X

کاربرد ورق استیل در معماری و نمای ساختمانی

02135089 شماره تماس
استنلس استیل در صنعت ساختمان و معماری
ورق استیل بدلیل زیبایی ذاتی که دارد برای دکوراسیون محیط درون و بیرون ساختمان ها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. ضد زنگ بوده و طول عمر بالایی دارد.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استنلس استیل در صنعت ساختمان و معماری

کاربرد ورق استنلس استیل در صنعت ساختمان و معماری
03/09/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

ورق استیل آلیاژی با دوام و عمر طولانی می باشد، به همین جهت تصویری فوق العاده در ذهن معماران و عموماً دست اندرکاران صنعت ساختمان ایجاد کرده است. با یک نگاه کلی به موضوعات مرتبط، خواهیم دید که آلیاژ استنلس استیل سری 300 بیشترین کاربرد را در این صنعت دارد. از جمله طرح هایی که شروع ورود ورق استیل به صنعت ساختمان و معماری را نشان می دهد، می توان به پروژه هایی در ابعاد کوچک از قبیل ورودی، سردر و سقف واحدهای صنعتی اشاره کرد. برخی از این طرح ها هنوز هم در جریان بوده و این، خود گواهی بر عمر طولانی ورق استیل می باشد. اگر بخواهیم نمونه ای در این رابطه ذکر کنیم، می توانیم به استفاده از ورق استیل در ساخت سردر هتل ساوُی لندن اشاره کنیم که از سال 1921 تاکنون پابرجاست.

 

ورق استیل

 

ذات بشریت به گونه ای است که علاقه دارد محدودیت ها را از میان بردارد، به همین منظور وقتی بحث ساختار های عظیم پیش می آید، بدان معنی است که صاحبان کسب و کار می خواهند از لحاظ قدرت و ثروت و ایجاد فضای رقابتی خودنمایی کنند.

به عنوان مثال، آسمانخراش ها در دو قرن اخیر به شکلی قابل توجه گسترش یافته اند که همین امر، خواه ناخواه ورق استیل را به طور عمده تری نسبت به قبل وارد صنعت ساختمان سازی و معماری نمود. پروژهای بزرگی چون ساختمان کرایسلر (1930) و امپایر استیت (1931) از این قبیل می باشند.

اگرچه ساختمان کرایسلر فقط به مدت چند ماه لقب بلندترین ساختمان جهان را به یدک کشیده است، ظرافت و سبک درخشان معماری آن با ورق استیل 304 یا نیروستا، باعث شد که در سطح بین المللی به عنوان نمونه ای زیبا از طراحی شناخته شود. از طرفی دیگر ساختمان امپایر استیت برای بیش از 40 سال لقب بلندترین ساختمان جهان را همراه داشت. در این آسمانخراش، در طبقه های فوقانی به علاوه سقف مخروطی آن، پنل های استنلس استیل کار شده است. اما نکته ای که در مورد این ساختمان مطرح است، میتوان آن را اولین موردی نامید که دیواره های خارجی آن نیز از ورق استیل است. از لحاظ تعمیرات و نگهداری نیز، تنها باری که پنل ها تعویض شدند، زمانی بود که یک بمب افکن نیروی هوایی آمریکا در سال 1945 به کناره آن برخورد کرد.

 

ورق استیل

 

اگرچه در ساخت این ساختمانها از ورق استیل 302 استفاده گردید، اما اکنون ورق استیل 304 با ترکیبات و خواص مشابه به راحتی در دسترس می باشد. امروزه در این صنعت ورق استیل 316 کم کربن نیز بسیار کاربردی شده است، مخصوصاً در مناطقی که نزدیک دریا قرار دارند و مکانهایی که جاده های اطرافشان در معرض نمک پاشی قرار دارند. علت این استفاده مقاومت بالاتر این آلیاژ نسبت به یون کلر می باشد.

اگر نگاهی گذرا به ساختمان های قدیمی که در آنها استنلس استیل کارشده بیاندازیم، نکته ای که قابل لمس می باشد، این است که با وجود اینکه در گذشته آلیاژهای به کار برده شده از لحاظ کیفی در سطحی پایین تر قرار داشتند، اما به نیازهای امروز نیز پاسخگو بوده اند که این مورد باز هم گواهی بر درخشانی، دوام و طول عمر این آلیاژ محبوب می باشد.

از دهه 1950 میلادی به بعد گسترش عمده ساختمان سازی با استفاده از ورق استیل را شاهد بوده ایم. ساختمان Socony-Mobil (1956)، سقف کلیسای جامع سنت مری توکیو (1961) و ملون آرنا در پیتزبورگ (1961)

شاید برای برخی سوال باشد که آیا ورق استیل قابلیت رنگ پذیری (رنگ کاری) دارد یا نه؟ پاسخ این سوال مثبت است. به طوری که اولین روشهای رنگ کاری استیل در دهه 1970 میلادی معرفی و به کار گرفته شد که البته نتیجه خوبی را نیز در پی داشت. نمونه این کار، رنگ کاری استیل به کار برده شده در ساخت معبد شاکادن توکیو به روش الکتروشیمیایی می باشد، به طوری که بعد از گذشت حدود 50 سال، رنگ آن کوچکترین تغییری نکرده است.

 

ورق استیل

 

همه این موارد نشان دهنده عملکرد فوق العاده ورق استیل در صنعت ساختمان و معماری می باشد که در برخی موارد با حداقل هزینه های تعمیر و نگهداری و در برخی موارد حتی بدون کوچکترین هزینه اضافی مسیر را برای طراحان و سازندگان هموارتر می سازد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید