X

ورق استیل در ساخت مخازن دارویی

02135089 شماره تماس
مخازن استیل در کاربردهای دارویی
بر اساس قوانین صادره از وزارت بهداشت، شرکت های دارویی موظف به استفاده از مخازن و تجهیزات ساخته شده از ورق استیل می باشند.
گروه فلز
گروه فلز

ورق استیل در ساخت مخازن دارویی

ورق استیل در ساخت مخازن دارویی
29/01/2022

فهرست موضوعات


قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

معرفی مخزن ساخت و نگهداری دارو

مخزن دارو، محفظه ای برای نگهداری و ساخت انواع مواد دارویی و بهداشتی است. این مخازن در حجم ها و شکل های متفاوتی ساخته شده و کاربرد هر یک بسته به دارویی که قرار است داخل آن نگهداری شود و همچنین محیط نگهداری متفاوت است. این مواد دارویی می توانند تزریقی، خوراکی، ژل، پماد یا کرم باشند.

انواع مخازن دارویی

این تجهیزات با توجه به سفارش شرکت های دارویی در حجم های متفاوت و به شکل استوانه افقی، عمودی، مخروطی و کروی ساخته می شوند. مخازن دارویی می توانند تک جداره، دو جداره و سه جداره باشند. عمده مخازن نگهداری دارو به شکل استوانه های عمودی ساخته می شوند. قسمت پایین آن به بدنه و قسمت بالای آن به وسیله فلنج به بدنه متصل می شود.

مخازن دارویی از جنس ورق استیل 321

جنس بدنه

این مخازن با توجه به اینکه محل نگهداری مواد دارویی است، الزامات بهداشتی بسیار شدیدی را می طلبد و انتخاب مواد ساخت باید با دقت انجام شود. بر اساس قوانین صادره از وزارت بهداشت، شرکت های دارویی موظف به استفاده از مخازن و تجهیزات ساخته شده از ورق استیل می باشند. این آلیاژ، به ویژه ورق استیل 321، مقاومت بالایی در برابر خوردگی ناشی از مواد دارویی دارد. قیمت ورق استیل 321 در مقایسه با دیگر مواد رقیب بسیار گرانتر است، اما نکته ای که اهمیت دارد این است که تمام الزامات بهداشتی در زمینه ساخت و نگهداری دارو را برآورده می کند.

مراحل ساخت

در مرحله اول، پس از دانستن ماده دارویی که قرار است داخل مخزن ساخته یا نگهداری شود، نقشه ساخت مخزن کشیده شده و ضخامت، تعداد جداره ها و فلنج های ورودی و خروجی و همچنین ابعاد آنها مشخص می شود. در مرحله بعد، سازنده بر اساس نیاز مشتری و نقشه ی از پیش تعیین شده، مواد مورد نیاز را تهیه می کند. پس از خرید ورق استیل، کارفرما یا پیمانکار شروع به ساخت بدنه و عدسی می کند. در ساخت مخازن استیل از جوشکاری آرگون برای اتصال ورق های بدنه، بدنه و عدسی ها و همچنین نصب اتصالات استفاده می شود. بعد از کامل شدن مراحل جوشکاری بدنه و نصب اتصالات روی عدسی و نصب عدسی ها روی بدنه نوبت به ساخت پایه ها و اتصال آنها رو بدنه می رسد. پس از اتمام کلیه مراحل جوشکاری، به منظور عایق شدن در برابر گرما و سرما، سطح مخزن روکش شده و سپس الکتروپولیش می گردد. 

مخازن دارویی استیل

الکتروپولیش فرآیندی است که با هدف کاهش زبری سطح و صیقلی شدن آن انجام می شود. در طی این عمل، قطعه ای فلزی به همراه استیل در محلول الکتروپولیش فرو رفته و به یک جریان مستقیم متصل می شود. این قطعه به عنوان آند عمل می کند و استیل نقش کاتد را ایفا می کند. جریان مستقیم موجب انتقال یون ها از آند به کاتد شده و در نتیجه استیل با سرعتی کنترل شده صیقلی می شود. با پرداخت کاری محل جوشکاری های داخل مخزن، امکان آلودگی از بین می رود و با پرداخت جوش های خارجی، به زیبایی مخزن کمک می شود. در نهایت یک تست رادیوگرافی از مخزن گرفته می شود تا ایرادی نداشته باشد.

مکانیزم عمل

پوشش های حرارتی با قابلیت تحمل فشار -با هدف گردش آب گرم و سرد و بخار- داخل این مخازن قرار می گیرند. این پوشش ها امکان انتقال گرما به مواد داخل مخزن را فراهم می کنند. این تجهیزات مجهز به همزن هایی با قدرت و دورهای متفاوتی هستند که بسته به مواد دارویی از آنها استفاده می شود. پره این همزن ها که از جنس ورق استیل 321 است، به گونه ای طراحی می شوند که امکان جدایش داشته باشند. این کار از آلوده شدن آنها جلوگیری می کند و همچنین در چنین حالتی تعمیر، نگهداری و تمیزکاری آن نیز آسان تر و بهینه تر می باشد. شیرهای آب گرم، سرد، بخار ورودی و خروجی به صورت نیوماتیکی کنترل می شوند (عملگرهای نیوماتیکی رایج ترین عملگرهای مورد استفاده در شیرهای صنعتی هستند، زیرا مزایای زیادی دارند، تعمیر آنها آسان و قطعات یدکی آنها فراوان است).

نکات مثبت و منفی

مانند هر وسیله دیگری، مخازن دارویی که با استفاده از فولاد زنگ نزن ساخته می شوند، دارای مزایا و معایبی هستند. این نکات در ادامه آورده شده است:
مزایا: سبک بودن مخزن در حجم های پایین، سهولت شستشو و تمیزکاری، ضد اسید، ضد خوردگی، ضد سایش، مقاوم در برابر ترکیدگی، قابل استفاده در محیط های با رطوبت بالا.
معایب: هزینه ساخت بالاتر نسبت به مخازن آهنی و پلی اتیلن، نیازمند به نگهداری و رسیدگی مناسب.

طول عمر و دوام

مخازن دارویی ساخته شده از فولادهای زنگ نزن از کیفیت بالایی برخوردارند و کارآیی بالایی دارند. اگرچه قیمت ورق استیل 321 که در ساخت این تجهیزات بکار می رود تا حدودی گران است، اما ارزش آن با توجه به طول عمر بالا، خواص مقاومت در برابر خوردگی و ضدسایش و از همه مهم تر بهداشتی بودن، ثابت شده است.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید