X

انواع آسفالت و تجهیزات حمل آن ها

02135089 شماره تماس
بررسی انواع آسفالت و تجهیزات حمل آنها
ورق استیل ضد سایش در برابر خراش های ناشی از برخورد سنگ های آسفالت به سطح مقاومت کرده و همین موضوع به تنهایی موجب افزایش عمر مفید آن خواهد شد.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف.با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


تعریف آسفالت و انواع آن

مخلوط شن، ماسه و قیر ترکیبی بدست می دهد که تحت عنوان آسفالت شناخته می شود. این ماده با توجه به کاربردهایی که دارد، در انواع مختلفی تهیه می شود که از جمله ی آنها می توان به آسفالت گرم، سرد و حفاظتی اشاره کرد.

آسفالت گرم

 

ورق استیل 321 در ساخت تجهیزات حمل آسفالت

 

این آسفالت به صورت گرم با قیر ترکیب شده و همچنان که گرم است، روی سطحی که از قبل زیرسازی شده، پخش و متراکم می شود. در این نوع آسفالت، سهم مصالح سنگی بیش از 90 درصد از کل ترکیب می باشد. به همین دلیل، این مصالح تاثیری مهم در کیفیت آسفالت نهایی دارد. مصالح سنگی و قیر در دمایی بین 105 تا 160 درجه سانتی گراد در کارخانه ترکیب شده و برای اعمال بر روی سطح موردنظر فرستاده می شود. آسفالت گرم در حالت خمیری روی سطح کشیده شده و با مجموعه ای از دستگاه های مخصوص تحت کوبش و فشردگی قرار می گیرد و پس از اینکه سرد شد، به شکل جامد و بسیار مقاوم در می آید. آسفالت گرم در کف خیابان ها، باند فرودگاه ها و همچنین بسیاری از پشت بام ها استفاده می شود. مقاوم ترین و با دوام ترین نوع آسفالت گرم، بتن آسفالتی نام دارد که مخلوطی از سنگ های شکسته ی مرغوب و قیر خالص می باشد.

آسفالت سرد

به مخلوط مصالح سنگی و قیر در دمای محیط آسفالت سرد گفته می شود. در برخی موارد و بر حسب ضرورت، قیرِ مورد استفاده در این آسفالت ممکن است گرم شود، اما مصالح دیگر بدون اینکه گرم شوند، با قیر ترکیب می شوند. آسفالت سرد از اختلاط سنگدانه ها با قیرهای محلول (یا قیرآبه ها) در دمای محیط تهیه می شود. سپس در همان دما روی سطح پخش و متراکم می گردد. آسفالت سرد را می توان در مسافت های زیاد حمل و سپس پخش نمود. همچنین می توان آن را انبار کرد و بعداً مورد استفاده قرار داد.

 

استیل ضد سایش در ساخت وسایل حمل آسفالت

 

آسفالت حفاظتی

این آسفالت نیز در واقع همان ترکیب سنگ های شکسته با قیر است، با این تفاوت که سنگ های مورد استفاده در آن بسیار کوچکتر است و هدف از تولید آن، حفاظت از محدوده ای است که قرار است بر روی آن اعمال گردد. محل کاربرد این ماده در پشت بام ها (برای حفاظت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی) و به عنوان روکش ایزوگام (برای جلوگیری از آسیب دیدن آن) و یا معابری که فشار در آنها کمتر است، می باشد. درصد قیر در این نوع آسفالت بالاست و به همین دلیل مقاومت بالایی ندارد. ضخامت آن چیزی در حدود 25 میلی متر است. از انواع آسفالت های حفاظتی عبارتند از: یک لایه، چند لایه، پیش اندود، با پوشش اولیه، با پوشش ثانویه و پوشش درز.
هدف اصلی از اعمال آسفالت حفاظتی، غیرقابل نفوذ ساختن بستر راه، افزایش مقاومت سایشی و لغزشی آن و همچنین بهسازی موقت رویه های موجود می باشد. این عملیات با توجه به سرعت بالا، سهولت اجرا و نیاز محدود به تجهیزات سنگین، نسبت به آسفالت گرم بسیار اقتصادی تر است.

حمل انواع آسفالت

 

تجهیزات حمل آسفالت و کاربرد ورق استیل 321 در آنها

 

حمل این مواد از محل کارخانه تا محل اعمال، توسط کامیون انجام می شود. جدار داخلی کامیون و سطحی که با آسفالت در تماس است، علاوه بر تمیزی، باید از جنس مواد مستحکم ساخته شده باشد. در این خصوص یکی از بهترین گزینه ها، استفاده از ورق استیل 321 می باشد. این آلیاژ که تحت نام ورق استیل ضد سایش نیز معروف است، از چسبیدن آسفالت به دیواره ها جلوگیری می کند. ورق استیل ضد سایش (همان ورق استیل 321)، همانطور که از نامش پیداست، در برابر خراش های ناشی از برخورد سنگ های آسفالت به سطح مقاومت کرده و همین موضوع به تنهایی موجب افزایش عمر مفید آن خواهد شد. این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که استفاده از چنین آلیاژهایی، بر قیمت تجهیزات حمل آسفالت تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 321 بکار رفته در ساخت جداره داخلی کامیون ها، بر قیمت آنها و متعاقباً هزینه حمل تاثیری به سزا خواهد داشت.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب نوع آسفالت

حجم ترافیک شهر و همچنین نوع خاک، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب روکش و آسفالت می باشد. آسفالت مطلوب باید در برابر ترافیک و عبور و مرور خودرو ها و انواع شرایط آب و هوایی مقاوم و کاملاً صاف و هموار باشد. همچنین در صورتی که آسفالت خیابان به خوبی کار شده باشد و از آن به خوبی محافظت شود، جذابیت و زیبایی خاصی به خیابان ها، خانه ها و مغازه ها خواهد بخشید. به همین دلیل، بسیاری طراحان و مهندسان رنگ و الگوی آسفالت کاری را به صورتی خلاقانه دستخوش تغییرات می کنند. آسفالت همچنین باید طوری نگهداری و محافظت شود تا در فصل زمستان در اثر سرما و یخبندان آسیب نبیند و در فصل تابستان، آلودگی و گرما بر آن تاثیرگذار نباشد. آسفالت در صورت برخورداری از فاکتورهای مذکور، اقتصادی، بادوام، دائمی و نگهداری و محافظت از آن نیز راحت تر خواهد بود.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • زنگنه

    سلام ضخامت آسفالت حفاظتی در حدود 25میلیمتر است نه 25 سانتیمتر احتمالا اشتباه تایپی بوده است

    • مدیر سایت

      درود ، حتما اشتباه نگارشی بوده ، حتما اصلاح می شود.

تماس بگیرید