X

بکارگیری ورق استیل در ساخت تابلو برق

02135089 شماره تماس
تابلو برق و ورق استیل
ورق استیل نسوز علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون، در صورت بروز آتش سوزی در اطراف تابلو برق، مانع از سرایت حرارت به داخل آن شده و از تجهیزات داخل آن به خوبی محافظت می کند.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در صنعت برق

کاربرد ورق استیل در صنعت برق
29/01/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

فهرست موضوعات


 

مقدمه

تابلو برق محفظه ای است که معمولاً با استفاده از فلزات ساخته می شود. نقش این محفظه، مراقبت از تجهیزات الکتریکیِ نصب شده درون آن، در برابر شرایط محیطی است. تابلو برق یکی از ضروری ترین و اساسی ترین تجهیزات در هر پروژه می باشد.

ورق استیل نسوز در تابلو برق

انواع این تجهیزات در اماکن عمومی از قبیل فرودگاه، بیمارستان، مجتمع ها و . . . جاگذاری شده و هدف از استفاده از آن، کنترل جریان ولتاژ، فرکانس و غیره می باشد. تابلو برق ها از نقطه نظر جنبه های مختلفی چون ولتاژ، سازمان دهی و محیط نصب به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه این مقاله به بررسی آنها پرداخته خواهد شد.

اجزاء تشکیل دهنده

از جمله اجزای تشکیل دهنده ی یک تابلو برق می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بدنه: بدنه تابلو برق محفظه ای فلزی است که تمام تجهیزات مورد نیاز را در خود جای می دهد. این محفظه بسته به محیط و شرایطی که قرار است در آن بکار برده شود، با استفاده از فلزات مختلفی ساخته می شود. از مهم ترین مزایای تابلو های برق فلزی، شکل پذیری فلزات و امکان تولید در ابعاد مختلف با هزینه بسیار مناسب می باشد. به عنوان مثال یکی از مواد ساخت، ورق روغنی است که پس از شکل دهی و جوشکاری و ایجاد ساختمان نهایی، یک لایه پوشش رنگ به آن اعمال می کنند. اما نکته اینجاست که در صورت بکارگیری آنها در مناطق مرطوب، پس از گذشت چند سال نیاز به تعویض کامل بدنه احساس شده و ظاهر شهر یا محیط های صنعتی نامناسب می شود. به همین جهت، گزینه دیگری را می توان به عنوان ماده ساخت بدنه در نظر گرفت و آن استنلس استیل است.

تابلو برق استیل

این آلیاژ در گریدهای مختلفی تولید و عرضه می شود و یکی از مهم ترین خانواده آن، ورق استیل نسوز می باشد. معروف ترین گریدهای این خانواده که تحت عنوان ورق استیل 309 و ورق استیل 310 شناخته می شوند، می توانند گزینه ای مناسب جهت ساخت بدنه تابلو برق باشند. این آلیاژها علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون، در صورت بروز آتش سوزی در اطراف تابلو برق، مانع از سرایت حرارت به داخل آن شده و از تجهیزات داخل آن به خوبی محافظت می کنند.
لوازم الکتریکی: همانطور که قبلاً هم ذکر شد، تابلو برق محفظه ای برای نگهداری از تجهیزات الکتریکی است. این لوازم عبارتند از تمام قطعاتی که در مدار الکتریکی قرار می گیرند (البته به غیر از بخش ارتباطات).
کنتاکتور: دستگاهی االکتریکی است که جهت روشن و خاموش کردن مدار استفاده می شود. بکارگیری این جزء در تابلو برق امکان اعمال طراحی های متنوع را فراهم می کند. بنابراین، در صورت تمایل به استفاده از کنتاکتور برای طراحی مدارهای کنترل، باید نسبت به اجزای تشکیل دهنده ی آن و همچنین نحوه کار و ساختمان این وسایل اطلاعات دقیقی کسب نمود.
بی متال: این جزء، نقشی محافظتی دارد و در مقابل خطرات و خطاهای احتمالی به عنوان محافظ عمب می کند. مثلاً در صورت عبور جریان زیاد، آن را قطع می کند.
رله: هدف از این جزء درون تابلو برق، ارسال فرمان قطع یا اتصال جریان در اثر خطاهای مختلف می باشد.
تجهیزات اندازه گیری: کار این قطعات، اندازه گیری پارامترهای متغیر از جمله فرکانس متر، وات متر و . . . می باشد.
ترانس جریان: وظیفه آن کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ می باشد.
داکت: هدف از بکارگیری داکت، نظم بخشیدن به سیم های درون تابلو برق می باشد. البته استفاده از داکت علاوه بر نظم دادن به سیم ها، از پیچ خوردن و آسیب دیدن آنها نیز جلوگیری می کند.
سینی: سینی ورقی فلزی است که از ضخامتی در محدوده 1.2 تا 3 میلیمتر برخوردار بوده و تجهیزات الکتریکی روی آن قرار می گیرد. جنس این سینی ها باید به گونه ای باشد که در مقابل خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی داشته باشند. به همین دلیل، استفاده از ورق استیل نسوز (ورق استیل 309 و و رق استیل 310) نیز در ساخت آن ها توجیه دارد.

سینی تابلو از جنس استیل نسوز

کاربرد تابلو برق

کاربرد تابلو برق بر اساس محیطی که در آن استفاده می شود، می تواند متفاوت باشد. از جمله آنها عبارتسا از:
کاربرد خانگی: علت ساخت این تابلو برق ها، قرار دادن کنتور و فیوزهای برق ساختمان در آنها می باشد. در چنین حالتی، در صورت لزوم و مواقع اضطراری، این تابلو برق می تواند برق یک قسمت از ساختمان را قطع یا وصل کند.
کاربرد صنعتی: استفاده از این نوع تابلوها با هدف توزیع قدرت برق می باشد. درون تابلو برق های صنعتی تجهیزاتی چون کلیدهای اضطراری، مانیتورهای ولتاز و کنترل کننده جریان برق قرار می گیرد.

انواع تابلو برق بر اساس ولتاژ

تابلو برق فشار ضعیف: ولتاژ آن کمتر از 1000 ولت است.
تابلو برق فشار متوسط: ولتاژی بین 1000 تا 36000 ولت دارند.
تابلو برق فشار قوی: ولتاژ آن بین 36000 تا 40000 ولت می باشد.
تجهیزات بکار رفته در تابلو برق فشار قوی حتماً باید استاندارد و کیفیت بالایی داشته باشند تا از بروز هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری شود.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید