X

بررسی مواد ساخت انواع مخزن حمل و ذخیره

02135089 شماره تماس
بررسی انواع مخازن و مواد ساخت آنها

مخازن حمل مواد خوراکی، دارویی و شیمیایی معمولاً از جنس فولادهای ضد زنگ به ویژه ورق استیل 316 (همان ورق استیل ضد اسید) به صورت تک و دو جداره طراحی و ساخته می شوند.

گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت مخازن حمل

کاربرد ورق استیل در ساخت مخازن حمل
08/05/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

بهترین گزینه برای ذخیره و حمل انواع مایعات، مخزن است. این وسیله با توجه به فاکتورهایی چون نیاز و سفارش مشتری و همچنین نوع مایعی که قرار است در آن نگهداری یا حمل شود، در ابعاد، جنس و مدل های مختلفی طراحی و ساخته می شود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع مخازن و مواد ساخت آنها پرداخته می شود.

مخازن حمل سوخت

سوخت های مهمی چون بنزین، گازوییل، نفت و مازوت از جمله موادی هستند که با توجه به قابل اشتعال بودنشان بایستی با مخازن ویژه حمل سوخت حمل و جابجا شوند. بدنه این مخازن معمولاً از جنس ورق فولادی با ضخامت سه میلی متر و عدسی آنها از همین جنس و با ضخامت چهار میلی متر ساخته می شود. فرآیند ساخت مخازن حمل سوخت بدین صورت است که ورق های فولادی ابتدا در ابعاد مشخص برشکاری و خمکاری شده و در نهایت در کنار یکدیگر قرار گرفته و جوشکاری می شوند. این مخازن متشکل از سه خروجی بوده که هدف از این موضوع بهبود فرآیند سوختگیری و تخلیه می باشد.

مخازن حمل از جنس ورق استیل ضد اسید

مخازن حمل قیر

قیر ماده ای چسبناک و حساس به دما می باشد، بنابراین حمل آن باید با مخازن مخصوصی انجام پذیرد. در گذشته حمل این ماده با استفاده از مخازن تک جداره انجام می شد که این موضوع مشکلاتی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، صرف زمان زیاد جهت تخلیه و مصرف انرژی زیاد برای گرم کردن مجدد را به دنبال داشت. دمای قیر در مخازن تک جداره به سرعت کاهش می یافت و موجب جامد شدن آن می گردید و بایستی مجدداً گرم می شد که همین امر کیفیت قیر را به شدت کاهش می داد. در حال حاضر حمل این ماده با چنین مخازنی ممنوع بوده و در نتیجه چنین مشکلاتی نیز دیگر وجود ندارند. مخازنِ مورد استفاده ی کنونی دوجداره بوده که فضای خالی بین آنها با استفاده از پشم سنگ پر شده است. این نوع عایق کاری باعث می شود تا دمای قیر مدتی در حدود یک هفته ثابت بماند. این مخازن همچنین می توانند به سیستم گرمکن مجهز شوند تا به محض سرد شدن قیر، دوباره به دمای مورد نظر برسند. جداره اول تانکرهای حمل قیر از جنس ورق فولادی است. روی این جداره با استفاده از پشم سنگ پوشانده شده و در نهایت جداره دوم -که معمولاً از جنس ورق گالوانیزه است- روی آن کار می شود.

مخازن حمل اسید

موادی چون سولفوریک اسید و فسفریک اسید، از جمله ی مواردی هستند که در بحث حمل و نگهداریشان باید به شکل ویژه ای به آنها نگاه کرد. این اسیدها کاربردهای زیادی در صنعت دارند و حمل آنها با توجه به ویژگی هایی چون خواص خورندگی، کاری نیست که به آسانی انجام شود. از طرفی، رخ دادن کوچکترین خطایی در این زمینه، باعث به وجود آمدن مشکلاتی جدی و زیان بار برای انسان و محیط پیرامون خواهد شد. ترکیب این مواد با آب به راحتی باعث به وجود آمدن یک ماده منفجره با شدت تخریب بالا می شود. از این رو، حمل و نگهداری این اسیدها باید با استفاده از مخازن مخصوص حمل اسید انجام شود. این مخازن بسته به غلظت اسید می توانند از جنس فولاد یا ورق استیل ضد اسید (ورق استیل 316) ساخته شوند. ضخامت ورق مورد استفاده در ساخت بدنه و عدسی این مخازن 5 میلی متر بوده و ظرفیت آنها با توجه به چگالی اسید متغیر می باشد. این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که قیمت ورق استیل 316 نسبت به فولاد به نسبت گرانتر می باشد. بنابراین، هزینه اولیه ساخت مخازن استیل نسبت به فولاد بسیار گرانتر تمام خواهد شد.

مخازن از جنس ورق استیل 316

مخازن پمپ بنزین

این مخازن معمولاً از جنس فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ با ضخامت 6 میلی متر ساخته می شوند و ظرفیت آنها حدوداً 45 هزار لیتر می باشد. مخازن پمپ بنزین در زیر زمین و بر روی زیرساختی بتنی قرار می گیرند و روی آنها پوشانده می شود تا در برابر حوادث محیطی غیر مترقبه مقاومت و استحکام کافی داشته باشند. این مخازن همچنین می توانند با استفاده از ورق گالوانیزه نیز طراحی شوند.

مخازن حمل مواد خوراکی، دارویی و شیمیایی

انواع مخازن حمل و نگهداری از جنس ورق استیل

صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی و شیمیایی در بحث تولید، نگهداری و حمل محصولات خود، از مخازن استیل استفاده می کنند. مواد تولیدیِ این صنایع معمولاً بسیار حساس بوده و در تماس مستقیم با بدنه مخازن می باشند. بنابراین جنس مخازن باید از الزاماتی چون بهداشتی بودن و همچنین تمیزکاری و شستشو به صورت مرتب و منظم برخوردار باشند تا احتمال وقوع برخی خطرات و آسیب ها از بین برود. این مخازن معمولاً از جنس فولادهای ضد زنگ به ویژه ورق استیل 316 (همان ورق استیل ضد اسید) به صورت تک و دو جداره طراحی و ساخته می شوند. قیمت ورق استیل 316 در مقایسه با آلیاژهایی چون 304 و 430 به مراتب گرانتر است، اما در خصوص مواد خوراکی، دارویی و شیمیایی، هزینه در اولویت نیست و کیفیت مواد ساخت دارای اهمیت می باشد. این مخان با توجه به نوع کاربردشان در اشکال و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید