X

فصل سیزده هندبوک استنلس استیل

02135089 شماره تماس
هندبوک استنلس استیل، فصل سیزدهم – تعمیر و نگهداری استنلس استیل
در این فصل در رابطه با تمیزکاری و ترمیم لوله و ورق استیل مباحث مفیدی مطرح شده که لازم است آن را بدانید.
گروه فلز
گروه فلز

قیمت ورق استیل؛ فروش انواع ورق استیل صنعتی و ورق استنلس استیل در آلیاژ و ضخامت های مختلف. با حرفه ای ها خرید کنید تلفن: 35089-021

 

فهرست موضوعات


 

فصل سیزدهم تعمیر و نگهداری استنلس استیل

تمیزکاری و ترمیم

استنلس استیل اینطور نیست که در هر شرایطی ضد زنگ باشد. محصولات استنلس استیل برای اینکه ظاهر زیبا و مقاومت خود در برابر خوردگی را حفظ کنند، باید تحت تمیزکاری قرار گیرند. استنلس استیل در شرایط عادی جوی، در صورتی که از گرید مناسب استفاده شود، دچار زنگ زدگی نمی شود. با این حال، عدم تمیزکاری می تواند به تجمع مواد خورنده و در نتیجه عدم مقاومت استنلس استیل انتخابی در برابر خوردگی منجر شود، که نتیجه آن لک شدن آلیاژ و در موارد شدیدتر خوردگی می شود.
سوال پر تکرار در مورد تمیزکاری استنلس استیل این است که دفعات آن چه تعداد باید باشد؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است، سطح استنلس استیل به محض کثیف شدن باید تمیز شود تا ظاهر اصلی خود را حفظ کند. این تعداد ممکن است از یک تا چهار بار در سال برای کاربرد در محیط های بیرونی و یکبار در روز در کاربردهای تحت تاثیر مواد بهداشتی یا تهاجمی متفاوت باشد.

 

تعمیر و نگهداری ورق استیل

شکل 13:1-ساختمان کرایسلر در سال 1930 به بهره برداری رسید. در طول تمام این سالها، فقط دو بار تحت تمیزکاری قرار گرفت، که مرحله دوم تمیزکاری با دقت بیشتری انجام شد و تمامی رسوبات درزها نیز برداشته شدند. در طول تمیزکاری در سال 1995 در تعدادی از پنل های مجاور خروجی های گاز نشانه هایی از خوردگی حفره ای مشاهده شد که لازم بود جایگزین شوند.

خوردگی

تغییر رنگ، اولین نشانه خوردگی محسوب می شود. در چنین حالتی، پاک کردن این لکه ها توسط تمیزکننده های معمولی کافی نمی باشد. در حفرات کوچکی که با چشم غیرمسلح به راحتی قابل مشاهده نیستند، ممکن است مواد خورنده تجمع یافته و موجب ایجاد لکه های جدید شود. در چنین مواردی توصیه می شود از ماده تمیزکننده ای استفاده شود که دارای خاصیت اسیدشویی و یا خنثی کنندگی باشد. این نوع از مواد تمیزکننده غالباً بسیار تهاجمی بوده و به همین دلیل الزام های بهداشتی، ایمنی محیط بایستی رعایت شوند. اگر اثر خوردگی ناشی از حفرات عمیق و یا ترک شدید باشد، ممکن است آلیاژ نیاز به ترمیم و جوشکاری داشته باشد.


جوشکاری ترمیمی

جوشکاری با هدف ترمیم ممکن است با هدف پر کردن حفرات یا عیوب دیگری که دارای عمق نسبتاً زیادی هستند و با عملیات سنگ زنی برطرف نمی شوند، انجام گیرد. اهمیت این نوع جوشکاری برابر با جوشکاری اولیه است.
قبل از جوشکاری ترمیمی، هر نوع آلودگی از روی سطح را باید از بین برد. این کار را می توان از طریق سنگ زنی یا با استفاده از یک تمیزکننده شیمیایی مناسب انجام داد. در صورت امکان جوشکاری به منظور ترمیم، باید به گونه ای صورت گیرد که هیچگونه ترکی بر روی سطح باقی نماند. حفرات عمیق یا خوردگی موضعی را می توان با فیلر جوش داد تا ضخامت اولیه بازیابی شود.
البته این نکته را نباید فراموش کرد که هنگام جوشکاری مجدد، تنش های جدیدی در قطعه ممکن است ایجاد شود که در طول زمان بر روی عملکرد قطعه تاثیرگذار خواهد بود. به همین منظور برای انواع استنلس استیل که به دلیل چرخه های گرمایی مستعد تشکیل رسوب هستند، اقدامات احتیاطی بیشتری مورد نیاز است. گرمای ورودی زیاد و سرعت پایین سرد شدن می تواند منجر به تخریب منطقه HAZ و رسوب جوش شود، بنابراین فقط یک مرحله جوشکاری مجدد (آن هم با دقت زیاد و کنترل شده) توصیه می شود. البته توصیه کلی در مورد آلیاژهای آسیب پذیر این است که ترجیحاً از هر نوع جوشکاری مجدد بر روی آنها خودداری گردد.



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید