X

ورق استیل در ساخت تجهیزات صنایع لبنی

02135089 شماره تماس
مروری بر تجهیزات تولید و فرآوری در صنعت لبنیات
در ساخت تجهیزات تولید و فرآوری لبنیات، ورق استیل گزینه ای کارآمد در راستای یک فرآیند تولید ایمن و اقتصادی می باشد.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت تجهیزات تولید و فرآوری در صنعت لبنیات

کاربرد ورق استیل در ساخت تجهیزات تولید و فرآوری در صنعت لبنیات
24/04/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

شیر و مجموعه ی محصولات لبنی حاوی عناصر اساسی و مورد نیاز بدن بوده و قسمت مهمی از رژیم غذایی انسان را تشکیل می دهند. این محصولات تشکیل دهنده یکی از 5 گروه اصلی مواد غذایی بوده که در کنار هم یک رژیم غذایی سالم و متعادل را تشکیل می دهند. پروتئین و همچنین بسیاری از ریزمغذی های مورد نیاز بدن را می توان با مصرف محصولات لبنی بدست آورد. این مواد شامل کلسیم، ویتامین های گروه ب، ید، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی می باشد. لبنیات همچنین به بهبود سلامت استخوان و دندان کمک می کند و در محافظت از بدن در برابر فشار خون نقش دارد.

تجهیزات تولید لبنیات از جنس ورق استیل براق

شیر یک امولسیون است که حاوی 87 درصد آب می باشد. 13 درصد باقیمانده را اسیدهای چرب، ترکیبات غیرآلی، ویتامین ها و آنزیم هایی تشکیل می دهند که در شیر حل نمی شوند. شیرِ تازه محیطی ایده آل برای کشت میکروبی محسوب می شود و می تواند محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد و خراب کند. به همین دلیل، تولید شیر و فرآورده های آن منوط به قوانین بسیار سختگیرانه ای است. این قوانین، چگونگی نگهداری و دوشیدن دام، روش های تولید، مواد افزودنی، تجهیزات فرآوری و مخازن حمل و نقل را که شیر را از مزرعه به کارخانه فرآوری منتقل می کنند، پوشش می دهد.

طبقه بندی بازار لبنیات

بازار محصولات لبنی را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:
1-شیر (شامل شیر خام، شیر پاستوریزه، شیر استریلیزه، شیر استریلیزه شده با دمای بسیار بالا و شیر خشک)
2-بستنی
3-محصولات لبنی تازه (شامل خامه، خامه غلیظ، خامه استریلیزه شده با دمای بسیار بالا، پنیرهای تازه، ماست و دسرهای فاقد لبنیات مانند شیر طعم دار، شیر ژله ای، خامه های دسر، کف ها، فرنی، کرم کارامل و پودینگ برنج).
4-ترکیبات لبنی (مانند کازئین، کازئینات و لاکتوزروم یا وِی).
5-پنیرهای پخته شده (شامل نرم، رگه دار، فشرده، سفت پخته شده، کامل پخته شده یا نپخته).
6-کره (شامل کره خام، کره نمک دار، کره کم چرب، کره مخصوص پخت و پز).

تجهیزات مورد استفاده در تولید محصولات لبنی

تجهیزات مورد نیاز برای تولید انواع محصولات لبنی شامل موارد زیر می باشد:
•    تجهیزات مورد نیاز در مزرعه (شامل لوازم دوشیدن شیر، انبارها و سوله ها، مخازن نگهداری شیر و . . .)
•    مخازن و تانکرهای حمل.
•    انواع مخازن (مانند مخازن نگهداری، مخازن توسعه، مخازن فرآوری دارای همزن).
•    تجهیزات عملیات حرارتی به منظور پاستوریزاسیون یا استریلیزاسیون (به عنوان مثال مبدل های صفحه ای، خنک کننده های لوله ای، اواپراتور و . . .).
•    تجهیزات خاص برای تولید محصولاتی مانند پنیر و کره (دستگاه برش، رنده، ماشین آلات بوتیرات و . . .)
•    سایر تجهیزات (مانند خطوط بسته بندی، پمپ ها، شیرآلات و . . .).

فرآوری لبنیات در تجهیزات ساخته شده از ورق استیل

معیارهای تعیین و انتخاب مواد

با توجه به اهمیت فراوان معیارهای زیر، ورق استیل (مثلاً ورق استیل ضد اسید) باید در صنعت لبنیات مورد استفاده قرار گیرد:
1-بهداشت و ایمنی غذا
2-مقاومت در برابر خوردگی فوق العاده
3-کاهش هزینه های تمیزکاری و مقاومت بالا در برابر انواع اسیدها
4-استریلیزاسیون و پاستوریزاسیون در دماهای بالا
تقریباً در تمام تجهیزات مورد نیاز در صنعت شیر و لبنیات (مخازن، تجهیزات عملیات حرارتی، خنک کننده ها، خطوط بسته بندی، همزن ها و غیره)، ورق استیل براق موثرترین گزینه در راستای یک فرآیند تولید ایمن و اقتصادی می باشد. اصطلاح ورق استیل براق به معنای یک گرید مجزا نیست، بلکه منظور سطح پایانی یک گرید آلیاژی می باشد. به عنوان مثال، یکی از سطوح پایانی ورق استیل ضد اسید، براق می باشد.

تجهیزات فرآوری شیر از جنس ورق استیل ضد اسید

نمونه ای از تجهیزات لبنی در ژاپن

فرآورده های لبنی فرآیندهای متنوعی را طی می کنند تا از نقطه شروع یا همان مزرعه تولید شیر به کارخانه های فرآوری منتقل و در آنجا به محصولات مصرفی مانند شیر پاستوریزه، خامه و ماست تبدیل شوند. در تمامی این مراحل آلیاژهای زنگ نزن به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. در ژاپن، تجهیزات ساخته شده از ورق استیل در تمام مراحل تولید استفاده می شود. از جمله ی این مراحل می توان به حمل شیر خام، بازرسی اولیه، تصفیه، هموژنیزه کردن، استریلیزه کردن، خنک کردن، پر کردن، بازرسی نهایی و حمل به فروشگاه ها اشاره کرد.
محصولات لبنی در برابر باکتری ها بسیار آسیب پذیرند و در چنین شرایطی ماندگاری کمی دارند. به منظور جلوگیری از خراب شدن محصول، کلیه ماشین آلات و تجهیزاتی که در فرآیند تولید به کار گرفته می شوند، باید دارای مشخصات زیر باشند:
1-یکپارچگی محصول: تجهیزات باید دارای تجهیزات کنترل و اندازه گیری دقیق باشند و نبایستی هیچگونه نشت روغن یا سایر آلاینده ها از آنها به داخل محصول وجود داشته باشد.
2-پاکیزگی: تجهیزات باید دارای سطوحی صاف و غیرمتخلخل باشند تا اجازه رشد باکتری را ندهند. همچنین اندازه شان باید طوری طراحی شود که بتوان به صورت دستی آنها را به طور کامل تمیز کرد.
3-جداسازی قطعات: جداکردن اجزای تجهیزات باید آسان باشد تا بتوان آنها را کاملاً تمیز و استریل کرد.
4-بازرسی: طراحی تجهیزات باید به گونه ای باشد تا بازرسی چشمی محصول را در طول فرآیند تولید امکانپذیر کند.
علاوه بر بحث بهداشت، از دیگر ویژگی های تجهیزات مورد استفاده در صنایع لبنی می توان به موارد زیر اشاره نمود: مقاومت در برابر محلول های شیمیایی مورد استفاده در بحث نظافت (مانند محلول های ضدعفونی کننده پایه کلرید، اسیدها و مواد قلیایی)؛ استحکام و کارآیی.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید