X

مقاومت ورق استیل دوپلکس در مجاورت کلرایدها

02135089 شماره تماس
رفتار ورق استیل دوپلکس در مقابل کلریدها
مقاومت ورق استیل در گرید های مختلف با توجه به ریز ساختار های مختلف و عناصر موجود در هر گرید متفاومت است.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

یکی از خطرات اساسی که قطعات ساخته شده از ورق استیل را به طور جدی تهدید می کند، شکست های ناشی از ترک تنشی (SCC) در محیط های حاوی کلر می باشد. در این مواقع وقوع ترکیبی از تنش و خوردگی بطور همزمان، می تواند نتایج فاجعه باری بدنبال داشته و منجر به افت استحکام اسمی آلیاژ شود. یکی از عمده ترین مشکلات و معضلات استیل های آستنیتی همچون ورق استیل 304 وقوع خوردگی های تنشی، حفره ای و شکافی در محیط های حاوی کلر است. به عنوان مثال ورق استیل 304 در مقابل آب آشامیدنی در دمای محیط و حاوی کلر تا میزان L/mg 200 مقاوم است. هنگامی دمای آب به 60 درجه سانتی گراد می رسد، مقاومت به خوردگی این گرید در مقابل آب آشامیدنی به L/mg 150 کلر کاهش می یابد. همچنین این گرید در دمای بالاتر از 60 درجه سانتی گراد در معرض خوردگی تنشی (SCC) قرار دارد. اما ورق استیل دوپلکس که دارای ساختاری دوگانه از فازهای فریت و آستنیت می باشد بنابر دارا بودن فاز فریت در مقابل کلریدها مقاوم است.


ترک های ناشی از خوردگی تنشی که در اصطلاح به ترک خوردگی تنشی یا SCC (stress corrosion cracking) معروف اند، در نتیجه حفره های کوچکِ خوردگی می باشد. این حفره ها تحت تأثیر تنش (stress) و شرایط خوردگی رشد یافته و به ترک های بزرگ تبدیل می شوند.

خوردگی حفره ای می تواند سریع تر از خوردگی یکنواخت پیشروی نماید اما رشد حفره های عمیق با گذشت زمان کند می شود. با این حال، در شرایط SCC، تنش های اضافی حفره را به ترک تبدیل خواهد کرد که این ترک ها به مناطقی جهت تمرکز تنش تبدیل شده و خیلی سریعتر پیشروی خواهد کرد.

ورق استیل های فریتی و مارتنزیتی در برابر وقوع SCC در مقایسه با فولادهای آستنیتی مقاوم تر اند. بر این اساس ورق استیل دوپلکس و سوپر دوپلکس در جایگاهی بینابین از نظر مقاومت به خوردگی تنشی (SCC) نسبت به فولادهای فریتی و آستنیتی قرار دارند. ورق استیل آستنیتی و سوپر آستنیتی بدلیل مقاومت عالی شان در برابر خوردگی، در محیط ها و شرایط خورنده به وفور مورد استفاده قرار می گرفتند. اما گریدهای آستنیتی مقاومت بالایی در برابر SCC ندارند. به همین دلیل در ساخت بسیاری از تجهیزاتی که در محیط های آب دریایی و میادین نفتی و گازی تُرش مورد استفاده قرار می گیرند و عمدتا در معرض SCC هستند از استنلس استیل های دوپلکس استفاده می شود.

 

ورق استیل دوپلکس در برار کلرایدها


در شرایط عادی، ورق استیل سوپر دوپلکس نباید دچار ترک خوردگی تنشی (SCC ) تحت تاثیر کلریدها در آب دریا شوند. این مطلب حتی برای دماهای بالا نیز صادق است. در دماهای پایین ، چنانچه غلظت کلراید در محیط افزایش یافته باشد ورق استیل های سوپر دوپلکس، چندین برابر در مواجه با SCC در مقایسه با آب دریا مقاوم خواهند بود. این موارد ممکن است در صنایع تصفیه آب، نمک زدایی و صنایع شیمیایی نیز دیده شود. تعیین یک محدوده که به طور قطع گفت تا ورق استیل های دوپلکس و سوپردوپلکس تا میزان مشخصی در برابر کلر مقاوم اند، کار دشواری است. زیرا عوامل دیگری نظیر PH و دیگر عوامل، نیز موثراند.

به طور کلی ورق استیل دوپلکس با میزان 22% کروم بعنوان مواد مقاوم در برابر SCC مطرح هستند، امّا در دماهای پایین و یا محیط هایی که غلظت کلر کمتری دارند. اما در محیط های کلریدی که استیل های دوپلکس با 25% کروم مقاوم هستند، مناسب نیست. بنابراین ورق استیل دوپلکس در ساخت تجهیزات صنایع و تأسیسات تصفیه آب، مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً در این محیط ها میزان شوری و آلودگی آب از شوری و آلودگی آب دریا کمتر است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید