X

بگیر یا نگیر بودن ورق استیل به چه علت است؟

02135089 شماره تماس
دلیل تفاوت در رفتار مغناطیسی و غیر مغناطیسی ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر

ورق استیل نگیر ریز ساختار آستنیتی دارد. معروف ترین این ورق ها سری 300 و 200 استنلس استیل هستند. ورق های استیل با ریز ساختار فریت و مارتنزیت بگیر بوده و خواص مغناطیسی دارند. مانند سری 400 استنلس استیل

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه

بسیاری از ما وقتی در مورد ورق استیل فکر می کنیم، هر چیزی از لوازم آشپزخانه، ابزار پزشکی، اجزای فن آوری های انرژی تجدیدپذیر و ساخت و ساز ساختمان ممکن است به ذهن متبادر شود. وقتی واقعاً به آن فکر می کنید، به احتمال زیاد تقریباً به هر کجا که نگاه می کنید چیزی ساخته شده از ورق استیل خواهید یافت. در حالی که ورق استیل به دلیل مقاوم بودن در برابر خوردگی، استحکام و زیبایی شناختی شناخته شده است، یکی از ویژگی هایی که اغلب مورد سوال قرار می گیرد، خاصیت مغناطیسی آن است.

چرا ورق استیل نگیر مغناطیسی نیست؟

ممکن است این سوال در ذهن ایجاد شود که آیا ورق استیل، مغناطیسی است؟ حقیقت این است که برخی از ورق های استیل مغناطیسی هستند، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. ورق استیل معمولاً به عنوان یک نوع ماده واحد در نظر گرفته می شود، اما در متالورژی، ورق استیل در واقع گروهی از فلزات با کیفیت ها و ترکیبات شیمیایی متفاوت را تشکیل می دهد. در واقع، ممکن است مفید باشد که ورق استیل را به عنوان نوعی اصطلاح عمومی بر اساس ترکیب شیمیایی فولاد در نظر بگیریم.

 

ورق استیل نگیر

 

طبقه بندی ورق استیل

آلیاژهای فولادی با حداقل 5/10 درصد کروم در دسته ضد زنگ قرار می گیرند. محتوای کروم ویژگی های خاصی از جمله مقاومت در برابر خوردگی استثنایی را به فولاد نسبت می دهد. این کیفیت چیزی است که به ورق استیل وضعیت بدون زنگ زدگی آن را می دهد. همچنین به فولاد اجازه می دهد تا پس از خراشیدگی یا آسیب دیدگی خود را ترمیم کند. این رفتار بر خلاف فولادهای آبکاری شده است که اغلب خراشیده می شوند و این خراش ها منجر به خوردگی نهایی فولاد می شود.

ورق استیل بگیر با خواص مغناطیسی

رفتار مغناطیسی ورق استیل بگیر به عوامل ساختاری وشیمیایی مختلفی بستگی دارد. در مورد فولاد، مغناطیسی بودن یا نبودن آن به ریزساختار فولاد بستگی دارد. فولادهای مقاوم در برابر زنگ زدن (ورق استیل) اساساً دارای ساختاری هستند که به آن ساختار "فریتی" می گویند، که آنها را قادر می سازد مغناطیسی باشند. محتوای کروم بر روی این رفتار تاثیر بسزایی دارد. این افزودن کروم است که منجر به ساختار فریتی می شود. به علاوه افزودن کربن، فولاد را سخت می کند و آن را به عنوان یک فولاد مارتنزیتی واجد شرایط می کند. چاقوهای فولادی ضد زنگ معمولاً مارتنزیتی هستند.
فولاد مارتنزیتی با رایج ترین فولادهای زنگ نزن متفاوت است که به آنها آستنیتی می گویند. در فولاد آستنیتی درصد کمتری از کروم وجود دارد و نیکل نیز وجود دارد. از نظر مغناطیسی، افزودن نیکل است که فولاد را غیر مغناطیسی می کند.

آیا ورق استیل مغناطیسی است یا خیر؟

همانطور که در بالا ذکرگردید، مغناطیسی یا غیرمغناطیسی بودن خاصیتی است که نمی توان به طور دقیق از هم تفکیک کرد. برخی از ورق های استیل مغناطیسی هستند و برخی دیگر مغناطیسی نیستند که تحت عنوان ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر شناخته می شوند. عامل تعیین کننده مغناطیس به ریزساختار فولاد مربوط می شود. ورق های استیل مارتنزیتی (که دارای ریزساختار فریتی هستند) مغناطیسی می باشند. ورق های استیل آستنیتی حاوی نیکل بوده و غیر مغناطیسی هستند. شایان ذکر است که در طول پردازش و عملیات حرارتی نفوذپذیری فولادهای آستنیتی می تواند تغییر کند و بر روی رفتار مغناطیسی آنها تاثیرگذار خواهد بود.
به عنوان مثال، کار سرد مکانیکی و جوشکاری به ترتیب باعث افزایش میزان مارتنزیت و فریت در فولاد می شوند. یک مثال آشنا در یک سینک استیل ضد زنگ است که در آن زهکش صاف واکنش مغناطیسی کمی دارد در حالی که کاسه فشرده به دلیل تشکیل مارتنزیت به ویژه در گوشه ها پاسخ بالاتری دارد.
از نظر عملی، ورق های استیل آستنیتی برای کاربردهای "غیر مغناطیسی"، به عنوان مثال تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) استفاده می شود. در این موارد اغلب لازم است که حداکثر نفوذپذیری مغناطیسی بین مشتری و تامین کننده توافق شود. 

 

ورق استیل نگیر

 

ورق استیل نگیر (غیر مغناطیسی)

در بسیاری از کارخانه ها و مراکز فروش و عرضه فلزات، ورق های استیل نگیر سری 300 را که آستنیتی هستند، تولید و پخش می نمایند. ورق استیل نگیر 304 پس از تولید اولیه به صورت غیر مغناطیسی است ولی ممکن است پس از کار سرد و تغییر شکل مکانیکی خواص مغناطیسی پیدا کند. اگر خاصیت مغناطیسی یک ماده برای پروژه آینده شما پارامتر مهمی است، لازم است که با مشاوران و متخصصان صنایع مختلف نظیر گروه فلز تماس برقرار کرده و به شما کمک کنند تا بهترین ماده را برای برنامه خود تعیین کنید.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید