X

کاربرد ورق استیل 316 در ساخت بدنه پله برقی

02135089 شماره تماس
بررسی پله برقی و اجزای سازنده آن
در ساخت بدنه پله برقی معمولاً از ورق استیل 316 با ضخامت 3 میلی متر استفاده می شود.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت پله برقی

کاربرد ورق استیل در ساخت پله برقی
10/04/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ ای‌ ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

پله برقی دستگاهی کاربردی برای جابجایی افراد در حد فاصل طبقات ساختمان ها می باشد. بیشترین استفاده از این وسیله در محیط های پر تردد مانند ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، مراکز خرید، مجتمع های تجاری و به طور کلی مکان های پر رفت و آمد می باشد. در ادامه ی این مقاله به بررسی انواع، اجزا و ویژگی های پله برقی پرداخته خواهد شد.

ورق استیل 316 در ساخت بدنه پله برقی

انواع پله برقی

پله برقی بر اساس محلی که قرار است در آن نصب شود و همچنین کاربردی که قرار است داشته باشد، در انواع مختلفی دسته بندی می شود. به عنوان مثال، محل نصب آن می تواند در محیط های داخلی، خارجی و نیمه سرپوشیده باشد. این پله ها همچنین بر اساس نوع کاربردشان می توانند به انواع تجاری، نیمه تجاری و غیرتجاری تقسیم بندی شوند.

پله برقی تجاری

این مدل پله برقی معمولاً در مراکز خرید، فروشگاه های چند طبقه و هتل ها دیده می شود. ارتفاع پله برقی های تجاری معمولاً کمتر از 6 متر بوده و از پله هایی با زاویه 35 درجه در تولید آنها بهره گرفته می شود. حجم اشغال شده توسط این دستگاه نسبت به مدل های دیگر بسیار کمتر است. 

پله برقی نیمه تجاری

پل های عابر پیاده، ایستگاه های مترو و عموماً محیط های خارج از ساختمان (و البته دارای پوشش کامل)، محل کاربرد پله برقی نیمه تجاری می باشد. استفاده از این پله ها به صورت شبانه روزی بوده و زاویه مناسب برای کارگذاری آنها 30 یا 35 درجه نسبت به سطح زمین می باشد. پوشش این پله ها باید از جنس ورق استیل باشد.

پله برقی غیر تجاری

کاربرد این پله به صورت شبانه روزی بوده و معمولاً در محیط های پر تردد مورد استفاده قرار می گیرد. ایستگاه های قطار و ترمینال های مسافربری از جمله ی این مکان ها می باشند. این پله ها با توجه به کاربری شان بسیار سنگین بوده و نسبت به انواع دیگر پله های برقی، قیمت بالاتری دارند.

پله برقی و کاربرد ورق استیل 316 در پوشش بدنه آن

اجزای پله برقی

سکو: سکوهای پله برقی در دو ناحیه بالا و پایین قرار می گیرند و قسمت های منحنی، موتور، گیربکس و پله ها روی آنها سوار می شوند. در سکوی بالا، گیربکس و دیگر تجهیزات اصلی و در سکوی پایین، چرخ ها و اجزایی که با هدف بازگشت پله به مبداء تعبیه شده اند، جانمایی می شوند.
بدنه: در ساخت بدنه پله برقی معمولاً از ورق استیل 316 با ضخامت 3 میلی متر استفاده می شود. استفاده از ورق استیل در ساخت بدنه، زیبایی خاصی به پله برقی و همچنین محیط اطراف آن می بخشد. این آلیاژ در شرایطی چون حضور گرد و غبار و بارش باران، از قطعات داخلی پله برقی محافظت می کند و مانع از آسیب رسیدن به آنها می شود. در برخی پروژه های تجاری دیگر، به جای ورق استیل 316، از موادی چون شیشه و کامپوزیت (البته با رعایت الزامات استاندارد) در ساخت بدنه پله های برقی استفاده می شود.
صفحه شانه ای: این جزء به ناحیه ای که بین سکو و پله های متحرک قرار می گیرد، اطلاق می گردد. نقش این قسمت، پر کردن فاصله بین سکو و پله است و از گیر کردن اجسام درون آن جلوگیری می کند. در برخی موارد دیده شده که افراد برای زدودن گرد و غبار کفش های خود از صفحه شانه ای استفاده می کنند!
گیربکس: گیربکس های بکار رفته در پله های برقی عموماً در سه دسته قرار دارند: چرخ دنده ساده، چرخ و پیچ حلزونی، چرخ دنده خورشیدی.
پله: ماده بکار رفته در ساخت این قسمت آلومینیوم می باشد. تولیدکنندگان در اکثر مواقع از پله های یکپارچه استفاده می کنند، زیرا این پله ها نسبت به پله های چند تکه عملکرد مطلوب تری دارند.
موتور: موتور بکار رفته در پله های برقی عموماً مشابه موتورهای بکار رفته در آسانسورها می باشد. موتور در بیشتر موارد در ناحیه بالایی پله قرار می گیرد.
زنجیر پله: این قطعه، مهم ترین جزء در پله برقی است و جنس آن از فولاد می باشد. نکته حائز اهمیت در خصوص زنجیر، نحوه روانکاری آن است. روغنکاری این قسمت عموماً به صورت دستی یا خودکار انجام می شود. البته در حال حاضر مدل جدیدی از زنجیر وارد بازار شده که نیازی به روانکاری ندارد.

استفاده از ورق استیل 316 در پله برقی

ویژگی های پله برقی

پله برقی از ویژگی و مزایای منحصر به فردی برخوردار است. ظرفیت بالا و عدم نیاز به منتظر ماندن برای جابجایی، از جمله ی این خصوصیات می باشد. این دستگاه معمولاً در دو زاویه 30 و 35 درجه طراحی و ساخته می شود. البته در برخی مکان ها پله برقی با زاویه بین صفر تا 12 درجه نیز وجود دارد که تحت عنوان رمپ یا پیاده رو متحرک شناخته می شود.

قیمت انواع پله برقی

قیمت این دستگاه به کیفیت اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. مثلاً اگر پوشش بدنه آن از جنس آلیاژ 316 باشد، نرخگذاری آن تحت تاثیر قیمت ورق استیل 316 بکار رفته در آن قرار می گیرد. قیمت ورق استیل 316 نسبت به موادی چون شیشه و کامپوزیت گرانتر است، بنابراین تاثیری محسوس بر قیمت تمام شده پله های برقی خواهد داشت.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید