X

کاربرد ورق استیل در صنایع دریایی چیست ؟

02135089 شماره تماس
عمر ورق استیل 316 در محیط های دریایی

یکی از دلایل اصلی که برای تکمیل کاربردهای دریایی از ورق استیل 316 استفاده می شود، مقاومت بی نظیر آن در برابر خوردگی یا زنگ زدگی است.

گروه فلز
گروه فلز

مقدمه

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز انسان به کشف منابع جدید موجود در عمق دریاها و اقیانوس ها، لازم است مواد مناسب و سازگار با محیط های دریایی ساخته و معرفی گردند. از آنجایی که مردم به کشف راه‌های جدید برای بقا و کار در زیر آب ادامه می‌دهند، جستجوی موادی که بتوانند بهترین مقاومت و عملکرد را در زیر سطح اقیانوس داشته باشند، ضروری می‌شود. اگرچه تعداد کمی از مواد وجود دارند که برای برچسب گذاری به عنوان مواد کاربردی عالی در دریا مورد مناقشه قرار می گیرند، در بین کارشناسان در مورد این واقعیت که خواص منحصر به فرد ورق استیل 316 هر ماده دیگری را تحت الشعاع قرار می دهد، شک بسیار کمی وجود دارد.

چرا از ورق استیل 316 در کاربردهای دریایی استفاده می شود؟

یکی از دلایل اصلی که برای تکمیل کاربردهای دریایی از ورق استیل 316 استفاده می شود، مقاومت بی نظیر آن در برابر خوردگی یا زنگ زدگی است. هیچ ماده دیگری مانند ورق استیل 316 نمی تواند خود را در برابر زنگ زدگی محافظت کند. از آنجایی که اجسام زیر آب دائماً در معرض رطوبت و اکسیژن هستند، اگر جسم غوطه ور از هر نوع فلزی ساخته شده باشد، ایجاد زنگ زدگی یا عمل خوردگی کاملاً اجتناب ناپذیر می‌شود. می توان استدلالی برای برنز، برنج و فولاد گالوانیزه کرد که قبل از کشف ورق استیل 316 در ساخت کشتی ها استفاده می شد. با این حال، هیچ یک از این مواد تقریباً به اندازه ورق استیل 316 در حفظ زنگ زدگی و حفظ خواص اشیاء غوطه ور یا وسایل حمل و نقل در دریا چشمگیر نیستند.

 

ورق استیل 304

 

آیا ورق استیل 316 در برابر خوردگی زیر آب مصون است؟

با توجه به آنچه گفته شد، اخیراً مشاهده شده است که ورق استیل 316 علیرغم ویژگی های برجسته اش، هنگام استفاده در کاربردهای دریایی کاملاً در برابر خوردگی مصون نیست. در صورتی که مواد ورق استیل 316 در تماس با آب باقی بمانند، خوردگی و حفره های شکافی دیر یا زود ایجاد می‌شوند. تحقیقات مختلف نشان می دهد که پس از حدود یک سال و نیم کارکرد، ورق استیل دوبلکس مورد استفاده در شناورهای دریایی علائم تسلیم شدن در برابر خوردگی را بروز می دهد.

 

 

آب دریا به طور طبیعی خورنده تر است

ورق استیل 316 به دلیل لایه ای از اکسید کروم غیر فعال که سطح آن را می پوشاند، قادر به جلوگیری از خوردگی است. با این حال، هنگامی که در معرض آب دریا قرار می گیرید، لایه دیگری در بالای پوشش اکسید کروم تشکیل می گردد. این لایه که به عنوان بیوفیلم شناخته می شود، سطوح فلزی غوطه ور در آب طبیعی دریا را تحت تأثیر قرار داده و توانایی آب در خوردگی سطوح فلزی از جمله ورق استیل 316 را افزایش می دهد. در نتیجه، اگرچه مقاومت به خوردگی ورق استیل 316 کاهش نمی یابد، اما افزایش خورندگی آب دریا باعث می شود که ورق استیل 316 در نهایت خورده شود.

انواع خوردگی در یک محیط دریایی

هنگامی که در مواد ورق استیل 316 که در زیر آب قرار می گیرند خوردگی اتفاق می افتد، زنگ هرگز به طور یکنواخت ظاهر نمی شود. به عبارت دیگر، خوردگی یکنواخت از ویژگی های ورق استیل 316 در محیط های دریایی نیست. خوردگی به صورت موضعی صورت می گیرد و اغلب توسط لایه ای از بیوفیلم که در بالای لایه اکسید کروم ایجاد می شود، به وجود می آید. از آنجایی که خوردگی موضعی است، خوردگی شکافی یک اتفاق رایج در ورق استیل 316 است که در محیط های دریایی وجود دارد. علاوه بر خوردگی شکافی، ممکن است ورق استیل 316 دریایی در حین استفاده در معرض ترک خوردگی تنشی و خوردگی گالوانیکی قرار گیرند.
علیرغم تعداد انگشت شماری از کاستی هایی که ورق استیل 316 ممکن است در محیط های دریایی داشته باشد، ناگفته نماند که هنوز هم ترجیح داده شده ترین ماده در صنعت است و بیشترین دوام و استقامت را در زیر آب ارائه می دهد.

 

ورق استیل

 

تجهیزات نگهداری ورق استیل 316

یکی از مسائل مهم در کاربرد ورق استیل 316 در محیط های دریایی، بحث تمیزکردن و نگهداری از این آلیاژ می باشد. بسیاری از طراحان اقدام به ساخت دستگاه هایی نموده اند که قابلیت نگهداری از این مواد در عمق دریا را دارد. این دستگاه طوری طراحی شده است که کارآمدترین، سریع ترین و ایمن ترین تعمیر و نگهداری ورق استیل 316 را انجام داده و بتواند فرآیندهایی نظیر تمیز کردن، پولیش یا حکاکی را بر روی سطح ورق استیل 316 انجام داده تاخواص منحصر به فرد آن را بهبود بخشد. این دستگاه برای مدت طولانی دوام می آورد و بسیار موثرتر از هر سیستم دیگری است. ناگفته نماند، در دستگاه های پیشرفته از سیستم الکترونیک هوشمند استفاده شده است که به آن اجازه می دهد تا قدرت ثابت و تولید بی وقفه را ارائه دهد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید