X

معرفی سیستم های ساپورت تاسیسات و بررسی آنها

02135089 شماره تماس
سیستم های پشتیبان تاسیسات، انواع، کاربرد و ویژگی ها
ورق استیل 409 با توجه به پایین بودن عنصر کروم در آن، قیمتی مناسب داشته که همین موضوع باعث مقرون به صرفه شدن ساپورت های تاسیساتی خواهد شد.
گروه فلز
گروه فلز

سیستم های پشتیبان تاسیسات

سیستم های پشتیبان تاسیسات
29/01/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

پشتیبان تاسیسات (اصطلاحاً ساپورت تاسیسات) به مجموعه تجهیزاتی گفته می شود که هدفشان عبور، نگهداری و نظم بخشیدن به تاسیساتِ ساختمان ها و افزایش طول عمر مفید آن ها می باشد. با اینکه "ساپورت تاسیسات" اصطلاحی تقریباً جدید محسوب می شود، اما از مفهوم آن در بسیاری از سازه های قدیمی نیز استفاده شده و طی گذشت زمان، تنها ظاهر آن دستخوش تغییرات شده است. توسعه تکنولوژی و امکان طراحی و تولید تجهیزات ظریف تر و در عین حال با استحکام بالاتر از یک طرف و همچنین گسترش برج سازی و اهمیت کاهش زمان ساخت به دلایل اقتصادی از طرفی دیگر، پیمانکاران و سازندگان را نسبت به استفاده از چنین تجهیزاتی علاقمند کرده است.

ساپورت تاسیسات از جنس ورق استیل بگیر

انواع ساپورت تاسیسات

این تجهیزات از لحاظ تحمل فشار به انواع پشتیبان سبک و سنگین دسته بندی می شوند. مقاطع سنگین تر در مقایسه با مقاطع سبک مقاومت بالاتری از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، در مورد قطعات ناودانی، پشتیبان های سنگین از مقاومت بیشتری در برابر پیچش برخوردارند.

سیستم پشتیبان سبک

این سیستم، برای تاسیسات سبک با وزن پایین طراحی شده اند و کاربری آن در لوله کشی، کانال کشی، سیم و کابل کشی بر روی سینی های کابل می باشد. این سیستم پشتیبان، از توانایی نگهداری و تحمل فشار کانال های تهویه و لوله های خروج دود (با ضخامت های ظریف و عرض کم)، سیستم های انتقال آب، لوله های آتش نشانی و تاسیسات برقی برخوردار است.

سیستم پشتیبان تاسیسات تهویه

انتخاب پشتیبان مناسب برای نصب و راه اندازی سیستم تهویه به نوع سیستم تهویه، برآورد ابعاد و وزن تجهیزات و مدنظر قرار دادن جزئیات اجرایی کانال سازی بستگی دارد. ماهیت عملکردی و ابعادی سیستم تهویه نیز در تعیین نحوه نصب پشتیبان کاملاً موثر است. کاربرد پشتیبان تاسیسات تهویه در سیستم های تهویه هوا و ساپورت افقی و عمودی کانال هوا می باشد. 

سیستم پشتیبان سنگین

تاسیسات با وزن بالا نسبت به سایر دسته بندی های تاسیساتی دارای شرایطی خاص تر بوده و به همین دلیل برای تحمل وزن آنها باید از سیستم های پشتیبان قوی و محکم، با ضریب اطمینان بالا استفاده نمود. چنین تاسیساتی دارای ضخامت، عرض و طول زیادی هستند و معمولاً در صنایع پتروشیمی و موتورخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. پشتیبان های مورد استفاده در این زمینه استحکام خوبی دارند و از سیستم های اتصال سریع بهره می برند که باعث می شود سرعت اجرا بیشتر شود. 
این پشتیبان ها از نقطه نظر شکل مقطع نیز می توان طبقه بندی کرد. این مقاطع معمولاً به شکل ناودانی، مقاطع گلابی شکل، آویز و گیره طراحی و ساخته می شوند. انتخاب هر یک از این مقاطع به نوع کار و شرایط حاکم بستگی دارد.

مواد ساخت و قیمت ساپورت تاسیسات

پشتیبان تاسیسات از جنس ورق استیل 409

تنوع آلیاژی در ساخت این تجهیزات بسیار زیاد می باشد، به طوری که تقریباً هر سازنده ای از ماده ای مختص به خود در تولید محصولاتش استفاده می کند. از جمله آلیاژ های رایجِ مورد استفاده در ساخت این قطعات می توان به ورق گالوانیزه و ورق استیل بگیر (به عنوان مثال ورق استیل 409) اشاره کرد. این آلیاژها -به ویژه استیل- استحکام بالایی به تجهیزات بخشیده و کار کردن با آن ها نیز بسیار آسان است.
قیمت گذاری این محصول به پارامترهایی چون جنس مواد، عملیات ساخت و فرآیندهای پس از ساخت بستگی دارد. به عنوان مثال، قیمت ساپورت های استیل بر اساس قیمت ورق استیل بگیر بکار رفته در آن تعیین می گردد. قیمت ورق استیل بگیر نیز به گرید آلیاژی مورد نظر و میزان محتوای عناصر آلیاژی در آن بستگی دارد که در این مورد بخصوص، ورق استیل 409 با توجه به پایین بودن عنصر کروم در آن، قیمتی مناسب داشته که همین موضوع متعاقباً باعث مقرون به صرفه شدن ساپورت های تاسیساتی خواهد شد.

ویژگی های پشتیبان تاسیسات

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، این تجهیزات زمان اجرای پروژه را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند. از دیگر مزایای آنها می توان به جلوگیری از آسیب دیدن اجزای سازه، ضریب بالای اطمینان، استحکام، انعطاف پذیری بالا در زمان زلزله و امکان استفاده در بخش ها و سازه های مختلف، حذف عملیات زنگ زدایی و رنگ آمیزی، دسترسی بالا و قیمت مناسب اشاره کرد. ترکیب این ویژگی ها، به استفاده ی گسترده از این تجهیزات در انواع سازه های کوچک و بزرگ منجر شده است.

سیستم پشتیبان تاسیسات از جنس ورق استیل بگیر

کاربرد پشتیبان های تاسیساتی

استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت این تجهیزات، با هدف جلوگیری از خوردگی انجام می شود. این اجزاء معمولاً در جاهایی استفاده می شوند که تراکم عبور تاسیسات و همچنین وجود عوامل خوردگی در آن نقاط بالاست. به همین دلیل، علاوه بر تاسیسات، نگهدارنده های تاسیساتی نیز باید در برابر شرایط تهاجمی از مقاومت بالایی برخوردار باشند.
این تجهیزات همچنین باید ظرفیت تحمل فشار بالایی داشته باشند تا تحت تاثیر شرایط مختلف قرار نگرفته و دچار مشکل نشوند. مثلاً ساپورت های لوله باید علاوه بر تحمل فشار در هر دو شرایط معمول و شدید، از استحکام بالایی در برابر نیروهای وارده نیز برخوردار باشند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید