و امور دکوراتیو می باشد.

  • سطح پرداخت پایانی چه تاثیری بر قیمت ورق استیل 430 دارد؟

    معمولا ورق استیل 430 با ضخامت بیش از 3 میلی متر معمولا با سطح مات تک پولیش (No.1) که محصول نورد گرم می باشند ارائه می شود. تنوع سطوح در ورق های کمتر از 3 میلی متر بیشتر است. این ورق ها معمولا نورد سرد شده می باشند. ورق استیل 430 در ضخامت های کمتر از 3 میلی متر معمولا با سطوح مات دوپولیش (2B)، براق (BA)، آینه ای (No.8)، خشدار روکش دار (No.4)، طرح دار همچون دانه گندمی ارائه می شوند. در این هر قدر که میزان کار اعمالی بابت سطح ورق بیشتر باشد. قیمت آن نیز بالاتر می رود. از این رو ورق استیل 430 دانه گندمی بیشترین قیمت را داشته و پس از آن به ترتیب ورق های براق، خشدار روکشدار و مات دو پولیش در رتبه های بعدی از نظر قیمت قرار می گیرند.

  • ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) در گروه فلز از چه برندهایی تامین می شود؟

    واردات ورق استیل 430 و دیگر استنلس استیل های موجود در گروه فلز از کمپانی های آسرینوکس (Acerinox)، اتوکمپو (Outokumpo)، کلمبوس (Columbus)، بهرو (Bahru – این کمپانی تولید کننده فولاد زنگ نزن زیر مجموعه آسرینوکس اسپانیا می باشد)، وای سی اینوکس (Yc Inox)، یوسکو (Yieh Corp)، پوسکو (Posco) و تیسکو (Tisco) که برترین تولید کنندگان فولاد زنگ نزن در دنیا هستند صورت می گیرد.
     


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید