X

استفاده از ورق استیل در ساخت مخازن کرایوژنیک

02135089 شماره تماس
ورق استیل و مخزن های کرایوژنیک
تانک داخلیِ این مخازن می تواند از جنس ورق استیل نسوز و تانک خارجی آن از جنس فولاد کربنی ساخته شود.
گروه فلز
گروه فلز

کاربرد ورق استیل در ساخت مخازن کرایوژنیک

کاربرد ورق استیل در ساخت مخازن کرایوژنیک
29/01/2022

فهرست موضوعات


قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

کلمه "کرایوژنیک" به چه معناست؟

کرایوژنیک شاخه ای از علم فیزیک می باشد که دربرگیرنده ی شرایط تولید در دماهای بسیار سرد و برودتی است. در چنین شرایطی، تجهیزاتی که بکار برده می شوند باید قابلیت کار در این دماهای بسیار پایین را داشته باشند. جداسازی گازهای تشکیل دهنده ی هوا یکی از پرکاربردترین قسمت های این شاخه از فیزیک می باشد. پس از جدایش اکسیژن، نیتروژن و سایر گازها، آنها را در مخازن کرایوژنیک حمل و ذخیره سازی می کنند.

ورق استیل نسوز در مخازن کرایوژنیک

مخزن کرایوژنیک چیست؟

این مخازن که تحت عنوان تانکرهای برودتی نیز شناخته می شوند، به منظور نگهداری میعانات گازی تحت فشار از قبیل اکسیژن و نیتروژن در دمای بسیار پایین استفاده می شود. این مخازن از دو تانک ذخیره تشکیل شده اند، به طوری که یکی از آنها درون دیگری قرار گرفته است. تانک داخلیِ این مخازن از جنس استنلس استیل و تانک خارجی آن معمولاً از جنس فولاد کربنی ساخته می شود. ناحیه ی مابین دو تانک نیز عایق بندی حرارتی می گردد. نکته مهم و قابل توجه در خصوص این تجهیزات این است که این مخازن بدون نیاز به مصرف برق از مایعات و گازهای برودتی نگهداری می کنند.

حل تضاد استفاده از ورق استیل نسوز در ساخت مخازن برودتی

این مخازن با توجه به ماهیتی که دارند، باید از موادی ساخته شوند که تحمل بالایی در برابر دماهای پایین داشته باشند. یکی از تضادهای جالب توجه در این زمینه، استفاده از ورق استیل نسوز از قبیل ورق استیل 309 و ورق استیل 310 در ساخت تانک داخلیِ این مخازن می باشد. این آلیاژها در عین مقاومت عالی در برابر حرارت، استحکام و مقاومتی فوق العاده در برابر دماهای برودتی از خود نشان می دهند. این موضوعی است که شاید کمتر کسی به ان توجه کرده باشد، اما واقعیتی است که نمی شود به راحتی از آن گذشت.

علت استفاده از فولاد ضدزنگ در ساخت مخازن کرایوژنیک

ورق استیل 309 و ورق استیل 310 آلیاژهایی آستنیتی، نگیر و مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون هستند و در عین اینکه مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند، مقاومت فوق العاده شان در برابر دماهای فوق برودتی نیز اثبات شده است. این آلیاژها استحکام خود را در دماهای بسیار پایین حفظ می کنند و تغییری در خواص شان ایجاد نمی شود. به همین دلیل، در بین تمام آلیاژهای موجود، ماده ای ترجیحی برای استفاده در ساخت مخازن کرایوژنیک محسوب می شود.

انواع مخازن کرایوژنیک کدامند؟

ورق استیل 309 در ساخت مخزن کرایوژنیک

به طور کلی این مخازن دارای سه نوع تک محفظه ای، دو محفظه ای و کاملاً مهار شده می باشند. همچنین مخازن کرایوژنیک از نقطه نظر پایه ای به دو نوع زمینی و نصب در ارتفاع های بالای دسته بندی می شوند. در انواع زمینی، شرایط بهینه ی خاک مدنظر است و هزینه اولیه آن نیز پایین تر می باشد. از طرفی، نوع مرتفع زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شرایط محیطی و خاک نامناسب و اجرای آن به تعدادی ستون نیاز داشته باشد. عملیات نگهداری این مخازن با وجود بالاتر بودن هزینه سرمایه گذاری اولیه، با مبالغ بسیار کمتری نسبت به نوع زمینی انجام می شود.

مکانیزم عملکرد مخازن کرایوژنیک

طراحی این مخازن به گونه ای است که در شرایط عادی، حاوی مقادیری بخار و مایع درون خود هستند و می توانند با دبی مشخصی پر یا تخلیه شوند. نقطه جوش در آنها کنترل شده و می توان در برخی موارد خاص، با استفاده از شعله ور سازی یا تخلیه این عمل را انجام داد. همچنین دامنه ی عملکرد فشار مشخص می شود و از ورود هوا و رطوبت جلوگیری می گردد، مگر در موارد ویژه که در آن صورت از شیرهای اطمینان استفاده می شود.

کاربرد مخازن کرایوژنیک در صنعت

این مخازن کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند که از جمله ی آنها عبارتند از: بیمارستان ها، پالایشگاه ها، صنایع پتروشیمی، فیلدهای پرورش آبزیان، محل های ذخیره گازهای مایع صنعتی، کارگاه های جوشکاری و برشکاری، واحد های بسته بندی و انجماد سریع مواد غذایی و غیره. بیشترین کاربرد این مخازن در نگهداری و حمل و نقل گازهای مایع صنعتی از قبیل اکسیژن، نیتروژن، هلیوم و آرگون می باشد. این گازها همانطور که قبلاً هم اشاره شد، از تقطیر جزء به جزء گازهای موجود در هوا جداسازی می شوند.

مخازن کرایوژنیک بر اساس مدل استفاده

1-مخازن کرایوژنیک ثابت
2-مخازن مخصوص پمپ های گاز (برای عرضه محصول به شکل مایع و گاز)
3-مخازن دارای پایه که از قابلیت جابجا شدن برخوردارند.
4-مخازن مناسب برای حمل و نقل
5-مخازن استوانه ای مخصوص حمل و نقل



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید