X

ورق استیل سری 300 معروف به نگیر با ریز ساختار آستنیتی

02135089 شماره تماس
مروری بر ورق استیل آستنیتی
ورق استیل سری 300 خواص مغناطیسی ندارند. از این رو به این سری نگیر نیز می گویند. این ورق ها دارای ریز ساختار آستنیتی بوده و خواص مقاومت به خوردگی عالی دارند.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

فهرست موضوعات

 

 

بازنگری ای بر ورق استیل آستنیتی

به طور کلی پنج دسته یا کلاس ورق استیل وجود دارد. این کلاس ها عبارتند از استیل های فریتی، آستنیتی، مارتنزیتی، دوپلکس و رسوب سختی.
اگرچه تمام این کلاس ها، هر کدام به طریقی مفید اند اما شاید شناخته شده ترین آنها، کلاس آستنیتی باشد. ورق استیل کلاس آستنیتی، با دارا بودن آلیاژهایی چون ۳۰۴، ۳۰۹، ۳۱۰، ۳۲۱ و ۳۱۶ در موارد زیادی کاربرد دارند.
آیا مایلید در خصوص ورق استیل آستنیتی بیشتر بدانید؟ این مقاله، این امر را برای شما محقق می سازد.

 

ورق استیل نگیر

 

محتوای ورق استیل آستنیتی

ورق استیل کلاس آستنیتی، آلیاژهایی هستند حاوی کروم، آهن و نیکل که بین 16 تا 26 درصد کروم و بین 6 تا 22 درصد نیکل دارند. آلیاژهای مذکور از نظر محتوای کربن، بسیار کم کربن هستند و گاهی مقادیر ناچیزی از فلزات دیگر در آنها وجود خواهد داشت.
فرق عمده ی ورق استیل آستنیتی با استیل های دیگر در محتوای نیکل آنهاست. نیکل یک فلز خاصِ گرانقیمت است. این فلز (نیکل) همانگونه که به ورق استیل آستنیتی کیفیت یا توانمندی های منحصر به فردی می بخشد، همانگونه هم قیمت آنها را بالا می برد (سبب گرانی آنها می شود).

 

کاربرد ورق استیل نگیر

 

ویژگی های ورق استیل آستنیتی

ورق استیل آستنیتی مانند همه کلاس های استنلس استیل، حامل ویژگی ها و مشخصات منحصر به فرد گوناگونی هستند. شاخص ترین این ویژگی ها به شرح ذیل می باشد:

غیر مغناطیسی بودن استیل آستنیتی

در حالی که اکثریت اعظم ورق های استیل مغناطیسی (اصطلاحاً بگیر) هستند، تمام و انواع استنلس استیل های آستنیتی غیرمغناطیسی یا نگیر می باشند. این کلاس (کلاس آستنیتی) تنها کلاس ورق استیل است که دارای این وجه تمایز است.

مقاومت در برابر خوردگی استنلس استیل آستنیتی

یکی از شاخصه های ابتدایی ورق استیل آستنیتی، مقاومت آن در برابر خوردگی است. این آلیاژ، یکی از مقاوم ترین کلاس های استنلس استیل موجود در برابر خوردگی محسوب می شود. همچنین در مجاورت آب تازه، آب دریا و مواد شیمیایی ساینده (یا خورنده) نیز نسبت به پدیده های اکسیداسیون و زوال مقاوم است.

قابلیت جوشکاری (جوش پذیری) ورق استیل آستنیتی

ورق استیل آستنیتی، ماهیتاً جوش پذیرترین انواع استیل هستند. این آلیاژ، با اینکه می تواند از تمام روش ها و فرآیندهای جوشکاری گذر کند (با تمام روش ها می توان بر روی آن جوشکاری انجام داد) با این حال فقط چندتایی مشکل وجود دارد که در این ارتباط می تواند خطر آفرین باشد، که معمول ترین آنها شکست ناشی از حرارت (داغی) است. گفته شده است مادامی که قبل از جوشکاری ورق استیل آستنیتی، آماده سازی صحیح و مناسبی برای این منظور انجام شده باشد، این آلیاژ دچار هیچ گونه مشکلات عملیاتی و یا ظاهری (در ظاهر استیل) پس از جوشکاری نخواهد شد.

شکل پذیری (فرم پذیری) فولاد ضدزنگ آستنیتی

ورق استیل های آستنیتی اگرچه ماهیتاً و دقیقاً فرم پذیر ترین انواع استیل ها نیستند، اما با این وجود از فرم پذیری مناسبی برخوردارند. این آلیاژهای آستنیتی به منظور پیکربندی های مختلف و متنوع می توانند پرسکاری و فرم دهی شوند.

چقرمگی ورق استیل آستنیتی

ورق استیل های آستنیتی با برخورداری از قابلیت تحمل ضربه های فیزیکی شدید در دوره های زمانی طولانی تقریباً چقرمه ترین استیل ها می باشند. این آلیاژها با توجه به استحکام کششی بالایی که دارند از نظر طول عمر، آلیاژهایی شاخص و ویژه اند.

کاربرد های ورق استیل آستنیتی

 

ورق استیل نگیر


ورق استیل آستنیتی بنا بر ویژگی های گسترده و متنوع شان، کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی نیز دارند. اکثریت عظیم صنایع و کارخانجات به هر تقدیر آن‌ها را به کار می برند.
از آلیاژ 304 در صنایع کارد و چنگال سازی، برای ساخت هر چیزی استفاده می شود. همچنین در ساخت سینک های آشپزخانه، مخازن انبارش و بسیاری چیزهای دیگر نیز کاربرد دارد. این آلیاژ در صنایع غذایی بی اندازه رایج است.
ورق استیل 316 و 318در صنایع شیمیایی بسیار متداول اند زیرا اغلب جهت ساخت لوله ها، شیر ها و خیلی موارد دیگر در این صنعت به کار می روند.
ورق استیل 310 غالباً در کارخانه ها و تاسیسات فولادسازی یا فرآوری سنگ معدن، تجهیزات ذوب فولاد، تجهیزات و دستگاه های ریخته گری مداوم و تأسیسات تصفیه و پالایش نفت کاربرد دارد.
از ورق استیل 309 در تأسیسات و تجهیزات کوره ها، کف کوره ها که جایگاه مایع است، کارخانه های کاغذ و پالایشگاه های نفتی استفاده می شود.
شما می‌توانید ورق استیل 321 را در طیف وسیعی از محصولات حرارت بالا نظیر پس سوز ها، جبرانگر ها، کوره ها و بسیاری تجهیزات دیگر مشاهده نمایید. این آلیاژ تثبیت شده (پایدار) و قادر به تحمل حرارت و خوردگی است.
در اصل ورق استیل آستنیتی در همه جا به کار می رود. این آلیاژ بنا بر فهرست بی پایان کاربردهایش، رایج ترین کلاس استنلس استیل موجود است.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید