X

آهنربایی شدن بدن و ویروس کرونا

02135089 شماره تماس
جواب علمی به ادعای آهنربایی شدن بدن بر اثر تزریق واکسن‌ کرونا
مدتی است که در رسانه های اجتماعی ویدیوهایی مبنی بر آهنربایی شدن بدن بعد از تزریق ویروس کرونا در حال ترند شدن است. ولی آیا این مساله از دیدگاه علمی درست است ؟
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

فهرست موضوعات

 

 

جواب علمی به ادعای آهنربایی شدن بدن بر اثر تزریق واکسن‌ کرونا


مقدمه

طی بررسی های صورت گرفته، ادعای آهنربایی شدن بدن انسان در نتیجه تزریق واکس های کرونا از پایه رد شده است. مدتی است که بین مردم و به خصوص شبکه های اجتماعی بحثی مطرح شده که با توجه به آن، تزریق واکسن های کرونا باعث مغناطیسی شدن بدن می شود. این موضوع باعث ایجاد حساسیت و نگرانی هایی در جامعه شده است.

در صورتی که این واکسن ها بتوانند یک میدان مغناطیسی در بدن ایجاد کنند، دو حالت پیش خواهد آمد: یا باید ترکیبات آن دارای خواص مغناطیسی باشند، یا اینکه پس از تزریق باعث القای خاصیت مغناطیسی در بدن شوند. بنابراین در ابتدا لازم است به بررسی محتویات تعدادی از واکسن های رایج کرونا پرداخته شود. این ترکیبات از منابع معتبر جهانی مانند CDC و FDA قابل استعلام می باشند.

از آنجا که این موضوع درباره همه واکسن ها و در همه نقاط دنیا بیان شده است، ترکیبات 4 واکسن در ادامه آورده شده است:

مُدرنا: اسید ریبونوکلئیک پیام رسان، لیپیدها، ترومتامین، هیدروکلرید ترومتامین، اسید استیک، سدیم استات سه هیدرات و ساکارز

جانسون و جانسون: نگهدارنده، آدنوویروس نوترکیب نوع 26، مونوهیدرات اسید سیتریک، دی هیدرات سیترات تری سدیم، اتانول، هیدروکسی پروپیل، سیکلودکسترین، پلی سوربات 80، کلرید سدیم

فایزر-بیون تک: اسید ریبونوکلئیک پیام رسان، لیپیدها، بیس (هگزان، دیبل)، بیس (هکسی الدکانوات)، کلرید پتاسیم، فسفات پتاسیم تک پایه، کلرید سدیم، دی هیدرات فسفات سدیم دو پایه و ساکارز

آسترازنکا: نگهدارنده، وکتور آدنو ویروس نوترکیب شامپانزه با رمزگذاری پروتئین اسپایک، هیستیدین، هیستیدین هیدروکلرید مونوهیدرات، کلرید سدیم، کلرید منیزیم هگزاهیدرات، دی سدیم ادات، ساکارز، اتانول، پلی سوربات 80، آب

با خواندن فرمول واکسن های فوق میبینیم که هیچ ماده ای که خاصیت مغناطیسی داشته باشد، یا حداقل خواص آهنربایی را القا کند، در ترکیب وجود ندارد. در حقیقت، محتویات این واکسن ها دربرگیرنده مولکول های زیستی، نوکلئیک اسیدها، لیپیدها، قندها و بافرهایی هستند که در بسیاری از داروها و حتی در مواد غذایی نیز یافت می شوند. واضح است که این ترکیبات به تنهایی یا در ترکیب با یکدیگر نیز قادر به ایجاد میدان مغناطیسی در بدن انسان نیستند و اصولاً ماهیت این ترکیبات ارتباطی با القای میدان‌های مغناطیسی ندارد.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که در بدن انسان، هر یک سلول، میدان مغناطیسی مخصوص به خود را دارد، با این حال شدت میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط کل بدن بسیار ناچیز و قابل صرفنظر کردن می باشد. بنابراین میدان مغناطیسی موجود در بدن تحت هیچ شرایطی قابلیت جذب فلزات را ندارد. بدن انسان حتی اگر ده ها عدد از آهنرباهای یخچالی را نیز در خود داشته باشد، باز هم نمی تواند یک قاشق فلزی یا حتی یک آهنربای دیگر را از ورای پوست و عضلات و بافت جذب کنند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که مغناطیسی شدن بدن بر اثر تزریق واکسن کرونا موضوع درستی نیست.

فرض: بدن با تزریق واکسن خاصیت آهنربایی پیدا کند و قاشق را به خود جذب کند.

ورق استیل 304، ماده ای است که در ساخت قاشق و مجموعه ابزار غذاخوری مورد استفاده قرار می گیرد. قالب قاشق بر روی ورق استیل با ضخامت مشخص اعمال می شود و طی چندین مرحله عملیات، به مرحله تولید می رسد. این قاشق ها معمولاً از نوعی خاص از خانواده ورق استیل تولید می شوند تحت عنوان ورق استیل آستنیتی (ورق استیل آستنیتی شامل ورق استیل 304، ورق استیل 316، ورق استیل 321، ورق استیل 309 و ورق استیل 310 می باشد که همگی این گریدها، غیرمغناطیسی هستند و کاربردهای مختلفی دارند). این خانواده از ورق ها، با توجه به ترکیب شیمیایی ای که دارند، جزو آلیاژهای غیرمغناطیسی محسوب می شوند و چون آهنربا را به خود جذب نمی کنند، به عنوان ورق استیل نگیر نیز شناخته می شوند. هدف از آوردن این مطلب در این قسمت این است که حتی با فرض ایجاد میدان مغناطیسی در بدن پس از تزریق واکسن کرونا، قاشق هایی که با استفاده از ورق استیل نگیر براق ساخته شده اند، با توجه به فقدان خواص مغناطیسی، تحت هیچ شرایطی به بدن نخواهند چسبید و علت این چسبندگی را باید در جایی دیگر جستجو کرد.

تحلیل شواهد علمی ادعا

چنین ادعایی نمی تواند درست باشد، زیرا در صورت صحت، مشکلاتی اساسی و آنی برای بدن ایجاد خواهد کرد. اگرچه این ادعا با اصول و واقعیت های علمی دیگری نیز در تضاد می باشد (همانطور که در بالا و درمورد قاشق های ساخته شده از ورق استیل 304 توضیح داده شد. در ادامه نیز دلایل دیگری بررسی می شود).

سیستم عصبی انسان و همچنین سیستم ضربان ساز طبیعی قلب بر پایه اختلاف پتانسیل های الکتریکی در دو جهت غشاهای سلولی خود کار می کنند و این پتانسیل ها اختلاف بارها به شدت و در حد میلی ولت کنترل می شوند. تصور کنید بدن در اثر تزریق یک واکسن تا حدی خاصیت مغناطیسی پیدا کند و قادر به جذب فلزات باشد. در چنین وضعیتی حتماً فرآیندهای عصبی و قلبی تحت تاثیر قرار می گیرند و در نتیجه حیات فرد به سرعت و شدت و با ایجاد عوارض وخیم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

همچنین، اگر مواد فلزیِ دارای خاصیت مغناطیسی با این حجم در بدن منتشر می شد که قابلیت جذب فلزات را در بدن ایجاد می کرد، اندام ها و بافت های حیاتی بدن دچار مسمومیت شدید با مواد فلزی مذکور می شدند و فرد دریافت کننده واکسن از نظر سلامت، دچار عوارض وخیمی می شد. ایجاد این میزان خاصیت مغناطیسی در بدن با استمرار فعالیت های طبیعی بدن از نظر فیزیولوژیک منافات دارد.

منشاء ادعای مغناطیسی شدن بدن در اثر تزریق واکسن

این ادعا یا شایعه ابتدا از کاربران فضای مجازی در کشورهای دیگر آغاز و به تدریج فراگیر شد. اگرچه، پیرو پیگیری هایی که توسط تیم حقیقت یاب خبرگزاری رویترز در این زمینه انجام شد، شرکت های تولیدکننده واکسن های کرونا قویاً استفاده از مواد فلزی و مغناطیسی را در واکسن های خود رد کردند. افراد حمایت کننده از این ادعا و شایعه بر هیچ واقعیت علمی و مدارک قابل اتکایی استناد نکرده‌اند و به بیان ادعایی گنگ و مبهم بدون ارائه شواهد کافی اقدام کرده‌اند. به نظر می‌رسد که منابع این شایعات بخشی از سوی جنبش های ضد واکسن و بخشی نیز از سوی سایت ها و منابعی فرصت طلب برای جذب مخاطب بیشتر باشد.

نتیجه گیری

مهمترین و اساسی ترین راه برون رفت از بحران کرونا، واکسیناسیون عمومی می باشد. عدم تزریق واکسن با توجه به شایعاتی که علیه واکسن کرونا وجود دارد، نتیجه ای جز به مخاطره انداختن سلامت مردم و جامعه نخواهد داشت. این ادعا یک شایعه است و باقی ماندن اجسام روی بدن در مواردی که ادعا می‌شود، به دلیل ایجاد خاصیت مغناطیسی توسط واکسن نیست. بر اساس شواهد علمی موجود، اصولاً این واکسن ها هیچ خاصیت مغناطیسی در بدن ایجاد نمی کنند.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید