X

بررسی انواع، اجزاء، عملکرد و مواد ساخت سردخانه های صنعتی

02135089 شماره تماس
بررسی سردخانه های صنعتی - انواع، اجزاء و عملکرد

دیواره های سردخانه های صنعتی با دو ورق استیل 304 با ضخامت یک میلیمتر عایق می شوند.

گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت سردخانه صنعتی

کاربرد ورق استیل در ساخت سردخانه صنعتی
08/05/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

سردخانه صنعتی در واقع اتاقی بزرگ است که سیستم های برودتی در آن کار شده و به منظور نگهداری انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و محدوده ی دما، بسته به ماده ای که قرار است در آن نگهداری شود، متفاوت و متغیر می باشد. این اتاق، علاوه بر مجهز بودن به سیستم برودتی، دارای دیوارهایی با عایق حرارتی بالا می باشد و درون آن نسبت به محیط بیرون کاملاً ایزوله است. سردخانه صنعتی گرمای موجود را به دام انداخته و آن را به بیرون منتقل می کند. از ویژگی های این سردخانه ها می توان به ایمنی، کیفیت، بهداشت و عمر بالا و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

ورق استیل خشدار در ساخت سردخانه صنعتی

انواع سردخانه صنعتی بر اساس ظرفیت و ابعاد

سردخانه اتاقی یا کوچک: این نوع سردخانه معمولاً به منظور نگهداری مواد غذایی در هتل ها و رستوران ها و مراکز ذخیره و توزیع میوه کاربرد دارد. این مدل که در دو اندازه کوچک و متوسط ساخته می شود، به وسیله ساندویچ پنل عایق کاری می شود.
سردخانه متحرک: این مدل معمولاً از جنس فلز بوده و در ابعاد و اندازه های کوچک و متحرک طراحی و ساخته می شود.
سردخانه بزرگ: این سردخانه معمولاً در ظرفیت های بالا ساخته شده و به منظور نگهداری و انبار نمودن مواد غذایی در حجم های بالا مناسب می باشد. سردخانه بزرگ متشکل از تعدادی اتاق برودتی بوده که هر یک از آنها مختص نگهداری دسته ای خاص از مواد غذایی می باشد.

انواع سردخانه صنعتی بر اساس میزان ماندگاری مواد غذایی

سردخانه بلند مدت: در اینگونه سردخانه ها بایستی تدابیر خاصی برای نگهداری و ذخیره بلند مدت مواد غذایی اندیشیده شود. به عنوان مثال، غلظت اکسیژن باید در پایین ترین سطح باشد تا مواد غذایی دچار فساد نشوند. به همین منظور، این سردخانه ها باید مجهز به سیستم قفل هوا باشند.
سردخانه کوتاه مدت: این مدل در واقع همان نوع معمولی است که وظیفه اصلی آن کنترل هوای درون انبار می باشد.

ورق استیل 304 در ساخت سردخانه های صنعتی

اجزای سردخانه های صنعتی

این محصول از نقطه نظر ساختار درونی، بسیار شبیه به چیلر می باشد و بسیاری از اجزاء آن، همان هایی هستند که در چیلر نیز کار می شوند. در ادامه به بررسی این قطعات پرداخته شده است.
الکتروموتور: وسیله ای است برقی که وظیفه آن تامین انرژی می باشد. الکتروموتور در واقع محرک کمپرسور می باشد.
کمپرسور: متراکم سازی گاز مبرد داخل سردخانه بر عهده این وسیله است. کمپرسور با اعمال فشار بر گاز مبرد، حرارت آن را افزایش داده تا به بخار تبدیل شود.
کندانسور: خنک سازیِ گاز متراکم و جریان یافته از کمپرسور به سردخانه، توسط این وسیله انجام می شود.
گاز ذخیره: گرمای مواد داخل توسط این گاز (معمولاً فریون) جذب شده و به کندانسور منتقل می شود. در نتیجه ی این کار، مواد خنک می شوند. البته استفاده از فریون به دلیل اینکه از نظر زیست محیطی مخرب است، محدود شده است و به جای آن از انواع گازهای مبردِ دوستدار محیط زیست استفاده می شود.
اواپراتور: این وسیله نقش خنک کننده ی درون سردخانه را ایفا می کند به طوری که گاز سرد شده (توسط کندانسور) را از طریق فن های دمنده وارد محیط سردخانه می کند.
لوله های رابط: گاز یا همان بخار سرد، با استفاده از این لوله ها به نواحی و بخش های مختلف سردخانه منتقل می شوند.
جداکننده روغن: این وسیله متشکل از یک توری، یک صفحه فلزی و فلوتر می باشد که وظیفه آن جداسازی روغن نشتی کمپرسور می باشد.
دریافت کننده: نگهداری مبرد مایع درون کندانسور بر عهده این جزء است.
خشک کننده فیلتر: این وسیله نوعی تصفیه کننده است که هدف از جاگذاری آن، جذب رطوبت داخل سیستم می باشد.
شیر انبساط: این شیر به صورت خودکار عمل کرده و مایع مبرد درون اواپراتور را اسپری می کند.
مخزن جمع کننده: این وسیله در واقع مایع مبرد را به بخار تبدیل کرده و از برگشت مبرد مایع به سمت کمپرسور جلوگیری می کند.

عملکرد سردخانه صنعتی

در ادامه به بررسی عملکرد سردخانه و چگونگی انجام فرآیند خنک سازی و انجماد مواد غذایی درون آن پرداخته می شود.
ابتدا الکتروموتور روشن می شود و همزمان با آن، کمپرسور نیز فعالیت خود را آغاز می کند. مبرد از طریق کمپرسور از ناحیه کم فشار مکیده شده و به سمت ناحیه پر فشار حرکت می کند و در آنجا تحت فشار قرار می گیرد. سپس مبرد با توجه به فشار وارد شده، تبدیل به گازی داغ و متراکم می شود و سمت جدا کننده روغن می رود. پس از فیلتراسیون، فلوتر باز شده و روغن به کمپرسور برگردانده می شود. مبردِ تراکم یافته به سمت کندانسور حرکت کرده و خنک می شود و به مایعی با دمای محیط تبدیل می گردد و سپس به سوی دریافت کننده جریان می یابد. این مبرد به واسطه شیر انبساطی به درون اواپراتور اسپری می شود. سپس به دلیل کاهش فشار ناگهانی مبرد به جوش آمده، گرمای مواد و هوای اطراف را جذب می کند و لوله ها و پره ها را خنک می کند. سرمای پره ها به وسیه فن دمنده به داخل سردخانه دمیده می شود. مبرد اشباع شده پس از گذر از مخزن جمع کننده، به کمپرسور باز می گردد تا مجدداً فرآیند تبرید بر روی آن شروع شود. این سیکل به حدی تکرار می شود تا دمای داخل سردخانه تنظیم شود.

قیمت ورق استیل 304 مورد استفاده در ساخت سردخانه های صنعتی

مواد مورد استفاده در ساخت سردخانه صنعتی

این سردخانه ها، بسته به نوعشان، معمولاً از ساندویچ پنل هایی از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، ورق استیل خشدار و . . . ساخته می شوند. دیواره های آن با دو ورق استیل 304 با ضخامت یک میلیمتر عایق می شوند. البته بسته به نوع سردخانه ضخامت و سطح ورق استیل 304 مورد استفاده در ساخت دیواره ها متفاوت است. به عنوان مثال، به جای ورق استیل خشدار می توان نوع مات را جایگزین کرد. به منظور افزایش راندمان دیواره ها، معمولاً فضای خالی بین آنها فوم تزریق می شود.

قیمت سردخانه های صنعتی

قیمت این وسیله به عواملی چون ظرفیت، ابعاد، کیفیت سیستم برودتی، مواد ساخت و غیره بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت ورق استیل 304 بکار رفته در ساخت دیواره ها یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی آن می باشد. قیمت ورق استیل 304 نیز معمولاً عدد ثابتی نیست و تعیین آن به فاکتورهای زیادی وابسته است. بنابراین، با مدنظر قرار دادن تمام زوایا، قیمت نهایی آن مشخص می گردد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید