X

کاربرد ورق استیل 316 در ساخت سکوهای نفتی

02135089 شماره تماس
استفاده از ورق استیل 316 در سکوهای نفتی
مقرون به صرفه بودن قیمت ورق استیل 316 در کنار عملکرد عالی اش در شرایط سخت دریایی و همچنین ایمنی، دوام و عمر بالای آن، اطمینان خاطر بزرگی برای طراحان و سازندگان سکوهای نفتی فراهم می کند.
گروه فلز
گروه فلز

استفاده از ورق استیل 316 در سکوهای نفتی

استفاده از ورق استیل 316 در سکوهای نفتی
29/01/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


مقدمه

سکوهای نفتی سازه هایی هستند که بر روی چاه های نفت یا در مجاورت آن ها در خشکی و دریا نصب می شوند و تجهیزات مرتبط با فرآیند استخراج، پالایش و انتقال، همراه با ساختمان اسکان پرسنل بر روی آن قرار داده می شود. این سازه بسته به نوع کاربردش، به شکل سه پایه یا چهار پایه ساخته می شود.

استیل 316 در سکوهای نفتی

انواع سکوهای های نفتی از جنس ورق استیل

سکوهای نفتی بسته به عمق آب و کاربردشان، از انواع مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی برخی از آنها پرداخته شده است:
سکوی ثابت: این سکوها که معمولاً از پایه های بتنی و استیل یا ترکیبی از هر دو ساخته می شوند، به طور مستقیم روی بستر دریا نصب می شوند.
سکوی نیمه شناور: بخش حفاریِ این سکو شناور بوده و دارای ستون های موقت می باشد. این ستون ها در ابتدا پر از آب شده و شناور می شوند و در عمق های از پیش تعیین شده فرو می روند. این مدل سکو که یکی از پرکاربردترین و رایج ترین انواع سکوهای نفتی است، از توانایی حفاری در آب های عمیق نیز برخوردار است. برای جابجایی این سکوها از دو عرشه ی متفاوت استفاده می کنند. وجود دو عرشه در این سکو باعث می شود تا با فرورفتن قسمتی از آن به درون آب، سازه همچنان بر روی میدان حفاری شناور بماند.
سکوی پایه کششی: سکو با پایه و مهار کششی از جمله دکل های شناوری هستند که به کف دریا برای کنترل حرکت عمودی سازه مهار می شوند. این تاسیسات دارای چهار ستون استوانه ای هستند که از طریق پانتون های مثلثی (معمولاً از جنس ورق استیل ضد اسید) به هم متصل شده اند. همچنین یک پانتون در پایین هر ستون به سمت بیرون امتداد پیدا می کند تا بتواند کابل های استیل متصل شده به پی های شمعی در کف دریا را تقویت کند.

کاربرد ورق استیل 316L در ساخت سکوهای نفتی

ورق استیل ضد اسید در سکوهای نفتی

با توجه به شرایط سخت دریایی، مواد ساخت سکوها باید به دقت بررسی و سپس انتخاب شوند. کلر موجود در اتمسفر دریا به شدت خورنده بوده و با تخریب تجهیزات باعث کاهش عمر آنها می شود. طراحان و سازندگان سکوهای نفتی برای جلوگیری از این موضوع و کاهش سرعت تخریب، گزینه ای تحت عنوان ورق استیل 316 را مدنظر قرار می دهند. این آلیاژ که به عنوان ورق استیل ضد اسید نیز شناخته می شود، حاوی 2 الی 3 درصد مولیبدن (به اضافه 16 الی 18 درصد کروم و 10 الی 14 درصد نیکل) در ترکیب شیمیایی خود می باشد. همین مقدار مولیبدن کافیست تا این آلیاژ مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی های ناشی از کلر، در محیط های دریایی از خود نشان دهد.

کاربرد سکوهای نفتی ساخته شده از ورق استنلس استیل

از کاربردهای این سکوها می توان به ساخت درب های شناور حوض های خشک، نوسازی کشتی ها، طراحی و ساخت اسکله های شناور و انواع سازه های دریایی، طراحی و ساخت انواع فندر، بولارد، بویه های شناور، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم انتقال مواد و تجهیزات مرتبط اشاره کرد. این سکوها در واقع امکانات لازم جهت استقرار تجهیزات لازم جهت استخراج و فرآوری نفت را فراهم می کنند.
احتمال خرابی سکوی نفتی به دلیل سنگینی سازه های سوار بر آن بسیار بالاست. بنابراین در طراحی آن باید از عناصر و مواد با استحکام بالا استفاده کرد. از جمله ی این مواد می توان به ورق استیل 316، آلیاژهای مس-نیکل و ورق فلزی با پوشش بتن مقاوم با حفاظت کاتدی اشاره کرد.

ورق استنلس استیل 316 در ساخت سکوهای نفتی

قیمت ورق استیل 316 مورد استفاده در ساخت سکوهای نفتی

همانطور که اشاره شد، با توجه به شرایط حاکم در محیط های دریایی، انتخاب مواد باید با ضریب بالایی از دقت و اطمینان انجام شود. در چنین مورد حساسی، عملکرد تجهیزات، عمر مواد، ایمنی پرسنل و مدیریت هزینه ها مدنظر قرار داده می شود و بر اساس آن اقدامات بعدی صورت می گیرد. در بحث هزینه، مقرون به صرفه بودن قیمت ورق استیل 316 در کنار عملکرد عالی اش در شرایط ذکر شده و همچنین ایمنی، دوام و عمر بالای آن، اطمینان خاطر بزرگی برای طراحان و سازندگان سکوهای نفتی فراهم می کند.

راه اندازی سکوهای نفتیِ استیل

روند تاسیس یک سکوی نفتی بدین شکل است که ابتدا از یک دکل شناور برای حفر چاه استفاده می کنند. در صورتی که حفر چاه به نتیجه برسد، سکوی نفتی به طور دائم استقرار می یابد. امکانات و تجهیزات لازم برای استخراج نفت پس از طراحیِ نوع سکو مستقر می شوند. در برخی موارد، ممکن است بیش از یک سکوی نفتی نیاز باشد. مثلاً عمق آب و چاه، موقعیت جغرافیایی و ثابت یا شناور بودن سکو از عوامل تاثیرگذار در این خصوص می باشند. به طور کلی، سکوهای نفتی غالباً در نواحی ای که عمق آب در آنجا کمتر است مستقر می شوند.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید