X

فصل چهاردهم هندبوک استنلس استیل

02135089 شماره تماس
هندبوک استنلس استیل، فصل چهاردهم – استنلس استیل پایدار
استنلس استیل دارای سابقه ای طولانی در کاربردهای با الزامات بهداشتی مانند ساخت تجهیزات پزشکی و فرآوری مواد غذایی می باشد. این آلیاژ نه تنها بر طعم غذا و نوشیدنی ها تاثیری نمی گذارد، بلکه سطح آن به راحتی تمیز و ضدعفونی می شود.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فصل چهاردهم استنلس استیل پایدار

پایداری مواد، علاوه بر محیط زیست، بر جامعه و اقتصاد نیز تاثیر دارد. (سه ضلعی سیاره-مردم-منفعت)

محیط (سیاره)

استنلس استیل بازیافت شونده ترین ماده در کل جهان است و طبق برآوردی، 82 درصد از استنلس استیل مورد استفاده در سطح جهان بازیافت می شود. این آلیاژ هنگام بازیافت، پس از ذوب ریزی و انجماد ارزش، کیفیت و خواص اصلی خود را حفظ می کند. با توجه به جذابیت و ارزش بالای ضایعات استنلس استیل، هیچگونه یارانه ای برای حمایت از بازار قراضه مورد نیاز نمی باشد.
استنلس استیل می تواند به مقدار نامحدود بازیافت شود. با این حال، افزایش سالیانه 6 درصدی در تولید استنلس استیل در کنار پایداری و طول عمر بالای این آلیاژ، این زنگ خطر را به صدا در آورده که به زودی با کمبود ضایعات استنلس استیل مواجه خواهیم شد. این بدان معنی است که اگرچه در حال حاضر تولیدات بر اساس فولاد بازیافتی است، اما هنوز نیاز به عناصر آلیاژی احساس می شود. تقریباً 60 درصد از مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت استنلس استیل، از استیل بازیافتی است که البته این مقدار برای شرکت Outokumpu چیزی بین 85 الی 90 درصد می باشد.
تولید فولاد، به ویژه فولادهای آلیاژی، صنعتی بوده و نیازمند به مصرف انرژی بسیار بالایی دارد. البته صنعت استنلس استیل سالهاست که بطور سیستماتیک بر روی بهره وری انرژی کار کرده، به طوری که به عنوان نمونه، شرکت Outokumpu طی 10 سال اخیر، انتشار مستقیم گاز کربن دی اکسید به ازای هر تن آلیاژ تولیدی را 20 درصد کاهش داده است. همچنین، از آنجاکه ذوب ریزی قراضه نسبت به مواد اولیه، صرفه جویی در مصرف انرژی را به دنبال دارد، نسبت ورودی ضایعات 60 درصدی در سراسر جهان، به معنای کاهش 33 درصدی انتشار گاز کربن دی اکسید در مقایسه با تولید همان مقدار فولاد از مواد اولیه می باشد. این مقدار برابر با تولید سالانه بیش از 42 میلیون تن کربن دی اکسید می باشد.
ماهیت خنثی بودن محصولات استنلس استیل هنگام استفاده مزایای زیادی به دنبال دارد. از نظر زیست محیطی، لایه اکسیدی محافظ، مانع از آزاد شدن فلزات از آلیاژ می گردد. این بدان معنی است که می توان از استنلس استیل در کاربردهایی چون سقف سازی و لوله گذاری های آب استفاده کرد، بدون اینکه خطری محیط زیست و آب های زیر زمینی را تهدید کند.

جامعه (مردم)

استنلس استیل دارای سابقه ای طولانی در کاربردهای با الزامات بهداشتی بالا مانند ساخت تجهیزات پزشکی و فرآوری مواد غذایی می باشد. این آلیاژ نه تنها بر طعم غذا و نوشیدنی ها تاثیری نمی گذارد، بلکه سطح آن به راحتی تمیز و ضدعفونی می شود. همچنین استنلس استیل ذرات فلزی را که ممکن است بر کیفیت هوا تاثیر منفی بگذارد، آزاد نمی کند.
دلیل خنثی بودن استنلس استیل، وجود لایه محافظ اکسیدی بر روی سطح آن است که مانعی در برابر خورده شدن می باشد. این بدان معنی است که استنلس استیل مانند ترکیبات آلیاژی خود رفتار نمی کند. مثلاً نیکل در حالت عادی می تواند موجب حساسیت پوستی شود، در حالیکه استنلس استیل، با اینکه دارای مقادیر قابل توجهی نیکل می باشد، چنین حساسیتی در انسان ایجاد نخواهد کرد.
سودی که استنلس استیل برای جامعه دارد، بسیار زیاد است. مثلاً این آلیاژ کمک زیادی به صنعت نمک زدایی (تولید آب آشامیدنی از آب شور) نموده است. بنابراین بسیاری از مناطق خشک جهان، می توانند از مزایای دسترسی به آب شیرین بهره مند شوند. استنلس استیل به منظور توسعه منابع جدید انرژی مانند انرژی خورشیدی، تولید انرژی زیستی و هم چنین گوگردزدایی برای کاهش انتشار گازهای ناشی از سوخت های فسیلی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 

ورق استیل

 

اقتصاد (منفعت)

انتخاب گرید مناسب استنلس استیل برای کاربردهای خاص، نه تنها هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد، بلکه طول عمر قطعه را نیز افزایش داده و در پایان نیز به راحتی قابل بازیافت می باشد. این موضوع باعث می شود استنلس استیل در بسیاری از کاربردهای صنعتی، آلیاژی اقتصادی و مقرون به صرفه باشد. مقاومت در برابر حرارت و خوردگی در استنلس استیل باعث شده از آن در انواع صنایع حمل و نقل و ساختمان سازی استفاده شود. این خواص، همراه با رفتار مکانیکی استنلس استیل، برای اطمینان از محافظت از جان انسان ها و پایین نگه داشتن هزینه های تعمیر و نگهداری اهمیت فراوانی دارند.
استنلس استیل های با استحکام بالا، هم از نظر اقتصادی و هم اینکه می توان از مواد کمتری در صنعت ساخت و ساز استفاده کرد، از مزایای بیشتری برخوردارند. این نوع از استنلس استیل در صورت برخورد، انرژی بیشتری جذب کرده (به علت چقرمگی بالا) و باعث بهبود ایمنی در وسایل نقلیه و بسیاری از اجزا و تجهیزات ساختمانی دیگر خواهد شد. استنلس استیل آلیاژی با دوام است و تاثیری مثبت در هزینه ها، در تمام طول عمر قطعه دارد.

مراجع فصل چهاردهم

www.sustainablestainless.org
Stainless steel and CO2. Facts and scientific observations (International Stainless-Steel Forum)
www.outokumpu.com



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید