X

معرفی استون - کاربردها و مواد مناسب جهت ذخیره و حمل

02135089 شماره تماس
معرفی استون و مواد مناسب برای نگهداری و انتقال آن
مخازن نگهداری و حمل استون، سیستم لوله کشی، شیرآلات و پمپ می توانند از جنس لوله و ورق استیل 430 ساخته شوند.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت تجهیزات تولید، حمل و نگهداری استون

کاربرد ورق استیل در ساخت تجهیزات تولید، حمل و نگهداری استون
24/04/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

پروپانون یا همان استون، ترکیبی آلی و یکی از قدیمی ترین محلول های شیمیاییِ مورد مصرف در انواع صنایع می باشد. این مایع که عمدتاً تحت عنوان پاک کننده لاک نیز شناخته می شود، بی رنگ، قابل اشتعال و دارای بویی مشخص است. استون از قابلیت حل شدن در آب برخوردار است و به عنوان یک حلال در صنایع مختلف و آزمایشگاه ها استفاده می شود. استون با توجه به کاربرد گسترده در صنایع مختلف، در حجم های بالا تولید می شود و قیمت آن به عنوان حلالی همه کاره، بسیار اقتصادی است.

استون و ورق استیل بگیر

تجزیه و تحلیل استون

استون متشکل از اتم های کربن، اکسیژن و هیدروژن بوده و در دمای اتاق قابل اشتعال است. اگرچه این ماده به واسطه فرآیندهای معمول بیولوژیکی در حجم های اندک تولید می شود، اما در غلظت های بالا می تواند آسیب رسان باشد. در مجموع استون هیچ مشکل جدی برای سلامتی انسان ایجاد نمی کند و به شکل های مختلف در صنایع و زندگی روزمره کاربرد دارد. این ماده به عنوان یک حلال برای تولید موادی چون پلاستیک بکار می رود. استون از توانایی از بین بردن چسب های خیلی قوی و همچنین تغییر ماهیت برخی الکل های خاص برخوردار است. چیزی بیش از 30 درصد از کل استون تولید شده در دنیا به عنوان حلال مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید استون

یکی از روش های تولید استون، استفاده از پروپیلن یا بنزن می باشد. در این روش که فرآیند کومن نامیده می شود، تعداد اتم های بنزن یا پروپیلن افزایش می یابد تا در نتیجه این کار، جرم مولکولی آن افزایش یابد. محلول تولید شده از این واکنش توسط هوا اکسید شده و در نتیجه استون تولید می شود. قبل از این روش، استون با تقطیر خشک استات تولید می شد. پس از آن و در طول جنگ جهانی اول، استون با استفاده از تخمیر استون-بوتانول-اتانول توسط باکتری های بی هوازی تولید می شد. ولی با یافتن روش های جدیدتر با بازده بهتر، این روش به تاریخ پیوست.

کاربرد استون

استون به عنوان افزودنی

این ماده اغلب به عنوان افزودنی در تولید برخی مواد غذایی و همچنین لوازم آرایشی بکار می رود. استون همچنین در صنایع تولید نان یافت می شود، به طوری که به سفید شدن آرد کمک می کند. این ماده همچنین می تواند بخشی از ترکیبات لوازم آرایشی را تشکیل داده و به محصول، بویی خاص ببخشد.

استون در آزمایشگاه ها

استون حلالی ضروری برای هر آزمایشگاه محسوب می شود. کاربرد عمده آن، شستشوی ظروف شیشه ایِ آزمایشگاهی است. ویژگی اختلاط پذیری آن باعث می شود تا روند خشک شدن ظروف پس از شستن تسریع شود. همچنین هزینه تهیه آن نسبت به سایر حلال ها کمتر است.

استون و ورق استیل 430

استون در صنایع دارویی

استون یکی از رایج ترین حلال های مورد استفاده در داروسازی بوده و ایده آل برای مخلوط کردن فیلرها و اجزای فعالِ تشکیل دهنده قرص ها و شربت ها می باشد. در صورت عدم استفاده از این ماده، برخی قرص ها بیش از حد سفت می شوند و به تراکم مورد نظر نمی رسند. چنین موضوعی باعث عدم تاثیرگذاری این داروها خواهد شد.

استون در مصارف خانگی

بسیاری از محصولات خانگی از قبیل چسب، رنگ و لاک ناخن از این ماده تشکیل شده اند. سایر محصولات حاوی استون عبارتند از کفش، پلاستیک و محصولات تمیزکننده. این ماده برای از بین بردن لکه های روغنی و جوهر از سطوح و همچنین به عنوان رقیق کننده ی رنگ و تمیزکاری برس و سایر تجهیزات مورد استفاده در هنگام رنگ آمیزی کاربرد دارد.

استون در صنایع نفت

افزودن استون به سوخت خودرو موجب تمیز شدن موتور شده و باعث می شود خودرو روان تر کار کند. افزودن این ماده به سوخت می تواند به کاهش تولید گازهای گلخانه ای و نرم تر شدن عملکرد خودرو کمک می کند. 

استون در صنایع نساجی

استون علاوه بر پاک کننده لاک، ماده ای مناسب برای از بین بردن روغن، ضمغ و بسیاری دیگر از مواد چسبنده از منسوجات فرآوری نشده از قبیل پنبه یا ابریشم می باشد. این حلال از قابلیت پاک کردن چسب، اپوکسی و رزین از انواع سطوح نرم و سخت برخوردار است. البته غلظت زیاد این ماده می تواند برخی الیاف را حل کند، بنابراین باید به دقت رقیق گردد.

انتخاب مواد برای ذخیره و انتقال استون

استون و تجهیزات نگهداری از جنس ورق استیل بگیر

استون حلالی آلی و قابل اشتعال است و در صورت وجود عواملی چون اکسیژن، آب و نمک های محلول ممکن است خواص خورندگی نیز پیدا کند. بنابراین در ساخت تجهیزات نگهداری و حمل آن بایستی از فلزات و آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی استفاده نمود. از جمله آلیاژهای مورد استفاده در خط تولید استون می توان به انواع ورق استیل بگیر (به عنوان مثال ورق استیل 430) اشاره کرد. مخازن نگهداری و حمل استون، سیستم لوله کشی، شیرآلات و پمپ می توانند از جنس لوله و ورق استیل 430 ساخته شوند. بسته به میزان و شدت خورندگی، به جای ورق استیل بگیر می توان انواع فولادهای نگیر (مثلاً گرید 304 یا 316) را در این کاربرد مدنظر قرار داد. قیمت ورق استیل 430 در مقایسه با آلیاژهایی چون 304 و 316 به مراتب ارزانتر بوده و استفاده از آن قطعاً اقتصادی تر خواهد بود. ارزانتر بودن قیمت ورق استیل 430، به علت عدم وجود (یا محتوای ناچیز) عنصر نیکل در ترکیب شیمیایی می باشد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید