X

بگیر یا نگیر بودن ورق استیل چه معنی دارد؟

02135089 شماره تماس
آیا ورق استیل مغناطیسی است؟
ورق استیل از چند دسته بندی اصلی تشکیل می شود. یکی از این دسته بندی ها سری 300 استنلس استیل است که گریدهای موجود در این سری ریز ساختار آستنیتی داشته و خواص مغناطیسی ندارند. از این رو به این گریدها نگیر می گویند.
گروه فلز
گروه فلز

آیا ورق استیل، مغناطیسی است؟

آیا ورق استیل، مغناطیسی است؟
03/09/2022

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

فهرست موضوعات


آیا ورق استیل، مغناطیسی است؟

اگر این سوال مطرح شود که «آیا ورق استیل (فولاد زنگ نزن) مغناطیسی (بگیر) است؟» احتمالاً جواب های مختلفی خواهید شنید. برخی فکر می کنند ورق استیل آلیاژی غیرمغناطیسی (نگیر) است و برخی دیگر می گویند چون این فلز دارای آهن است، پس حتماً مغناطیسی است و آهنربا را به خود جذب می کند. اما جواب این پرسش، درست مانند بسیاری از سوالات دیگر، چیزی بین این دو جواب می باشد. در واقع، برخی از انواع ورق استیل مغناطیسی هستند و برخی دیگر غیرمغناطیسی.

چه چیزی باعث می شود ورق استیل، بگیر باشد؟

برای آن که ورق استیل خاصیت مغناطیسی داشته باشد، بایستی برخی شروط زیر برقرار باشند:

1-ورق استیل باید حاوی آهن در ترکیب شیمیایی خود باشد.
2-ساختار کریستالی آن باید از نوع فریتی یا مارتنزیتی باشد.

در ابتدا باید بگوییم که استنلس استیل یکی از انواع فولاد است، یعنی در ترکیب شیمیایی آن آهن وجود دارد. پس شرط اول برقرار است. شرط دوم می گوید که فولاد زنگ نزن باید ساختار کریستالی فریتی یا مارتنزیتی داشته باشد. اگر اکثر ساختار کریستالی از نوع آستنیتی باشد در اینصورت خاصیت مغناطیسی نخواهد داشت.

ورق استیل

کدام یک از انواع ورق استیل، مغناطیسی هستند؟

ورق استیل بگیر و نگیر را می توان بر اساس نوع آنها دسته بندی کرد. انواع ورق های استیل زیر همگی مغناطیسی (بگیر) هستند:

1-فریتی مانند ورق استیل 430، 409 و 439
2-مارتنزیتی مانند ورق استیل 410، 420 و 440
3-دوپلکس مانند گرید 2205

ورق استیل فریتی

این نوع ورق استیل چون دارای ساختار فریتی می باشند، مغناطیسی (بگیر) هستند. فریت ترکیبی از آهن و عناصر دیگر می باشد. ترکیب ساختار کریستالی فریت با آهن به فولادهای ضدزنگ فریتی خاصیت مغناطیسی میدهد. اما کشش مغناطیسی برخی گریدهای فریتی از فولادهای کربنی معمولی ضعیف تر است. ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) معروفترین و پرفروش ترین رده آلیاژی در بین سری 400 (دسته بگیرها) از استنلس استیل اعم از مارتزیتی و فریتی می باشد.

ورق استیل مارتنزیتی

بسیاری از استیل های مارتنزیتی، مغناطیسی هستند. ساختار کریستالی منحصر به فرد فولادهای مارتنزیتی در حضور آهن خاصیت فرومغناطیس دارند. استنلس استیل یک نوع فولاد است و طبیعتاً مقدار زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود دارد. به همین دلیل بسیاری از فولادهای ضدزنگ مارتنزیتی، مغناطیسی هستند.

ورق استیل دوپلکس

استیل های دوپلکس مغناطیسی هستند، زیرا ساختارشان ترکیبی از فریت و آستنیت می باشد. در این فولادها مقدار قابل توجهی فریت (که مغناطیسی است) وجود دارد و همین باعث مغناطیسی بودن فولادهای دوپلکس می شود. اما از آنجایی که مقدار فاز فریت فولادهای دوپلکس کمتر از فولادهای فریتی است ممکن است خاصیت مغناطیسی شان اندکی ضعیف تر باشد.

ورق استیل آستنیتی

در ترکیب ورق استیل آستنیتی مقدار زیادی آستنیت وجود دارد و به همین دلیل غالباً غیرمغناطیسی (نگیر) هستند. ورق استیل 304 و ورق استیل 316 علی رغم این که در ترکیب خود مقدار زیادی آهن دارند، به علت ساختار آستنیتی، غیر مغناطیسی هستند. اما در صورتی که ساختار کریستالی فولادهای ضدزنگ آستنیتی با انجام عملیات های حرارتی مخصوص یا کارسختی عوض شود، آن گاه در برخی نقاط فولاد ساختار فریتی ایجاد می شود و به این فولادها مقدار کمی خاصیت مغناطیسی القاء خواهد کرد.

چرا این مسئله (بگیر یا نگیر بودن ورق استیل) مهم است؟

مغناطیسی بودن یک ماده تاثیر بسزایی در عملکرد ماده در کاربردهای مختلف دارد. مثلاً اگر لازم باشد که ماده ای را از سایر مواد تشخیص داده و جدا کنیم در این صورت داشتن خاصیت مغناطیسی، تشخیص و جداسازی ماده را بسیار راحت تر خواهد کرد. اما مثلاً زمانی که بخواهیم از فرآیند جوشکاری یا سایر روش های ساخت فلزات استفاده کنیم، خاصیت مغناطیسی مواد ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین رفتار جریان های الکتریکی در مواد مغناطیسی متفاوت می باشد.
 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید