X

واگن های استیل و دستیابی به سیستم حمل و نقل عمومی پایدار

02135089 شماره تماس
واگن های استیل، راه حلی برای سیستم حمل و نقل عمومی پایدار

استفاده از ورق استیل به منظور ساخت واگن های قطار، افزایش پایداریِ صنعت ریلی را به دنبال خواهد داشت.

گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

در حال حاضر تلاش ها به منظور پایدار کردن سبک زندگیِ مسافرتیِ ما، بیشتر در بخش حمل و نقل عمومی متمرکز شده است. تغییر حالت از وسایل نقلیه شخصی به راه حل های حمل و نقل عمومی –مانند راه آهن و مترو- میزان گازهای گلخانه ای و سایر گازهای ارسالی به اتمسفر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. راه آهن می تواند با صرفه جویی در منابع، راه حل های سازگار با محیط زیست را برای نیازهای روز افزونِ مسافرتی ما فراهم کند.
استفاده از ورق استیل به منظور ساخت واگن های قطار، افزایش پایداریِ صنعت ریلی را به دنبال خواهد داشت. دوام زیاد و حداقلِ نیاز به نگهداری، باعث می شود که این آلیاژ از نظر اقتصادی گزینه ی مناسبی باشد. طراحی سبک، صرفه جویی در مصرف انرژی، سطح بالای محتوای بازیافتی و 100 درصد قابلیت بازیافت در پایان عمر، بخش کوچکی از ویژگی های زیست محیطی فولادهای ضد زنگ می باشد. اگر به تمام این موارد، سطح زیبا و براق آن را نیز اضافه کنیم، خواهیم دید که مشخصه های پایداری صنعت راه آهن بیش از پیش تقویت می شود. فولاد زنگ نزن بکار رفته در واگن های ریلی، مثال خوبی از نحوه ی تعامل عوامل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی انتخاب مواد، به عنوان یک راه حل فنی و پایدار می باشد.

ورق استیل نگیر در ساخت واگن مترو

چندین دهه تجربه در زمینه واگن های ریلی

ورق استیل برای اولین بار در سال 1912 میلادی معرفی شد. زمان گذشت تا اینکه در سال 1932، اولین واگن های ریلی که 100 درصد آنها از این آلیاژ ساخته شده بود، توسط شرکت ادوارد جی. باد در راکی ماونتین کانادا به بهره برداری رسید. دمای بالای هوا و شرایط عملیاتی در این ناحیه باعث می شد که فولاد ضدزنگ خواص فنی برتر و عملکرد استثنایی خود در خصوص کاربردهای ریلی را به نمایش بگذارد. دیری نپایید که سایر شرکت های راه آهن نیز از این موضوع استقبال کردند و شروع به بکارگیری چنین واگن هایی در خطوط ریلی خود نمودند.
استنلس استیل خیلی زود به آلیاژی استاندارد برای کاربردهای ریلی در ایالات متحده و ژاپن تبدیل شد، به طوری که این روند تا به امروز نیز ادامه داشته است. تحولات جدید در تکنولوژی ساخت این آلیاژ و اهمیت روز افزون هزینه های چرخه عمر، باعث شده که استیل به ماده ای جذاب برای ساخت واگن های ریلی تبدیل شود –حتی در نقاطی از جهان که استفاده از آن خیلی هم رایج نیست.

چرا ورق استیل؟

امروزه فولادهای ضد زنگ در طیف گسترده ای از کاربردهای ریلی مورد استفاده قرار می گیرند. از واگن های مسافربری گرفته تا قطارهای باری، مترو و . . .، همگی از استنلس استیل، به عنوان راه حلی بهینه، بهره می گیرند. هر یک از این کاربردها، ویژگی های خاص خود را دارند. معیارهای انتخاب و طراحی مواد تحت شرایط خاص عملکردی قرار دارند (منظور از این شرایط، وضعیتی است که مواد نوردی در طول عمر خود در معرض آن قرار می گیرد). هر زمان که بحث مقاومت در برابر خوردگی، دوام، مقاومت در برابر ضربه، ایمن بودن در برابر آتش، سهولت تمیزکاری و نگهداری و جذابیت ظاهری از ملزومات اساسی هستند، باید از این ماده استفاده نمود.

ورق استیل 304 در ساخت قطار

کدام گرید؟

اگرچه بیش از 200 گرید فولاد زنگ نزن در سطح بازار موجود است، اما تعداد اندکی از آنها را می توان در کاربردهای ریلی مورد استفاده قرار داد. این گریدها علاوه بر عملکرد فنی برتری که دارند، به راحتی تولید شده و عملیات ساخت آنها نیز آسان می باشد (جدول زیر را ببینید).

گرید EN ترکیب (%) استحکام کششی (Mpa) تغییر طول (%) شرایط
استیل 410 1.4003 12Cr 320 20 آنیل
استیل 420 1.4589 15CR, 2Ni, Mo, Ti 420 16 آنیل
301 1.4318 18Cr, 7Ni, N 350 35 آنیل
ورق استیل 304 1.4301 18Cr, 9Ni 230 45 آنیل
201 1.4372 17Cr, 7Mn, 5Ni, N 350 45 آنیل

بعضی از انواع ورق استیل نگیر (مثلاً ورق استیل 304 معروف به فولادهای زنگ نزن آستنیتی) ویژگی منحصر به فردی دارند: وقتی در دمای محیط روی آنها کار سرد انجام می شود، استحکامشان افزایش می یابد. این استحکام اضافه شده، تولیدکنندگان را قادر می سازد تا ضخامت سازه های پیش ساخته از این جنس برای بدنه واگن را کاهش دهند و باعث سبک تر شدن و در نتیجه کارکرد اقتصادی تر آن شوند. این موضوع همچنین عملکرد ضربه ای عالی نیز برای سازه فراهم می کند. این آلیاژ می تواند مقدار زیادی انرژی را در یک حادثه جذب کند، زیرا هنگام تغییر شکل، استحکام ماده به تدریج افزایش می یابد، این درحالی است که همزمان سطح انعطاف پذیری را نیز به اندازه کافی بالا نگه می دارد تا از ترک های شکننده و در نهایت شکست جلوگیری کند.

قیمت ورق استیل مورد استفاده در ساخت واگن

قیمت ورق استیل 304 بسته به اینکه چه سطحی داشته باشد، متفاوت بوده و نسبت به انواع سری 400 گران تر است. با توجه به جدول فوق، گرید 410 فاقد نیکل و 420 دارای 2 درصد نیکل می باشد که همین موضوع، یکی از دلایل تاثیرگذار در ارزانتر بودن آن نسبت به انواع ورق استیل نگیر (مثل 201، 301 و 304) می باشد. برای آگاهی از آخرین و بروزترین قیمت ورق استیل 304، 410 و 420 با کارشناسان فروش ما در گروه فلز تماس حاصل نمایید.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید