X

مخازن آب هوایی و استفاده از ورق استیل 321 در آنها

02135089 شماره تماس
مروری بر مخازن آب هوایی
قیمت مخازن آب هوایی به مواد ساخت آنها بستگی دارد، به عنوان مثال قیمت مخازن استیل، رابطه ی مستقیمی با قیمت ورق استیل 321 بکار رفته در آن ها دارد و بر اساس آن تعیین می گردد.
گروه فلز
گروه فلز

مخازن آب هوایی

مخازن آب هوایی
29/01/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

مخازن آب هوایی، همانطور که از نامشان مشخص است، منابعی هستند که با هدف ذخیره آب، در ارتفاع و بر روی پایه های فلزی قرار داده می شوند. این مخازن که عمدتاً در شهرک های صنعتی و حتی در برخی مناطق خاص شهری مشاهده می شوند، تحت عنوان منبع آب هوایی نیز شناخته می شوند. این برج ها، از آنجا که در تامین آب در مواقع ضروری نقشی تعیین کننده دارند، دارای اهمیتی ویژه می باشند.

مخازن آب هوایی با استفاده از ورق استیل 321

مواد ساخت و قیمت منبع آب هوایی

این مخازن با استفاده از مواد مختلفی چون فلز، بتن، پلاستیک و چوب طراحی و ساخته می شوند. هریک از این مواد، ویژگی های منحصر به فردی دارند و سازندگان این محصول با توجه به محیط و شرایط موجود، در خصوص انتخاب مواد ساخت تصمیم گیری می کنند. به عنوان مثال، بکارگیری مخازن آب هوایی ساخته شده از جنس ورق استیل 321 بیش از پیش در حال گسترش می باشد. این در حالی است که استفاده از این آلیاژ، که تحت عنوان ورق استیل ضد سایش نیز شناخته می شود، ممکن است در نگاه اول مقرون به صرفه به نظر نرسد (با توجه به گران بودن قیمت ورق استیل 321)، اما ویژگی هایی چون مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش، دوام بالا و عمر طولانی و همچنین نیاز حداقلی به عملیات تعمیر و نگهداری، آن را به فلزی اقتصادی در ساخت این مخازن تبدیل می کند.
از دیگر موادی که در ساخت مخازن آب هوایی از محبوبیت بالایی برخوردار است، می توان به پلاستیک اشاره کرد. استقبال از مخازن پلاستیکی نیز همچون منابع ساخته شده از ورق استیل 321 (همان ورق استیل ضد سایش) کم نبوده و به نظر می رسد این توانایی را داشته باشد که به مرور زمان جایگاه بیشتری را به خود اختصاص دهد. قیمت هر یک از این مخازن به مواد ساخت آنها بستگی دارد، به عنوان مثال قیمت مخازن استیل، رابطه ی مستقیمی با قیمت ورق استیل 321 بکار رفته در آن ها دارد و بر اساس آن تعیین می گردد.

عملکرد مخزن آب هوایی

با وجود اینکه این مخازن در اندازه ها و شکل های متفاوتی طراحی و ساخته می شوند، اما همگی عملکردی ساده و مشترک دارند. این مخازن در واقع منبعی بزرگ و مرتفع برای ذخیره آب محسوب می شوند. برخی از آنها در ارتفاعات زیاد (بیش از 50 متر از سطح زمین) قرار می گیرند. دلیل قرارگیری این مخازن در چنین ارتفاعی، تامین فشار آب می باشد. فشار آب مخزنِ آبِ هوایی باید به قدری زیاد باشد تا بتواند آب مورد نیاز تمام خانه ها و مناطق اطراف خود را به راحتی تامین کند.

کاربرد ورق استیل ضد سایش در منابع آب هوایی

مخازن آب هوایی می توانند در اندازه های بسیار بزرگ ساخته شوند و آب مصرفیِ حتی یک شهر را نیز تامین کنند. این مخازن همچنین می توانند در حجم های کوچکتر تولید شوند و آب مورد نیاز تعداد محدودی واحد مسکونی یا یک گارگاه و کارخانه را فراهم کنند. در صورت قطع فشار آب، منبع ذخیره باید بتواند فشار آب مورد نیاز برای حداقل یک روز کامل را تامین کند. از مزایای مهم این مخازن، تامین فشار آب به صورت میانگین (به جای تامین فشار در زمان اوج مصرف) بوده که همین موضوع باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

انواع مخازن آب هوایی

منابع آب هوایی از نقطه نظر شکل ظاهری و هندسی به انواع مختلفی از قبیل استوانه ای، مخروطی، کروی و مکعبی تقسیم می شوند. منابع آب استوانه ای و مکعبی معمولاً در حجم های پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد این دو نوع مخزن در ابعاد و حجم های بزرگ تنها در صورتی است که ضخامت دیواره آنها زیاد باشد. در چنین حالتی، سازندگان متحمل هزینه بالایی در زمینه تامین مواد اولیه خواهند شد.

طراحی تانکرهای آب هوایی

در بحث طراحیِ این مخازن باید فاکتورهایی مانند حجم آب مصرفی، حجم آب برای جبران نوسانات ساعتی و حجم مورد نیاز تامین آب در مواقع از کار افتادن پمپ ها و آسیب دیدگی خط لوله را مدنظر قرار داد و براساس آنها عمل نمود. بالا بودن میزان آسیب پذیری تاسیسات آبرسانی، قطعی برق و نداشتن سیستم برق اضطراری و محدودیت در خدمات تعمیرات سریع نیز از جمله ی دیگر عواملی هستند که می توانند باعث افزایش ظرفیت این مخازن شوند.

مخزن آب هوایی ساخته شده از ورق استیل 321

تجهیزات و مراحل مونتاژ یک مخزن آب هوایی

اجزای تشکیل دهنده ی این مخازن عبارتند از: بدنه، عدسی، نردبان، پاگرد، پایه های اصلی، حفاظ ها، بادبندها، لوله های رفت و برگشت و سرریز و تجهیزات حمایت کننده. عدسی ها و بدنه، پس از مراحل ساخت و جوشکاری شان، به یکدیگر متصل می شوند. سپس پایه های اصلی و تجهیزات حمایت کننده و همچنین بدنه، جوشکاری و مونتاژ می شوند. در نهایت مخزن اصلی به پایه و متعلقات و دیگر اجزاء به مخزن متصل می شوند.

ویژگی های مخزن آب هوایی

•    عدم آلوده شدن آب ذخیره شده در منبع
•    ذخیره آب مورد نیاز مصرفی در مواقع اضطراری
•    صرفه جویی در مصرف آب
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید