X

استفاده از ورق استیل نسوز در ساخت کوره

02135089 شماره تماس
کاربرد ورق استیل نسوز در کوره سازی
کوره های مدرن امروزی معمولاً از ورق استیل نسوز (عمدتاً ورق استیل 309 و ورق استیل 310)، فولاد-آلومینیوم، آلومینیوم، برنج، مس و فایبرگلاس ساخته می شوند.
گروه فلز
گروه فلز

ورق استیل نسوز در کوره سازی

ورق استیل نسوز در کوره سازی
29/01/2022

فهرست موضوعات


قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

پیش زمینه

کوره دستگاهی است که گرما تولید می کند. از جمله کاربردهای انواع کوره ها می توان به ساخت فولاد و همچنین عملیات حرارتی مواد برای تغییر ساختار مولکولی اشاره کرد.

کاربرد ورق استیل در ساخت کوره

تاریخچه

فولادسازی با استفاده از کوره، دارای قدمت زیادی می باشد. یکی از اولین نمونه های این کوره توسط رومی ها ابداع شد، کوره ای که تحت عنوان هیپوکاست نامگذاری شد. این روش، نوعی گرمایش از کف با استفاده از آتش در ناحیه زیرین با خروجی دود از طریق دودکش های دیواری بود. این سیستم فقط در کارخانه های سنگی و آجری قابل استفاده بود. همچنین به دلیل احتمال آتش سوزی و خفگی بسیار خطرناک بود.
امروزه کوره ها با سوزاندن سوخت گرما تولید می کنند، این در حالی است که سوخت کوره های اولیه چوب بود. در قرن هفدهم، زغال سنگ جایگزین چوب به عنوان سوخت اصلی شد. زغال سنگ تا اوایل دهه 1940 مورد استفاده قرار می گرفت و پس از آن از گاز برای این کاربرد استفاده شد. در دهه 1970، کوره های برقی به دلیل بحران انرژی جایگزین کوره های گازی شدند.

مواد مورد استفاده در ساخت کوره

کوره های مدرن امروزی معمولاً از ورق استیل نسوز (عمدتاً ورق استیل 309 و ورق استیل 310)، فولاد آلومینیوم، آلومینیوم، برنج، مس و فایبرگلاس ساخته می شوند. استیل با هدف مقاومت در برابر خوردگی و حرارت در مبدل های حرارتی این کوره ها مورد استفاده قرار می گیرد.
در ساخت قالب، دمنده ها و مشعل، دودکش و روکش دودکش ها از ورق استیل 309 و ورق استیل 310 استفاده می شود. برنج برای شیرآلات و مس در سیسم کشی برق مورد استفاده قرار می گیرد. فایبرگلاس نیز در عایق کاری کابینت کاربرد دارد.

ورق استیل نسوز در تولید کوره

طراحی

کوره گازیِ اصلی شامل مبدل حرارتی، مشعل، شیر کنترل گاز و ترموستات خارجی بود و هیچ دمنده ای وجود نداشت. از همرفت طبیعی یا جریان هوا در مجاری گرمایش و بازگشت هوای سرد در هر اتاق استفاده می شد. این سیستم از این نظر که باعث می شد بیش از نیمی از هوای گرم از دودکش خارج شود، بسیار ناکارآمد بود.
کوره گازی امروزی شامل یک مبدل حرارتی، مبدل حرارتی ثانویه (بسته به میزان راندمان)، دمنده گردش هوا، دمنده دودکش، شیر کنترل گاز، مشعل، چراغ احتراق جرقه، مدار کنترل الکتریکی و ترموستات خارجی است. کوره های مدرن بسیار کارآمد هستند (با راندمان 80 الی 90 درصد) و اجازه می دهند تنها 10 تا 20 درصد از هوای گرم از دودکش خارج شود.
هنگام مطالبه ی گرما از ترموستات، مشعل ها روشن می شوند و گرما را وارد مبدل حرارتی اولیه می کنند. سپس هوای گرم شده از طریق مبدل حرارتی ثانویه به سمت دودکش جریان می یابد. یک کوره متوسط دارای 3 مبدل حرارتی است.

پروسه ساخت کوره

مبدل حرارتی اولیه از دو قطعه جداگانه ورق استیل نسوز تشکیل شده است. هرکدام از این دو قطعه با پرس هیدرولیک 400 تنی به شکل های مورد نظر در می آید. سپس دو قطعه توسط پرس هیدرولیک 25 تنی با هم ادغام می شوند. مبدل حرارتی ثانویه نیز از قطعات و لوله های استیل ساخته شده است. دمنده دودکش به مبدل حرارتی ثانویه متصل می شود. مشعل ها از فولاد آلومینیوم ساخته می شوند و به طور آماده به کارخانه می رسند. سپس به صفحه ای در سمت ورودی مبدل حرارتی اولیه متصل می شود. برای هر مبدل حرارتی در کوره یک مشعل وجود دارد. شیر کنترل گاز از طریق یک لوله بر روی مبدل حرارتی و مشعل نصب می شود. سپس صفحه ای برای نصب مجموعه دمنده به مجموعه مبدل حرارتی وصل می شود. صفحه نصب دیگری که شامل مدار کنترل و ترانسفورماتور است، به محفظه دمنده متصل می شود. سپس مجموعه دمنده با استفاده از پیچ و مهره روی مجموعه مبدل حرارتی نصب می شود.
کابینت شامل دو درب و محفظه می باشد. محفظه کابینت با استفاده از ورق فولادی رنگ شده پرس و ساخته می شود. ورق های عایق فایبرگلاس به کناره های کابینت چسبانده می شوند. کابینت در اطراف مجموعه کوره نصب شده و با پیچ و مهره محکم می شود. درب ها در قسمت جلویی کابینت نصب می گردند.

کنترل کیفیت

هر کوره پس از تکمیل نیاز به یک سری آزمایش های گسترده دارد. عملکرد دودکش و دمنده های هوا و شیرگاز بررسی می شود. گرمای خروجی کوره نیز اندازه گیری می شود تا راندمان آن بدست آید. یک آزمایش دی اکتریک نیز انجام می شود.

محصولات و ضایعات فلزی

ضایعات فلزی حاصل از عملیات برشکاری و شکل دهی جمع آوری شده و برای بازیابی به کارخانه های بازیافت ارسال می شود. لوله های اضافی نیز یا مجدداً مورد استفاده قرار می گیرند یا دور ریخته می شوند. بسته به میزان خسارت، ورق های فولادی معیوب را می توان به سازنده فرستاد تا اصلاح شوند. اکثر اجزای کوره قابل بازیافت هستند.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید