X

از سطح پایانی استیل چه اطلاعاتی را می توان بدست آورد ؟

02135089 شماره تماس
انواع طبقه بندی ورق استیل از لحاظ شکل ظاهری

ورق استیل یکی از محصولات پر کاربرد است که در صنایع گوناگون و در اشکال مختلف برای کاربردهای مشخص استفاده می شود.

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه

فولادهای زنگ نزن به شکل صفحه، ورق، نوار، فویل، میله، سیم، محصولات نیمه تمام، لوله، لوله و لوله در دسترس هستند. ورق استیل یکی از محصولات پر کاربرد است که در صنایع گوناگون و در اشکال مختلف برای کاربردهای مشخص استفاده می شود.

ورق استیل

ورق یک محصول نورد تخت در کلاف یا طول های برش حداقل 610 میلی متر عرض و کمتر از 4.76 میلی متر ضخامت است. ورق استیل تقریباً در همه انواع به جز ماشینکاری آزاد و گریدهای مارتنزیتی خاص تولید می شود. ورق از گریدهای معمولی تقریباً به طور انحصاری در آسیاب های پیوسته تولید می گردد. تولید آسیاب دستی معمولاً به آلیاژهایی محدود می شود که نمی توانند در آسیاب های پیوسته از نظر اقتصادی تولید شوند، مانند آلیاژهای خاص با دمای بالا.
فولاد در شمش ریخته‌گری می‌شود و شمش‌ها بر روی یک آسیاب اسلبینگ یا آسیاب شکوفه‌دهی به دال‌ها یا میله‌های ورق نورد می‌شوند. سپس دال ها یا میله های ورق قبل از نورد گرم روی آسیاب تکمیلی، تغییرشکل داده می شوند. از طرف دیگر، فولاد ممکن است مستقیماً به دال هایی که برای نورد گرم در آسیاب تکمیلی آماده هستند، ریخته شود. روند فعلی در سراسر جهان به سمت تولید بیشتر از دال های ریخته گری پیوسته است.

 

ورق استیل

 

ورق تولید شده از اسلب در کارخانه های نورد پیوسته به طور مستقیم از آسیاب کلاف می شود. پس از رسوب زدایی، این نوارهای گرم به ضخامت مورد نیاز نورد سرد می شوند و کلاف های خارج شده از آسیاب، سرد یا آنیل و رسوب زدایی می شوند. سنگ زنی تسمه برای حذف عیوب سطحی اغلب در نوارهای داغ یا در مرحله میانی پردازش مورد نیاز است. کویل های کامل یا طول‌های بریده شده از کویل ها ممکن است به آرامی بر روی رول‌های مات یا روشن نورد شوند تا سطح مورد نیاز تولید گردد. ورق ممکن است به صورت کلاف حمل شود یا ورق های برش خورده ممکن است با برش دادن طول ها از یک کلاف و صاف کردن آنها با تسطیح غلتکی یا تسطیح برانکارد تولید شوند.

نوار استیل

نوار یک محصول نورد تخت، در کلاف یا طول برش، کمتر از 610 میلی متر عرض و 0.13 تا 4.76 میلی متر ضخامت است. مواد آماده سرد با ضخامت 0.13 میلی‌متر و عرض کمتر از 610 میلی‌متر با تعاریف نوار و فویل مطابقت دارد و ممکن است با هر یک از این اصطلاحات به آن اشاره شود.
نوار استیل نورد سرد از نوار نورد گرم، آنیل شده و کوئنچ شده با نورد بین رول های صیقلی ساخته می شود. بسته به ضخامت مورد نظر، تعداد مختلفی از نورد سرد از آسیاب برای کاهش لازم و ایمن سازی خصوصیات سطحی و خواص مکانیکی مورد نیاز است.
نوار ورق استیل نورد گرم یک محصول نیمه تمام است که از دال ها یا بیلت های نورد گرم به دست می آید و برای تبدیل به نوار نهایی با نورد سرد و عملیات حرارتی تولید می شود.
نوار حاصل از انواع ورق استیل معمولاً بسته به نیاز آنیل شده و از مسیر نورد ثانویه عبور داده می شود. هنگامی که عملیات شکل‌دهی، خمش و کشش شدید انجام می‌شود، توصیه می‌شود که الزاماتی مشخص شود تا تولیدکننده تمام اطلاعات لازم را برای اطمینان از تامین نوع و شرایط مناسب داشته باشد. هنگامی که کرنش های برانکارد در ورق های استیل فریتی مانند نوع ورق استیل 430 قابل توجه است، می توان آنها را با مشخص کردن یک پرداخت شماره 2 به حداقل رساند. نوار نورد سرد در انواع ورق استیل 410 , 414 , 416 , ورق استیل 420 , 431 , 440 و غیره در حالت سخت شده و تمپر شده قابل تولید می باشد.

 

کاربرد ورق استیل

 

تجربه استفاده از ورق های استیل نشان می دهد که عوامل زیادی می توانند بر مقاومت آنها در برابر خوردگی تأثیر بگذارند. برخی از عوامل بارزتر عبارتند از:
-    ترکیب شیمیایی محیط خورنده شامل ناخالصی ها
-    حالت فیزیکی مایع متوسط، گازی، جامد یا ترکیبی از آنها
-    درجه حرارت
-    تغییرات دما
-    هوادهی محیط
-    محتوای اکسیژن محیط
-    محتوای باکتری در محیط
-    یونیزاسیون محیط
-    تشکیل و فروپاشی مکرر حباب ها در محیط
-    حرکت نسبی محیط نسبت به فولاد
-    ترکیب شیمیایی فلز
-    ماهیت و توزیع اجزای ریزساختاری و غیره
سایر ویژگی های موجود در چک لیست انتخاب ورق استیل برای برخی از کاربردهای تخصصی حیاتی است اما برای بسیاری از کاربردها اهمیت چندانی ندارد. در میان این ویژگی ها، پرداخت سطح بیشتر از هر ویژگی دیگری به جز مقاومت در برابر خوردگی مهم تر است. ورق های استیل گاهی اوقات به این دلیل انتخاب می شوند که در انواع پوشش های جذاب موجود هستند. انتخاب سطح ممکن است بر اساس ظاهر، ویژگی های اصطکاک یا بهداشت انجام شود.

دیسک (بشقاب) استیل

ورق یک محصول مسطح نورد شده یا آهنگری با عرض بیش از 250 میلی متر (10 اینچ) و ضخامت حداقل 4.76 میلی متر (0.1875 اینچ) است. استثنائات عبارتند از ورق های استیل فریتی بسیار آلیاژی، برخی از ورق های استیل مارتنزیتی، و تعدادی از گریدهای ماشینکاری آزاد. ورق معمولاً با نورد گرم از دال هایی تولید می شود که مستقیماً از شمش ریخته گری شده یا نورد شده اند و معمولاً برای بهبود سطح صفحه آماده شده اند. مقداری از صفحه ممکن است با نورد مستقیم از شمش تولید شود. برای نوار، شرایط لبه اغلب مهمتر از معمول برای ورق است. نوار را می توان با مشخصات لبه های مختلف طبقه بندی کرد:
-    لبه آسیاب (به عنوان تولید، وضعیت نامشخص)
-    لبه شماره 1 (لبه نورد شده، گرد یا مربع)
-    لبه شماره 3 (به صورت شکاف)
-    لبه شماره 5 (لبه مربعی که با غلتاندن یا سوهان پس از بریدن تولید می شود)


 گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید