X

ورق استیل سری 400 با ریز ساختار فریتی

02135089 شماره تماس
معرفی ورق استیل فریتی
ورق استیل فریتی که در دسته بندی سری 400 قرار می گیرند دارای خواص مغناطیسی است. به این سری از ورق ها ، ورق استیل بگیر می گویند.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه‌ای‌ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

فهرست موضوعات


معرفی ورق استیل فریتی

ورق استیل فریتی

ورق استیل فریتی دارای کروم زیاد و مقدار کربن کمی می باشد. همچنین این فولاد دارای خاصیت مغناطیسی نیز می باشد. ورق استیل فریتی شکل پذیری مناسبی دارد و در برابر خوردگی و ترک ناشی از خوردگی تنشی (SCC) مقاوم می باشد و از آن در خودروسازی، ساخت لوازم آشپزخانه و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

ویژگی های فولادهای زنگ نزن فریتی

ساختار استیل فریتی در مقایسه با فولادهای آستنیتی که ساختار مکعبی با وجوه مرکزپر (FCC) دارند، به صورت مکعب مرکزپر (BCC) است. به بیان دیگر، ساختار کریستالی این نوع ورق استیل یک شبکه کریستالی مکعبی است که یک اتم در مرکز آن قرار دارد.
این ساختار کریستالی در آهن آلفا رایج است و خاصیت مغناطیسی ورق فریتی نیز به علت همین ساختار است. افزایش استحکام و سختی فولادهای فریتی با عملیات حرارتی غیرممکن است اما مقاومت خوبی در برابر ترک ناشی از خوردگی تنشی یا همان ترک خوردگی تنشی (SCC) از خود نشان می دهند. این فولادها را می توان تحت کارسرد قرار داد و با عملیات آنیل نرم کرد (فرایند سرمایش پس از عملیات آنیل باید آهسته باشد).
استیل های فریتی به اندازه ورق استیل آستنیتی مستحکم و در برابر خوردگی مقاوم نیستند اما خواص مهندسی بهتری دارند. اگرچه به طور کلی ورق استیل فریتی جوش پذیری مناسبی دارد اما برخی گریدهای فریتی مستعد رسوب زایی کاربیدها (حساسیت زایی) متاثر از حرارت جوش و ترک گرم هستند. به دلیل محدودیت های جوش پذیری در این گریدها، نمی توان از قطعات ضخیم استفاده کرد.
مقدار کروم گریدهای استاندارد فریتی کم است و نیکل ندارند و به همین دلیل قیمت ورق استیل فریتی از نمونه های مشابه آستنیتی ارزان تر هستند. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 304 به مراتب پایین تر از انواع استنلس استیل های آستنیتی همچون ورق استیل 316 و 304 است. در بعضی از گریدهای فریتی خاص، مولیبدن نیز در ترکیب شیمیایی آنها وجود دارد.
مقدار کروم در ترکیب ورق استیل فریتی معمولاً بین 10.5% تا 27% است.

انواع ورق استیل فریتی

به طور کلی آلیاژهای فریتی را می توان به 5 دسته تقسیم بندی کرد؛ سه گروه گریدهای استاندارد (گروه های 1 تا 3) و دو گروه گریدهای خاص (گروه های 4 و 5). فولادهای فریتی استاندارد از نظر کمّی، پراستفاده تری گروه هستند اما تقاضا برای گریدهای فریتی ویژه رو به افزایش است.

گروه 1 (گریدهای 410/409L)

این گریدها در میان تمام فولادهای ضدزنگ کمترین مقدار کروم را دارند و از فولادهای گروه های دیگر ارزانتر هستند. این گریدها برای استفاده در محیط های خورنده ضعیف که زنگ زدگی های موضعی خفیف قابل قبول است، مناسب هستند. ورق استیل 409 در ابتدا به منظور استفاده در صدا خفه کن اگزوز خودروها ساخته شد اما امروزه از آن در سیستم لوله اگزوز خودروها و مبدل های کاتالیستی نیز استفاده می شود. از ورق استیل 410 معمولا در کانتینرها، اتوبوس ها و فریم مانیتورهای LCD استفاده می شود.

گروه 2 (ورق استیل 430)

فولادهای این گروه پر استفاده ترین فولادهای فریتی هستند. این فولادها مقدار کروم بیشتری دارند و در برابر خوردگی اسیدهای نیتریک، گازهای گوگردی و بسیاری از اسیدهای ارگانیگ و غذایی مقاوم هستند. در برخی کاربردها می توان از این گریدها به عنوان جایگزینی برای ورق استیل 304 (ورق استیل نگیر) استفاده کرد. به طور کلی ورق استیل 430 بیشترین کاربرد و فروش در بین انواع استنلس استیل های فریتی به خود اختصاص داده است. معمولا از ورق استیل 430 (ورق استیل بگیر) در لوازم خانگی مانند محفظه ماشین لباسشویی، سینک آشپزخانه، پنل های داخلی، ماشین ظرفشویی، لوازم غذاخوری، لوازم آشپزی و تجهیزات تولید غذا استفاده می¬شود.

گروه 3 (گریدهای 430Ti، 439، 441 و سایر گریدها)

شکل پذیری و جوش پذیری این فولادها از فولادهای فریتی گروه 2 بهتر است و می توان از آنها به عنوان جایگزینی برای گرید آستنیتی 304 در طیف وسیعی از کاربردها مانند سینک ها، لوله های مبدل های حرارتی، سیستم اگزوز خودروها و قطعات جوش داده شده ماشین های لباسشویی استفاده کرد.

گروه 4 (گریدهای 434، 436، 444 و سایر گریدها)

مقدار مولیبدن این فولادها بیشتر است و مقاومت بهتری در برابر خوردگی دارند. از فولادهای این گروه در تانکرهای آب داغ، آب گرمکن های خورشیدی، قطعات سیستم اگزوز خودروها، کتری های برقی، المنت مایکروویو و تریم خودرو استفاده می شود. مقاومت گرید 444 در برابر خوردگی حفره ای مشابه ورق استیل 316 است و می توان از آن در محیط های خورنده تر خارجی استفاده کرد.

گروه 5 (گریدهای 446، 447/445 و سایر گریدها)

مقدار کروم این گروه از ورق استیل ویژه نسبتا زیاد است و در این فولادها مولیبدن نیز حضور دارد. در نتیجه مقاومت این فولادها در برابر خوردگی و اسکیلینگ (یا اکسیداسیون) عالی است. در واقع، مقاومت گرید 447 در برابر خوردگی با فلز تیتانیوم برابر است. از فولادهای گروه 5 معمولاً در محیط های خورنده قوی و محیط های دریایی استفاده می شود.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید