X

ورق استیل نگیر و بگیر BA براق

02135089 شماره تماس
ورق استیل BA براق سرد نورد
ورق استیل BA براق دارای سطحی صاف، براق و بازتابنده در هر دو طرف است که معمولاً با استفاده از نورد سرد، و در ادامه ی آن عملیات حرارتی آنیل، در یک اتمسفر محافظ حاوی گازهای بی اثر تولید می شود.
گروه فلز
گروه فلز

معرفی ورق استیل براق (BA)

معرفی ورق استیل براق (BA)
01/05/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ ای‌ ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه و بررسی سطوح سرد نورد

ورق استیل BA سرد نورد

سطوح نورد سرد معمولاً روی محصولات تخت مانند ورق یا کویل با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر اعمال می شود. برای این کار ابتدا تختال (اسلب) تحت نورد گرم قرار می گیرد و سپس نورد سرد می شود. کاهش ضخامت حاصل از نورد سرد، چیزی در حدود 50 درصد می باشد. این فرآیند سطح را صاف کرده و ساختار دانه را اصلاح می کند و باعث ایجاد تفاوت در خواص مکانیکی در امتداد جهت نورد می شود (افزایش استحکام). این کار موجب سختی و افزایش استحکام فولادهای آستنیتی و دوپلکس می شود. در نهایت آلیاژ در کوره تحت عملیات حرارتی آنیل قرار می گیرد و نرم می شود. هر یک از سطوح، فرآیندهای اضافی و مختص به خود را می طلبند و با توجه به اهدافی که دارند (مثلاً بهبود مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی)، بر روی آلیاژ اعمال می شوند. هر چه سطح آلیاژ صاف تر باشد، مقاومت بالاتری در برابر خوردگی خواهد داشت. از جمله این سطوح می توان به ورق استیل BA اشاره کرد.
این سطوح با توجه به ظرافتی که دارند باید با دقت و مراقبت با آنها رفتار شود، زیرا در صورت ایجاد کوچکترین آسیب سطحی از قبیل خراش، علائم سنگ زنی یا پاشش ناشی از جوشکاری، از حالت استاندارد خارج شده و نمی توان آنها را با پرداختکاری با مواد ساینده یا اچ با مواد شیمیایی، به حالت اولیه در آورد. ورق استیل BA براق، از حساسیت بیشتری بین تمام سطوح موجود برخوردار است، زیرا دارای سطحی آینه ای بوده و آسیب های سطحی، بیشتر از بقیه روی آن تاثیرگذار است.

استانداردهای مرتبط با ورق استیل BA

تعریف انواع پرداخت های سطحی و در رأس آنها ورق استیل BA، توسط استاندارد ASTM A480 و EN 10088 ارائه شده است. در هر دو مورد، روش تولید (نورد سرد) نسبت به ویژگی های خاص و قابل اندازه گیریِ مرتبط با سطح در اولویت بوده و اهمیت بیشتری دارد. در ادامه به بررسی سطح براق بر اساس تعاریف استاندارد ASTM A480 پرداخته شده است.
ورق استیل BA (براق): این نوع آلیاژ دارای سطحی صاف، براق و بازتابنده در هر دو طرف است که معمولاً با استفاده از نورد سرد و در ادامه ی آن عملیات حرارتی آنیل در یک اتمسفر محافظ حاوی گازهای بی اثر (مانند هیدروژن) تولید می شود. این اتمسفر از اکسیداسیون و پوسته پوسته شدن سطح در طول فرآیند آنیل جلوگیری می کند.

فرآیندهای پس از تولید با هدف بهبود مقاومت در برابر خوردگی

تمام فرآیندهای نورد سرد شامل یک مرحله اسیدشویی است. اسیدشویی عبارت است از حذف پوسته های ناشی از اکسیداسیون و لایه های حاویِ مقادیرِ پایینِ کروم با استفاده از روش های شیمیایی. این عملیات همچنین ترکیبات سولفید منگنز و هرگونه آلودگیِ سطحیِ دیگر را از بین می برد. اسید شویی علی رغم اینکه سطح را کمی زبر می کند، اما آن را بسیار تمیز و بسیار مقاوم در برابر خوردگی می کند.

ورق استیل BA براق

ویژگی های ورق استیل BA براق

با اینکه سطح ورق استیل BA به اندازه سطح میرور، آینه ای و بازتابنده نیست، اما به آن بسیار نزدیک بوده و جایگزینی عالی و مقرون به صرفه برای آن محسوب می شود. از دیگر مزایای ورق استیل براق نسبت به استیل میرور این است که پولیش آینه ای هنگام خراش کامل از سطح جدا می شود، این در حالی است که سطح براق نتیجه ی عملیات حرارتی آنیل بوده و حتی اگر دچار خراش شود، همچنان براق باقی می ماند (این موضوع برمیگردد به خاصیت خودترمیمی ورق استیل).
همانطور که قبلاً هم اشاره شد، ورق استیل براق از ظرافت خاصی برخوردار است. بنابراین، یک لایه پوشش پی وی سی در یک طرف ورق کار می شود تا در طول فرآیند برش و دیگر فرآیندهای موردنظر، آسیبی به سطح صاف و براق آن وارد نشود. این پوشش به گونه ای طراحی شده تا به راحتی جدا شود و سطح کاملاً براق، تمیز و بدون کوچکترین لکه ای باقی بماند.

کاربرد انواع ورق استیل براق

از جمله کاربردهای ورق استیل براق می توان به ساخت تجهیزات پخت و پز، انواع مخازن نگهداری و حمل مواد، روکش های تزئینی، میزهای کار و پیشخوان های تجاری اشاره کرد. فضای داخلی ماشین ظرفشویی و لباسشویی نیز از این آلیاژ ساخته می شود. سطح صاف و کم اصطکاک این آلیاژ، باعث می شود لباس ها به راحتی لیز بخورند و بدین ترتیب راندمان دستگاه افزایش خواهد یافت. در برخی مناطق جاده ای که نیازی به تصویر دقیق وجود ندارد نیز از این آلیاژ استفاده می شود. دیگر کاربرد ورق استیل براق را می توان در مراکز معاینه فنی خودرو یافت (به عنوان آینه برای بررسی عملکرد چراغ های جلو، در حالی که تکنسین در خودرو نشسته است).

نکات تکمیلی در خصوص ورق استیل BA

•    این سطح بر روی همه گریدهای استیل اعمال نمی شود و تنها در مورد برخی گریدها با ضخامت های نازک رایج است.
•    با توجه به اینکه بسیار صاف است، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار است.
•    این سطح با توجه به اینکه در کارخانه فولاد و طی عملیات حرارتی ساخته شده، با سطح میرور متفاوت است، اگرچه با استفاده از پولیش آینه ایِ می توان به سطحِ نزدیک به میرور دست یافت.

ورق استیل BA سرد نورد

قیمت ورق استیل براق

سطح براق همانطور که در پاراگراف قبل نیز به آن اشاره شد، تنها بر روی برخی گریدها با ضخامت های خاص (نازک) اعمال می شود. به عنوان مثال، گریدهای رایجی که در سطوح براق ساخته می شوند، انواع ورق استیل 304 و 430 در بازه های ضخامتی 0.3 تا 3 میلیمتر می باشند. قیمت ورق استیل 304 نگیر براق نسبت به قیمت ورق استیل 430 بگیر براق چیزی در حدود 1.6 برابر بالاتر می باشد. آلیاژ 304 در سری آستنیتی فولادهای زنگ نزن دسته بندی می شود و حاوی کروم و نیکل در ترکیب شیمیایی است. این درحالی است که آلیاژ 430، فریتی بوده و عمده ی عنصر آلیاژی موجود در ترکیب شیمیایی اش، کروم است. محتوای 8 الی 10.5 درصد نیکل در ترکیب شیمیایی ورق استیل 304  نگیر براق کافیست تا قیمت آن به مراتب بالاتر از ورق استیل 430 بگیر براق با محتوای حداکثر 0.75 درصد نیکل باشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید