X

معرفی جامع استیل ۳۰۴ نگیر

02135089 شماره تماس
ورق استیل 304 در چه کاربردهایی مفید است؟

ورق استیل 304 آستنیتی یک نوع استیل ضد زنگ سری 300T است. این نوع ورق استیل دارای حداقل 18٪ کروم و 8٪ نیکل، همراه با حداکثر 0.08٪ کربن است.

گروه فلز
گروه فلز


مقدمه

ورق استیل 304 آستنیتی یک نوع استیل ضد زنگ سری 300T است. این نوع ورق استیل دارای حداقل 18٪ کروم و 8٪ نیکل، همراه با حداکثر 0.08٪ کربن است و به عنوان یک آلیاژ آستنیتی کروم - نیکل تعریف می شود. ورق استیل 304 دارای استاندارد ضد زنگ "18/8" است که احتمالاً در تابه ها و ابزار آشپزی می توان مشاهده نمود.

خصوصیات ورق استیل 304

در ذیل برخی از خصوصیات بارز ورق استیل 304 آورده شده است:
- خواص شکل دهی و جوشکاری خوب
- مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون به دلیل محتوای کروم
- کیفیت طراحی در فرآیند شکل دهی به روش عمیق کاری
- چقرمگی عالی، حتی تا دمای برودتی که به عنوان دمای بسیار پایین تعریف می شود
- خواص دمای پایین به خوبی به سخت شدن با کار سرد پاسخ می دهد
- سهولت نظافت، سهولت ساخت و زیبایی ظاهر

ورق استیل گرید304L نسخه کم کربن ورق استیل 304 است. این نوع آلیاژ نیازی به بازپخت پس از جوش ندارد و بنابراین به طور گسترده در قطعات گیج سنگین (بیش از حدود 6 میلی متر) استفاده می شود. ورق استیل گرید 304H دارای محتوای کربن بیشتری است و در دماهای بالا کاربرد دارد.

کاربردهای ورق استیل 304

این آلیاژ برای طیف گسترده ای از کاربردهای خانگی و تجاری استفاده می شود و به عنوان یکی از آشناترین و پرکاربردترین آلیاژهای خانواده آلیاژهای ضد زنگ محسوب می گردد. کاربردهای معمولی آن شامل مخازن و ظروف برای انواع زیادی از مایعات و جامدات است. در ذیل به بررسی صنایع شاخصی که از ورق استیل 304 در تجهیزات خود استفاده می کنند، پرداخته شده است.

 

ورق استیل 304

 

- صنایع غذایی:

در تجهیزات پردازش مواد غذایی، به ویژه در ساخت ماء الشعیر، فرآوری شیر و تولید نوشیدنی های مختلف، از ورق استیل 304 استفاده شده است. رفتار زیستی این آلیاژ بسیار مناسب است، لذا در تجهیزات لبنی مانند ماشین‌های شیردوشی، ظروف نگهداری مواد غذایی، هموژنایزرها، استریل‌کننده‌ها و مخازن ذخیره‌سازی و حمل و نقل، از جمله لوله‌کشی، شیرآلات، کامیون‌های شیر و واگن‌های حمل مواد غذایی در راه‌آهن کاربرد دارد. در صنعت ساخت ماء الشعیر بسیار رایج است که در خطوط لوله، مخمر، مخمرهای تخمیر، انبارها و واگن های راه آهن و غیره استفاده شود. صنعت آب مرکبات و آب میوه نیز از ورق استیل 304 برای کلیه تجهیزات جابجایی، خرد کردن، آماده سازی، ذخیره سازی و حمل خود استفاده می کند.

- صنعت ابزارآلات داخلی:

به دلیل توانایی مقاومت در برابر خورندگی اسیدهای مختلف موجود در میوه‌ها، گوشت‌ها، شیر و سبزیجات، ورق استیل 304 برای سینک‌ها، رومیزی‌ها، قوطی‌های قهوه، اجاق‌ها، یخچال‌ها، دستگاه‌های پخش شیر و خامه و میزهای بخار استفاده می‌شود. همچنین در بسیاری از ظروف دیگر مانند وسایل آشپزی، قابلمه، تابه و ظروف تخت نیز به کار می رود.

- تابلوهای معماری، نرده و تزئینات:

به دلیل زیبایی ظاهری و سطح مناسبی که ورق استیل 304 دارد، از آن برای طراحی فضاهای زندگی و کاری استفاده می شود. این آلیاژ در فضاهای باز نیز به خوبی دوام آورده و می تواند زیبایی بصری خود را حفظ نماید.

- ظروف شیمیایی برای حمل و نقل:

در حمل مواد شیمیایی در مقادیر گسترده، مخازن ساخته شده از ورق استیل 304 به کار می رود. این مخازن در برابر ضربات و تنش های محیطی به خوبی دوام آورده و می توانند در برابر واکنش های شیمیایی نیز مقاومت لازم را داشته باشند.

- مبدل های حرارتی:

مبدل هایی حرارتی تحت تنش های مکانیکی ناشی از فشار سیال و تنش های حرارتی ناشی از دمای بالا کاری هستند. ورق استیل 304 می تواند در دمای بالا خواص منحصر به فردی را ارائه نماید.

 

ورق استیل 304

 

گریدهای جایگزین ورق استیل 304

گاهی ممکن است بنا به شرایط کاری و محدودیت در کاربرد ورق استیل 304، لازم باشد از رده های دیگر ورق استیل استفاده گردد. در این حالت لازم است ورق استیل جایگزین شده، خواص ورق استیل 304 را دارا بوده و بتواند همزمان خواص مازاد مورد انتظار را نیز تامین نماید. در ذیل گریدهای جایگزین ممکن برای ورق استیل 304 بیان شده است:

- ورق استیل گرید 301L:

برای درجه سختی کاری بالاتر قابل استفاده است. ممکن است برای اجزای خاصی از رول یا کشش نیز مناسب باشد.

- ورق استیل گرید 302HQ:

در درجه سختی کار کمتر استفاده می گردد. ممکن است برای آهنگری سرد بولت ها، پیچ ها و پرچ ها بکار رود.

- ورق استیل گرید 303:

زمانی استفاده می گردد که ماشین کاری بالاتر مورد نیاز باشد. مقاومت در برابر خوردگی کمتر، شکل پذیری و جوش پذیری قابل قبول از خواص این آلیاژ است.

- ورق استیل گرید 316:

در مواقعی که مقاومت بیشتری در برابر خوردگی حفره ای و شکافی مورد نیاز است، همچنین در محیط های کلرید استفاده می شود.

- ورق استیل گرید 321:

مقاومت بهتر در دمای حدود 600 تا900 درجه سانتیگراد دارد. این آلیاژ دارای استحکام گرمایی بالاتری است.

- ورق استیل گرید 3CR12:

هزینه کمتری دارد. کاهش مقاومت در برابر خوردگی و تغییر رنگ ناشی از آن قابل قبول است.

- ورق استیل گرید 430:

هزینه کمتری دارد. کاهش مقاومت در برابر خوردگی و ویژگی های ساخت قابل قبول است.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید