X

بررسی کوره های دوار و کاربردهای آنها

02135089 شماره تماس
کوره دوار - کاربرد و ویژگی ها
با توجه به دمای بالا و شرایط محیطی حاکم، استفاده از ورق استیل 310 و 309 انتخابی مناسب در ساخت بدنه ی کوره های دوار محسوب می شود.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت کوره دوار

کاربرد ورق استیل در ساخت کوره دوار
31/05/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

مقدمه

کوره دوار (چرخشی)، دستگاهی است شامل استوانه ای فلزی که داخل آن با استفاده از مواد دیرگدازی چون سیمان یا آجر نسوز عایق کاری شده و چرخش آن حول محور افقی و با شیبی ملایم صورت می گیرد. کوره های عایق بندی شده با سیمان، آهک و دولومیت به ترتیب در رتبه ی اول تا سوم پرکاربردترین کوره های دوار می باشند. پیش از اختراع این کوره، فرآیند پخت مواد در کوره های سنتی انجام می شد. بازدهی پایین، پخت غیریکنواخت و حجم تولید بسیار پایین، باعث شد تا کوره های سنتی جای خود را به انواع چرخشی بدهند.

ورق استیل نسوز در کوره های دوار

اجزاء و ساختمان کوره دوار

همانطور که قبلاً هم اشاره شد، بدنه این کوره از جنس فلز (معمولاً از جنس فولاد یا ورق استیل نسوز) می باشد و داخل آن توسط مواد دیرگدازی چون آجر یا سیمان نسوز پوشانده می شود. با توجه به دمای بالا و شرایط محیطی حاکم، استفاده از ورق استیل 310 و 309 انتخابی مناسب در ساخت بدنه محسوب می شود. از دیگر انواع ورق استیل نسوز می توان به ورق استیل مشبک 309 نیز اشاره کرد که البته بعید است در ساخت کوره های دوار کاربردی داشته باشد. ورق استیل 310 می تواند تا دمای 1050 درجه سانتی گراد در برابر حرارت و اکسیداسیون مقاوم باشد، این در حالی است که مقاومت حرارتی ورق استیل مشبک 309 تا دمای 1000 درجه سانتی گراد می باشد. از دیگر اجزای این کوره می توان از مشعل، رینگ فولادی، فیلتر غبارگیر، فن سانتریفیوژ و شاسی، پیش گرم کن و خنک کن نام برد.

ورق استیل 309 در کوره های دوار

پیش گرم کننده کوره چرخشی

پیش گرم کننده، از جمله ی تجهیزاتی است که به منظور افزایش بازدهی کوره های دوار مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات گازهای خروجی را از خود عبور داده و از انرژی حرارتی آن برای گرم کردن اولیه ی مواد استفاده کرده و باعث می شود مواد با دمای بالاتری وارد کوره شده و در نتیجه راندمان و تولید محصول افزایش یابد. برای کمک به گرم تر شدن مواد خروجی از پیش گرم کننده، می توان مشعل های کوچک را بکار برد. 

خنک کننده کوره دوار

خنک کننده، دستگاهی است که در ساخت آن دقیقاً از اصول ساخت کوره دوار بهره گرفته شده است، با این تفاوت که داخل آن با عایق پوشش دهی نشده است. هدف استفاده از عایق در کوره دوار، جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی می باشد، این در حالی است در خنک کننده ها، هدف خنک کردن مواد داغ خروجی از کوره دوار بوده و در صورت عایق گذاری، فرآیند با مشکل مواجه خواهد شد. ماده ساخت لوله ی دستگاه خنک کننده از جنس ورق نازک آهن یا استیل بوده و در برخی موارد سطح خارجی آن توسط آب خنک می شود.
استفاده از دستگاه خنک کننده به این دلیل ضروری است که مواد داغ گداخته برای کارکنان واحد تولید و هم چنین ماشین آلات کارخانه خطرناک و آسیب زا خواهد بود. به عنوان مثال در صورت نزدیک شدن ماشین آلات حمل به مواد گداخته، لاستیک آنها بلافاصله ذوب و از رده خارج می شود.

مکانیزم عملکرد کوره های چرخشی

با توجه به شیب کم کوره نسبت به افق و چرخش آرام در حضور جاذبه، مواد از قسمت ورودی به سمت خروجی کوره هدایت می شود. لوله های کوره بر روی غلتک های فلزی قرار دارد و با نیروی برق حول محور افقی گردش می کنند. ورود مواد شارژ به درون کوره از ناحیه بالایی آن صورت می گیرد. مواد معمولاً با دمای محیط وارد کوره شده و با گردش، به سمت انتهای کوره و مشعل نزدیک می شود و هنگام طی کردن مسیر لوله، با نزدیک شدن به مشعل، داغ شده و در نهایت به دمای مورد نظر رسیده و پخت آن کامل و از کوره خارج می شود. در مرحله بعد، مواد برای رسیدن به دماهای پایین تر وارد خنک کننده می شوند.

ورق استیل 310 در کوره های دوار

سوخت مورد استفاده در مشعل کوره، بسته به شرایط و محیط می تواند گاز طبیعی، گازوییل یا مازوت باشد. از بین تمام این سوخت ها، گاز طبیعی بهترین و بهینه ترین نوع سوخت می باشد. برای ایجاد جریان هوا در کوره دوار و انتقال گرما و گازهای درون آن، از فن سانتریفیوژ استفاده می شود تا جریان یکنواخت گرما باعث کشش آن به ناحیه ابتدایی کوره شود. همچنین غبارات داخل کوره به وسیله فیلترهای غبارگیر مهار و جداسازی می شوند.
ظرفیت کوره های دوار از 0.3 تن به بالا می باشد. کوره های چرخشی در ظرفیت های بالا معمولاً برای نگهداری ذوب مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد و موارد استفاده کوره های دوار

این کوره ها از جمله پرکاربردترین کوره های پخت آهک، پخت سیمان، تصفیه حرارتی دولومیت، پخت سیلیس و تولید فلمنت، تصفیه حرارتی و فرآوری خاک روی، حرارت دادن انواع خاک های معدنی حاوی سولفید در مجاورت اکسیژن هوا، تولید بوکسیت و کائولن کلسینه، تولید کربنات باریوم و کربنات استرانسیوم، تولید سولفات استرانسیون و سولفات باریوم رسوبی می باشند.

مزایای استفاده از کوره های چرخشی

•    سرمایه گذاری اولیه نسبتاً پایین
•    یکنواختی ترکیب شیمیایی مذاب با توجه به تلاطم حاصل از چرخش کوره
•    ظرفیت ذوب نسبتاً بالا
•    توزیع یکنواخت درجه حرارت بر روی مواد شارژ



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • مهدی مودب
    شرکت شعله سازان نقش جهان سازنده مشعل‌های صنعتی شعله بلند و شعله کوتاه مناسب کوره های دوار و عملیات حرارتی آماده همکاری می‌باشد 09133073677
تماس بگیرید