X

جدال کانادا و نروژ بر سر بلندترین مجسمه گوزن شمالی دنیا

02135089 شماره تماس
اِلک بزرگ و واگذاری رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی به مَک
در اکتبر 2019، مجموعه ای جدید از شاخ ها به مَک اضافه شد تا با ارتفاع 10 متر و 36 سانتی متر از اِلک بلندتر شود و رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی دنیا مجدداً به کانادا و شهر موس جاو اختصاص یابد.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

پس از اینکه نروژ با ساخت اِلک بزرگ (استور-اِلگِن)، رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی دنیا را به خود اختصاص داد، کانادا این موضوع را برنتافت و اقداماتی جهت بازپس گرفتن این رکورد انجام داد. این رکورد تا قبل از ساخت مجسمه ی الک بزرگ، به مدت سه دهه در اختیار شهر موس جاو واقع در جنوب غربی استان ساسکاچوان کانادا قرار داشت.
مجسمه مَک که نماد گوزن های شمالی در کاناداست، با ارتفاع 10 متر یکی از مهم ترین جاذبه های این شهر بود و در سال 2013 به عنوان محبوب ترین شاخصه ی موس جاو شناخته شد. در سال 2015، نروژ با هدف ثبت رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی در کتاب گینس، به ساخت مجسمه ای از جنس ورق استیل 316 اقدام کرد. این مجسمه ی 10 متر و 30 سانتی متری که با استفاده از ورق استیل براق پوشش داده شده بود، اِلک بزرگ (گوزن بزرگ) نام گرفت.

ورق استیل براق در ساخت الک بزرگ

این موضوع برای کانادایی ها گران تمام شد و آنها تصمیم گرفتند تا این رکورد را پس بگیرند. این اتفاق زمانی افتاد که دو کمدین کانادایی این اقدام نروژی ها را توهینی بزرگ خواندند و از شهروندان موس جاو خواستند تا به هر ترتیبی که شده، افتخار از دست رفته را به شهرشان برگردانند. یکی از این کمدین ها به نام جاستین رِوِز با انتشار پستی ویدئویی در فیسبوک خطاب به شهروندان موس جاو گفت: 'شهرت شما در دنیا به خاطر وجود بلندترین مجسمه گوزن شمالی در شهرتان است و هدف افراد از آمدن به موس جاو، بازدید از این مجسمه است.'
گوزن نروژی در حدفاصل بین شهرهای اسلو و تروندهایم قرار داشت و ارتفاع آن 10 سانتی متر بلندتر از همتای کانادایی خود بود. شهرداری استور-الدوال وارد این جدال شد و اعلام کرد که آنها قصد ندارند در رقابت برای نگه داشتن این رکورد پا پس بکشند. لیندا اوتنِس هنریکسن، جانشین شهردار استور-الودال، با انتشار ویدئویی در فیسبوک خطاب به مقامات کانادایی گفت: 'ما اجازه نمی دهیم رکوردمان از دست برود و هر کار می کنیم تا مطمئن شویم مجسمه گوزن مان در دنیا و برای همیشه بلندترین و بزرگترین است.'
این ویدئو بی جواب نماند و فریزر تالمی، شهردار موس جاو، نیز با ارسال پستی ویدئویی در فیسبوک گفت: 'شاید شما ندانید، اما این کار علاوه بر جنبه ی ملی، یک جنبه شخصی نیز برای من دارد، چون این مجسمه به یاد عموی بزرگ همسرم نامگذاری شده است و حالا که نروژی ها آن را از ما گرفته اند، نمی توانم تحمل کنم. درست است که الان نروژی ها یک مجسمه گوزن شمالی ساخته اند که از مجسمه ما بزرگتر است، ولی قصد ما این است که دوباره برای این رکورد بجنگیم و برنده شویم.'

مک در رقابت با الک بزرگ

در ادامه دو کمدین به نام های مور و رِوِز پویشی در فیسبوک راه انداختند تا برای افزایش ارتفاع مَک حدود 50 هزار دلار پول جمع کنند. مرمت این مجسمه برای اولین بار نبود که انجام می شد. در سال 2007 افراد خرابکار حفره ای در آن ایجاد کرده بودند که با هزینه ای بالغ بر 30 هزار دلار ترمیم و بازسازی شد. همچنین این اولین بار نبود که کانادایی ها برای حفظ یک جایگاه بین المللی تلاش می کردند. در سال 2008 شهر دانکن در بریتیش کلمبیا در رقابت با شهر اِوِلِث در مینه سوتای آمریکا، برای حفظ بزرگترین چوب هاکی در جهان مبارزه کرد و پیروز شد. در سال 2015 شهر شِدیاک در نیوبرانزویک در رقابت با شهر رزتاون استرالیا توانست تنها با اندکی اختلاف عنوان بزرگترین خرچنگ جهان (از جنس بتن آرمه) را به خود اختصاص دهد.
کانادایی ها در صورت افزایش تنها 31 سانتی متر به ارتفاع مَک، می توانستند رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی دنیا را با اختلاف 1 سانتی متر مجدداً به خود اختصاص دهند. البته کارمندان شهرداری استور-الودال نروژ نیز با کسب مجوز از سازنده ی مجسمه، در صدد بودند تا در هنگام نیاز ارتفاع آن را تا دوبرابر (یعنی 20 متر) افزایش دهند.
فریزر تالمی، شهردار موس جاو، در این مورد گفت: 'ما آدم های مودب و محترمی هستیم، اما کارهایی وجود دارد که شما نباید آنها را در حق کانادایی ها انجام دهید. شما نباید با مَک در بیفتید.' پیشنهاداتی در خصوص افزایش ارتفاع وجود داشت که یکی از آنها افزودن دو جفت پاشنه به پاهای گوزن بود، اما پیشنهاد رایج تر، بزرگتر کردن شاخ های آن بود. در نهایت در اکتبر 2019، مجموعه ای جدید از شاخ ها به مَک اضافه شد تا با ارتفاع 10 متر و 36 سانتی متر از اِلک بلندتر شود و رکورد بلندترین مجسمه گوزن شمالی دنیا مجدداً به کانادا و شهر موس جاو اختصاص یابد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید